Skip to main content

Ik had een afspraak gemaakt met een KPN monteur om een UTP kabel door te trekken in een loze leiding in een nieuwbouw woning. Toen hij er naar gekeken had, gaf hij aan dat dit niet gaat omdat de leiding haakse hoeken heeft. Hierna begon hij direct over Super WiFi punten installeren. Omdat ik niet geheel overtuigd was over de aanschaf hiervan is hij met onverichte zaken weer vertrokken (hoefde hiervoor gelukkig ook niks te betalen, zoals de 75 euro voorrijdkosten).


Nu vaag ik mij dus af of het doortekken van een kabel in de loze leiding nou echt niet kon vawege aanwezige haakse hoeken in de leiding of dat er wellicht andere redenen waren dat hij dit werk niet uitvoerde. Je zou zeggen dat toch meer nieuwbouw woningen dit euvel hebben? Zit te overwegen daarom om nogmaals een KPN servicemonteur hiervoor te vragen (2nd opinion).

Wat denken jullie?

Nu vaag ik mij dus af of het doortekken van een kabel in de loze leiding nou echt niet kon vawege aanwezige haakse hoeken in de leiding of dat er wellicht andere redenen waren dat hij dit werk niet uitvoerde. Je zou zeggen dat toch meer nieuwbouw woningen dit euvel hebben? Zit te overwegen daarom om nogmaals een KPN servicemonteur hiervoor te vragen (2nd opinion).

Wat denken jullie?

Heeft die monteur überhaupt een trekveer door de leiding proberen te duwen? 

Het is mijns inziens echt onzin dat haakse hoeken de reden zou zijn immers dan zou er werkelijk helemaal niets door die loze leiding getrokken kunnen worden en zou die loze leiding dus voor Jan Doedel aangelegd zijn. Ik ben bang dat die monteur er simpelweg geen zin in had en je liever wat dure apparatuur wilde verkopen.

Vraag anders eens in jouw omgeving of er iemand is die een trekveer heeft en probeer die eens door de leiding te duwen.


@Edman haakse bochten zijn niet handig, maar moet denk ik niet onoverkomelijk te zijn. Heeft de monteur überhaupt geprobeerd om de kabel door de loze leiding te trekken. Soms gebeurt het ook in nieuwbouwhuizen dat de loze leiding vol zit met cement/beton. Weet je toevallig over hoeveel meter het gaat waar de UTP kabel door heen moet. Je kan ook proberen om zelf met een trekveer door de leiding te gaan. 


Heeft die monteur überhaupt een trekveer door de leiding proberen te duwen?

Dat is ook mijn eerste vraag/gedachte.

Soms gebeurt het ook in nieuwbouwhuizen dat de loze leiding vol zit met cement/beton.

 

Je kan ook proberen om zelf met een trekveer door de leiding te gaan. 

Veer de test er op blazen, vrougah kon dat met een omgedraaide  stofzuiger.
Anders een compressor, en dan aan de andere kant gaan voelen cq luisteren.

En hier nog meer ideeën :

 


Bedankt voor de reacties. Ik had hetzelfde gevoel dat hij het werk niet echt zag zitten om te doen.
Begon meteen dat het wel moeilijk is om een platte UTP kabel te trekken en dat de connectors los moesten van de kabel, ander soort aansluiting ook gaf hij aan. Of ik geen normale UTP kabel had, die had ik. Maar toen begon die weer over een ander issue. Afstand ongeveer 10meter.
Trekveer heeft die niet gedaan, had hij ook niet bij zich. Wel geprobeerd om utp kabel aan zwarte draad te doen maar dit gaf hij snel op. Lukte allemaal niet. Zucht, steun. Het was ook niet een heel sportief type zeg maar ;)
Zelf heb ik de kennis niet en laat dit graag over aan een vakman die hier wel kennis van heeft.
Laat mensen in hun kracht staan vind ik :)
Dus nu op zoek naar iemand anders.


