Skip to main content

KPN verhoogt internetsnelheid glasvezel

  • December 21, 2019
  • 20 reacties
  • 463 keer bekeken

Lukas_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-verhoogt-internetsnelheid-glasvezel-naar-1gbps/

KPN verhoogt in maart de internetsnelheid via het eigen glasvezelnetwerk naar 1000Mbps (1Gbps). Het lijkt het antwoord op de GigaNet plannen van concurrent Ziggo te zijn.

Ik ben benieuwd hoe dit uitgerold gaat worden, net als Ziggo per gebied of is dit software matig te doen voor KPN?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

20 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 21, 2019

Hoi Lukas. Zover ik weet zijn zo goed als al onze kasten voorzien van 1Gbps kaarten, her en der vast nog een uitzondering. Dan gaat het om een aanpassing van het profiel, lees: het profiel dat bij jouw gekozen abonnement past. 50/100/200/500/1000 Mbps. 

@Ward_ Zeg ik dit zo goed?


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • December 21, 2019

Dat zeg je helemaal goed. Alle PoPs hebben al kaarten met Gbit poorten, geen uitzonderingen. Het is simpelweg een extra profiel in het portfolio van KPN Wholesale. Het is dus vanaf 1 maart automatisch beschikbaar voor alle providers die dat willen aanbieden.

 


wjb
Wijsgeer
  • December 21, 2019

Het is simpelweg een extra profiel in het portfolio van KPN Wholesale.

Dan heb ik gelukkig ook geen onzin lopen verkondigen:innocent:


Lukas_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 21, 2019

Hoi Lukas. Zover ik weet zijn zo goed als al onze kasten voorzien van 1Gbps kaarten, her en der vast nog een uitzondering. Dan gaat het om een aanpassing van het profiel, lees: het profiel dat bij jou gekozen abonnement past. 50/100/200/500/1000 Mbps. 

@Ward_ Zeg ik dit zo goed?

Maar is KPN daar 3 hele maanden mee bezig dan😅


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 22, 2019

Hoi Lukas. Zover ik weet zijn zo goed als al onze kasten voorzien van 1Gbps kaarten, her en der vast nog een uitzondering. Dan gaat het om een aanpassing van het profiel, lees: het profiel dat bij jou gekozen abonnement past. 50/100/200/500/1000 Mbps. 

@Ward_ Zeg ik dit zo goed?

Maar is KPN daar 3 hele maanden mee bezig dan😅

Ja! :joy: Anders zou er op onze website 'binnen 5 minuten’ staan. 


Lukas_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 23, 2019

Hoi Lukas. Zover ik weet zijn zo goed als al onze kasten voorzien van 1Gbps kaarten, her en der vast nog een uitzondering. Dan gaat het om een aanpassing van het profiel, lees: het profiel dat bij jou gekozen abonnement past. 50/100/200/500/1000 Mbps. 

@Ward_ Zeg ik dit zo goed?

Maar is KPN daar 3 hele maanden mee bezig dan😅

Ja! :joy: Anders zou er op onze website 'binnen 5 minuten’ staan. 

;)


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 26, 2019

Zou het misschien eerlijker zijn voor de gebruikers van koper en geen glasvezel hebben om hier iets aan te doen. Met pairbonding heb ik al wel 50mBps tot mijn beschikking en betaal tot 100mBps. In de wijk zijn verschillende stukken waar wel tot 200mBps beschikbaar is maar bij mijn buren zelfs tot 25mBps. Nu wordt er weer geïnvesteerd in al een heel goede verbinding maar oudere verbindingen worden aan hun lot overgelaten. Dit geld natuurlijk ook voor de buitengebieden.


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • December 26, 2019

Zou het misschien eerlijker zijn voor de gebruikers van koper en geen glasvezel hebben om hier iets aan te doen. Met pairbonding heb ik al wel 50mBps tot mijn beschikking en betaal tot 100mBps. In de wijk zijn verschillende stukken waar wel tot 200mBps beschikbaar is maar bij mijn buren zelfs tot 25mBps. Nu wordt er weer geïnvesteerd in al een heel goede verbinding maar oudere verbindingen worden aan hun lot overgelaten. Dit geld natuurlijk ook voor de buitengebieden.

Ja, allemaal veel tamtam maken over 1 gb snelheden, maar als klant op een koperdraadje met "maar" 50 mb of minder denk je toch bij jezelf: "En ik dan? Wat ik heb ik daar aan?".


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • December 26, 2019

Hoi Lukas. Zover ik weet zijn zo goed als al onze kasten voorzien van 1Gbps kaarten, her en der vast nog een uitzondering. Dan gaat het om een aanpassing van het profiel, lees: het profiel dat bij jou gekozen abonnement past. 50/100/200/500/1000 Mbps. 

@Ward_ Zeg ik dit zo goed?

Maar is KPN daar 3 hele maanden mee bezig dan😅

 

Nee hoor :-)

Vanuit de ACM regels is KPN Wholesale verplicht om 2 maanden van te voren wijzigingen in het aanbod aan te kondigen. Die aankondiging is openbaar in te zien via hun website. Dit gaat in per 2 maart dus moet uiterlijk 1 januari bekend gemaakt zijn. Dat was nu dan een weekje eerder.

