Skip to main content
Vraag

KPN Speedtest: upload over IPv6 stuk lager dan via IPv4

• April 8, 2025
  • 4 reacties
  • 26 keer bekeken

Ik kwam er, eigenlijk per toeval, achter dat de KPN Speedtest via IPv6 een veel lagere uploadsnelheid laat zien dan wanneer ik IPv4 gebruik:

• IPv6: 867Mbps down, 410Mbps up
  • IPv4: 912Mbps down, 712Mbps up

Via Fast.com kom ik op ongeveer dezelfde waarden uit, met dezelfde discrepantie tussen IPv6 en IPv4. Ik heb ook vanaf meerdere systemen binnen m’n netwerk getest en de resultaten zijn consistent. Voorheen (maar dat is alweer een tijdje geleden) was de upload via IPv6 beter.

Voordat ik de helpdesk ga bellen ben ik benieuwd of anderen dit probleem ook hebben.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik herken dit niet direct Robert. Gezien de waardes vermoed ik dan dat het om glasvezel gaat? Heb je wel eens het modem en glasvezelpunt voorzien van een herstart? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2025

Ik herken dit niet direct Robert. Gezien de waardes vermoed ik dan dat het om glasvezel gaat? Heb je wel eens het modem en glasvezelpunt voorzien van een herstart? 

Hoi Remco,

Inderdaad glasvezel, modem en glasvezelpunt zijn beiden al opnieuw gestart. Voorheen had ik dit probleem niet, en sindsdien is er in mijn netwerk niks veranderd. Het is ook vreemd dat het echt alleen bij IPv6 een probleem is, IPv4 haalt praktisch de volledige snelheid.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

@robertk Je gebruikt een test in browser, dat kan beteken dat de browser kan niet goed met IPv6 omgaan. Genereel is IPv6 langzamer als IPv4 (wegens 40 bytes vs 20 bytes IP headers). De infrastructuur  (routingsweg, IPv4 geoptimaliseerd legacy hardware van providers) kan ook invloed op de snelheid hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2025

@TDN nogmaals, dit probleem had ik voorheen niet, dus het lijkt me niet dat het aan de browser ligt. Zelfs met een grotere overhead zou ik niet verwachten dat de snelheid via IPv6 maar ongeveer de helft is dan de snelheid via IPv4.