Waar woon je? Anders trek ik de kabel er voor je doorheen nieuwe stekkertjes heb ik ook wel. Kost je alleen een bakje koffie


Vraag me bij dit verhaal af waarom je zulk installatiewerk door een KPN monteur zou laten doen. Je kunt beter een installatiemonteur uit de regio laten komen. Die doen dat werk dagelijks. Voor een KPN monteur is dit geen hoofdtaak.


Begon meteen dat het wel moeilijk is om een platte UTP kabel te trekken en dat de connectors los moesten van de kabel, ander soort aansluiting ook gaf hij aan. Of ik geen normale UTP kabel had, die had ik.

Ik moet die monteur wel gelijk geven dat hij een platte UTP kabel niet zomaar door een loze leiding gaat trekken. Netwerkkabels die door elektriciteitsbuizen getrokken worden horen netwerkkabels te zijn met stugge aders (elke ader is gemaakt van één wat dikkere koperdraadje en niet van meerdere hele dunne koperdraadjes). Je doet er ook verstandig aan om deze aan beide zijden in een UTP wandcontactdoos af te monteren.


Waar woon je? Anders trek ik de kabel er voor je doorheen nieuwe stekkertjes heb ik ook wel. Kost je alleen een bakje koffie

Bedankt voor het aanbod!

Vraag me bij dit verhaal af waarom je zulk installatiewerk door een KPN monteur zou laten doen. Je kunt beter een installatiemonteur uit de regio laten komen. Die doen dat werk dagelijks. Voor een KPN monteur is dit geen hoofdtaak.

Het was een prijstechnische reden. Lokale installateurs rekenen meer hier, tegen de 150euro. Via Zoofy.nl 100 euro. En bij KPN dus 75euro. Via dit forum gevonden dat een kabel doortrekken ook wordt gedaan door een KPN monteur. En had met KPN monteurs altijd wel goede ervaringen verder. Dus 1+1=2

Begon meteen dat het wel moeilijk is om een platte UTP kabel te trekken en dat de connectors los moesten van de kabel, ander soort aansluiting ook gaf hij aan. Of ik geen normale UTP kabel had, die had ik.

Ik moet die monteur wel gelijk geven dat hij een platte UTP kabel niet zomaar door een loze leiding gaat trekken. Netwerkkabels die door elektriciteitsbuizen getrokken worden horen netwerkkabels te zijn met stugge aders (elke ader is gemaakt van één wat dikkere koperdraadje en niet van meerdere hele dunne koperdraadjes). Je doet er ook verstandig aan om deze aan beide zijden in een UTP wandcontactdoos af te monteren.

Ja, geloof ik ook wel. Maar toen ik met een normale netwerkkabel kwam kon het dus ook niet.

Zit overigens nu met een loze leiding zonder controledraad, die er uitgehaald is.


Zit overigens nu met een loze leiding zonder controledraad, die er uitgehaald is.

Waarom is die er uit gehaald? 

Ik zit me hier af te vragen wat voor een waardeloze knoeiert u op bezoek gehad heeft…

Want zoals ik het nu lees had die geen trekveer bij zich. En geen kabel.


Vraag het gewoon op een Facebook groep, of in de buurt, i.p.v. direct te grijpen naar een duur installatie bureau. Er zijn genoeg mensen die dit wel kunnen, en lagere kosten regelen. 


Hoi @Edman . Ik vind het lastig om hier over te zeggen. Ik ben er immers niet bij geweest.

Kun je je profiel aanvullen en mij daarna een seintje geven? Ik wil de bon van de monteur even lezen. Dan krijg ik een beter beeld. 


Hoi @Edman . Ik vind het lastig om hier over te zeggen. Ik ben er immers niet bij geweest.

Kun je je profiel aanvullen en mij daarna een seintje geven? Ik wil de bon van de monteur even lezen. Dan krijg ik een beter beeld. 

Bedankt voor je reactie. Heb mn profiel aangevuld. 
Kun je mij adviseren wat te doen? De optie is om een andere KPN monteur langs laten komen om de kabel te laten doortrekken. Kijken of het een ander wel lukt.


Toch maar even een nieuwe monteur ingepland.