Provider KPN maakt daar dan weer gebruik van door vlak na die Wholesale publicatie aan te kondigen dat zij die 1000 Mbit inderdaad gaan leveren aan eindgebruikers.

Voor wie het interessant vindt:

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm

 

(Onderaan staan de downloads)


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • December 26, 2019

@beerzwaan Voor buitengebieden laat KPN de aanleg over aan andere partijen. Met een aantal daarvan is een samenwerking waarbij KPN de apparatuur in de PoP plaatst en daarbij heb je dan hetzelfde aanbod als hierboven staat. Dat betreft Glasdraad en Digitale Stad.

Voor gebieden binnen de bebouwde kom: we zijn echt op volle kracht aan het aanleggen. Momenteel worden duizenden woningen per week aangesloten. De doelstelling blijft om rond de 3,8 miljoen uit te komen eind 2021. Begin 2019 was dat rond de 2,8 miljoen (bron:ACM rapport). Dus 1 miljoen extra woningen in drie jaar tijd.

 

Edit: een zeer recent voorbeeld:

https://www.linkedin.com/posts/gemeente-heerenveen_alle-15000-huishoudens-in-heerenveen-krijgen-activity-6613815158781292544-AiC1


wjb
Wijsgeer
  • December 26, 2019

Nu wordt er weer geïnvesteerd in al een heel goede verbinding maar oudere verbindingen worden aan hun lot overgelaten. Dit geld natuurlijk ook voor de buitengebieden.

Ik ben het volledig met je eens dat de aandacht uit zou moeten gaan naar de aansluitingen met een beperkte bandbreedte. (Laten we zeggen minder dan 100Mbps.)

Nu is het zo dat KPN geen enkele investering hoeft te doen voor die 1000Mbps verbindingen immers de hele infrastructuur is al 1000Mbps, dus daarom hoeven ze het niet te laten. Het enige dat moet gebeuren is dat er een extra klant profiel voor 1000Mbps gedefinieerd moet worden en dat de sites en publicaties aangepast moeten worden.


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 26, 2019

@Ward_ , Heel leuk dat Heerenveen wordt verglaast, maar kijk ik bij vvdsl.robinflikkema.nl, dan zie ik dat in het eerste kwartaal slecht 13 straatkasten in Nederland worden geüpdatet.  We wonen in het centrum van Breda, de wijken aan de rand hebben reeds sneller internet dan de binnenstad. Ik begrijp dat niet alles tegelijk kan worden gedaan, maar de buis voor glasvezel is in 2015 gelegd en zijn nog steeds niet gevuld met glasvezel.


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • December 27, 2019

Als je in Breda woont weet je dat we daar flink bezig zijn met FttH. 

En inderdaad: binnensteden zijn het duurste en het moeilijkste (duren dus lang in aanleg) en zullen als laatste gedaan worden. Daar kan ik niet veel aan veranderen helaas. Straatkasten worden bijna niet meer vervangen. Dat zijn er de afgelopen jaren ook duizenden geweest en dat is nu bijna gestopt.

Overigens zal jij in het centrum niet afhankelijk zijn van een straatkast maar van de upgrade van apparatuur in de telefooncentrale. Dat zal zeker nog wel gaan gebeuren verwacht ik.

 

NB, ik begreep ergens anders dat de site van Robin niet meer actueel kan worden bijgehouden sinds er een verandering is geweest in de FPI tool waar de informatie uit kwam.


wjb
Wijsgeer
  • December 27, 2019

...maar de buis voor glasvezel is in 2015 gelegd en zijn nog steeds niet gevuld met glasvezel.

Wil je zeggen dat de glasvezelbuis al tot in jouw woning aangelegd is in 2015?


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 29, 2019

De glasvezelbuis is aangelegd tot aan ons complex. En dat is inderdaad al in het najaar van 2015 gebeurd.


  • December 29, 2019

De glasvezelbuis is aangelegd tot aan ons complex. En dat is inderdaad al in het najaar van 2015 gebeurd.

Maar zit er al een vezel in die buis ?

De plactic buis is ongeveer 9 mm doorsnee, in die buis zit dan een touwachtig iets van 2,5 mm dik. Maak anders eens een foto van wat er al is.


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 29, 2019

Er zit volgens mij geen vezel in de buis en fot maken gaat niet. Het is gemeente grond en ik denk niet dat de gemeente er blij mee zal zijn als ik de grond open spit. De buizen zijn van complex naar complex gelegd en bij de aanleg heb ik de monteurs geraagd of dit voor glasvezel was en dit werd bevestigd. Ook gezien de kleur van de buis oranje.


  • December 29, 2019

Bij ons is die 9mm buis groen, maar blijkbaar is die bij jouw nog niet vanaf de gemeentegrond richting jouw meterkast/huis geschoten/getrokken/gegraven.


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 29, 2019

De buis ligt tot aan de gevel van ons complex, Groen is doorgaans van Ziggo(coax) blauw voor de oude telefoonleiding, geel v oor gas en oranje voor glasvezel. 


peter-keetfm
Wijsgeer

meestal is het oranje

maar de “hoofd” mantelbuis kan ook groen zijn

ligt er maar net aan welk bedrijf het aanlegt

foto ff van internet geplukt