Die komt vrijdag tussen 10:00 en 12:00.   De basis installatie (indien mogelijk uiteraard) is gratis.  (wordt desnoods door mij vergoed).

Als deze tweede monteur tot dezelfde conclusie komt stel ik voor dat je samen met hem/haar de alternatieven bespreekt.

Laat je weten hoe het afloopt?


Toch maar even een nieuwe monteur ingepland.

Die komt vrijdag tussen 10:00 en 12:00.   De basis installatie (indien mogelijk uiteraard) is gratis.  (wordt desnoods door mij vergoed).

Als deze tweede monteur tot dezelfde conclusie komt stel ik voor dat je samen met hem/haar de alternatieven bespreekt.

Laat je weten hoe het afloopt?

Dezelfde monteur was ingepland. Hij belde mij en begon weer over de haakse leidingen.
Ik vroeg om een 2nd opinion en hij ging de planner bellen om een andere monteur te sturen. Ben benieuwd of er nog iemand komt in dit tijdvak.


Dat is dan wel heel slecht geregeld als je dan dezelfde monteur krijgt...


Toch maar even een nieuwe monteur ingepland.

Die komt vrijdag tussen 10:00 en 12:00.   De basis installatie (indien mogelijk uiteraard) is gratis.  (wordt desnoods door mij vergoed).

Als deze tweede monteur tot dezelfde conclusie komt stel ik voor dat je samen met hem/haar de alternatieven bespreekt.

Laat je weten hoe het afloopt?

Dezelfde monteur was ingepland. Hij belde mij en begon weer over de haakse leidingen.
Ik vroeg om een 2nd opinion en hij ging de planner bellen om een andere monteur te sturen. Ben benieuwd of er nog iemand komt in dit tijdvak.

Deze monteur zou echt even moeten leren wat zijn werk is. Het trekken van kabels is echt wel core business van een KPN monteur. Het gaat niet altijd even makkelijk maar met een beetje glijmiddel, een kabelveer en eventueel een verenpomp wat we allemaal op de bus hebben is het prima te doen. 
Ik kraak niet graag een collega af, en ik ken de situatie in uw (nieuwbouw-)woning niet. Maar hij moet in ieder geval proberen een kabelveer door dat gat te krijgen.
 

Vooraf kan je nooit zeggen dat het trekken van een kabel niet lukt, dat kan je enkel achteraf constateren omdat je kabelveer waar loopt. 


Een kabel door buis trekken cq de veer er door duwen is typisch een klus die vtv niet in te schatten is, qua tijd en gedoe.
En is meestal een 2 mans (m/v) klus.

De truuk met cassettebandje en stofzuiger kan een uitkomst zijn.


Dat is dan wel heel slecht geregeld als je dan dezelfde monteur krijgt...

Nou dat valt wel mee, je kan je voorstellen dat een bedrijf als KPN met meer dan duizend monteurs in dienst misschien wel 5.000 tot 10.000 klusjes per dag heeft. Aan het begin van de dag wordt er gewoon een algoritme op los gelaten die elke bon checkt "storing op glasvezel zoekt monteur welke dit kan oplossen",  "nieuwe klant zakelijk zoekt monteur zakelijk" voor alle bonnen en daarna de meest korte route voor iedereen neer zet. Als niemand zich ziek meldt en niemand langer of korter over zijn bonnen doet dan gepland is er eigenlijk geen planner meer nodig. Dus hier heeft @Erwin_ een nieuwe installatieticket of storingsticket aangemaakt en waarschijnlijk woont deze monteur het dichtst in de buurt dus zal hij vaker de bon op zijn naam krijgen dan een andere collega.

Enkel in bijzondere gevallen kijkt een planner standaard mee, dit zijn bijvoorbeeld nachtbonnen, duo bonnen waar twee monteurs nodig zijn of bonnen welke langer dan 8 uur duren dus over meerdere dagen verspreidt moeten worden.


Een kabel door buis trekken cq de veer er door duwen is typisch een klus die vtv niet in te schatten is, qua tijd en gedoe.
En is meestal een 2 mans (m/v) klus.

De truuk met cassettebandje en stofzuiger kan een uitkomst zijn.

Er zat toch een trek draad in de buis? Nieuwe kabel aan de draad vast maken plakbandje eromheen en trekken maar. Dat zou toch zeker wel in 5 minuten moeten lukken. 


Dat is dan wel heel slecht geregeld als je dan dezelfde monteur krijgt...

Nou dat valt wel mee, je kan je voorstellen dat een bedrijf als KPN met meer dan duizend monteurs in dienst misschien wel 5.000 tot 10.000 klusjes per dag heeft. Aan het begin van de dag wordt er gewoon een algoritme op los gelaten die elke bon checkt "storing op glasvezel zoekt monteur welke dit kan oplossen",  "nieuwe klant zakelijk zoekt monteur zakelijk" voor alle bonnen en daarna de meest korte route voor iedereen neer zet. Als niemand zich ziek meldt en niemand langer of korter over zijn bonnen doet dan gepland is er eigenlijk geen planner meer nodig. Dus hier heeft @Erwin_ een nieuwe installatieticket of storingsticket aangemaakt en waarschijnlijk woont deze monteur het dichtst in de buurt dus zal hij vaker de bon op zijn naam krijgen dan een andere collega.

Enkel in bijzondere gevallen kijkt een planner standaard mee, dit zijn bijvoorbeeld nachtbonnen, duo bonnen waar twee monteurs nodig zijn of bonnen welke langer dan 8 uur duren dus over meerdere dagen verspreidt moeten worden.

Mooi systeem van KPN hoor. Maar het zou wel servicegericht zijn voor de klant als de 1e desbetreffende monteur eruit gefilterd zou worden als je kiest voor een 2nd opinion. Nu was het voor mij als klant een redelijk ongemakkelijk gesprek om bij hem te vragen naar een andere monteur en nog belangrijker….heb ik voor niks zitten wachten op een nieuwe KPN monteur die nooit langs geweest is in het tijdvak 10-12uur :( @Erwin_ 

Dat is dan wel heel slecht geregeld als je dan dezelfde monteur krijgt...

Daarom nu wel eens met @Nick83 ^^
 

Een kabel door buis trekken cq de veer er door duwen is typisch een klus die vtv niet in te schatten is, qua tijd en gedoe.
En is meestal een 2 mans (m/v) klus.

De truuk met cassettebandje en stofzuiger kan een uitkomst zijn.

Er zat toch een trek draad in de buis? Nieuwe kabel aan de draad vast maken plakbandje eromheen en trekken maar. Dat zou toch zeker wel in 5 minuten moeten lukken. 

Volgens mij heeft de monteur dit precies geprobeerd de 1e keer maar lukte het niet vanwege dus de haakse leidingen. Heeft het toen opgegeven en andere "oplossingen" aangeboden (Super Wifi, (zichtbare) kabel trekken via muren, etc.).


Zo'n zwarte draad trekt niet fijn. Want die is niet soepel. Beter is denk ik eerst een trekveer aan die zwarte kabel te maken en die er eerst in te trekken.


KPN Service weet het ook allemaal niet. Wordt teruggebeld door afdeling planning monteurs.

Website https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur/servicetool-monteurafspraak.htm doet ook niks na inloggen, blijft wit (verschillende browsers/wissen cache/cookies)

Begin helaas een negative KPN smaak te ontwikkelen.


Zo'n zwarte draad trekt niet fijn. Want die is niet soepel. Beter is denk ik eerst een trekveer aan die zwarte kabel te maken en die er eerst in te trekken.

Hoewel het mij altijd lukt om mijn kabel via het zwarte trekdraadje mee te trekken is het inderdaad de bedoeling dat je hier je trekveer aan vast knoopt en daarna weer terug trekt met de juiste kabel.


@Nick83 zo'n soort informatieblad zie je altijd in een meterkast met trekdraadjes.


 

 

@Edman Je woont zeker niet in Regio Europoort? Anders kan ik misschien wat regelen voor je. (Tussen Oostvoorne en Barendrecht en hoeksewaard)


Reageer