Skip to main content
Beantwoord

KPN weigert verhoging glasvezelsnelheid (van 1 Gbit/s naar 4 Gbit/s)

• 20 februari 2025
  • 17 reacties
  • 497 keer bekeken

Ik heb momenteel 1 Gbit/s maar wil graag 4 Gbit/s.

Maar dankzij een verzinsel van een ambtenaar op jullie kantoor mag ik het niet want ik heb een contract???

Ik betaal al elke maand 10 euro MEER dan anderen.

Normale prijs 1 Gbit/s is 52,50 maar ik betaal 63,17????

Wil ik trager internet dan is dat geen probleem maar ik wil juist sneller maar moet ik nog eventjes 1,5 JAAR wachten.

Waarom naaien jullie trouwe vaste klanten en mag een nieuwe klant meteen 4 Gbit/s voor een lagere prijs.

Als dit jullie normale manier van zaken doen is dan kan je erop rekenen dat ik over 1,5 jaar KPN de deur uit trap.

En klagen kan alleen hier in een forum want een Email adres hebben jullie niet eens en op de website wordt je in rondjes gestuurd naar onzin waar je niets aan heb.

Hoog tijd dat klantvriendelijkheid terug op de eerste plaats komt te staan.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Marco.V., welkom bij onze community. 

Als je nu een Hussel abonnement hebt en niet over kunt naar de nieuwe abonnementen kan ik alleen bedenken dat je een half jaar geleden hebt verlengd met een actie, aangezien je aangeeft nog 1,5 jaar te moeten wachten verwacht ik dat het om een verlenging gaat van 1.5 jaar. 

Dit zul je helaas moeten afwachten. 

Bekijk origineel

17 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 20 februari 2025
Marco.V. schreef:

Ik heb momenteel 1 Gbit/s maar wil graag 4 Gbit/s.

Indien technisch maakbaar is, kan je zelfs in MijnKPN de snelheid verhogen. Je betaalt natuurlijk de meerprijs van 4Gbs ipv 1Gbs. Je contractduur blijft dezelfde

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 20 februari 2025

Nou nee dus.

Ik mag geen 4 Gbit/s wegens een dom contract.

Ik heb die optie NIET in Mijn KPN en kan ook niet via de klantenservice.

Ik mag wel meer betalen dan een andere klant maar mag geen snellere verbinding.

Totaal onlogisch maar het is wel zo.

En ja ik kan hier 4 Gbit/s hebben volgens de KPN glasvezel check en ook de klantenservice zegt dat.

Alleen wordt het mij geweigerd?????

Ik MOET 1,5 JAAR wachten voor ook ik een snellere verbinding wil hebben.

Maar een tragere verbinding mag ik nu meteen nemen.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 20 februari 2025

Ik denk dat je het verschil ook niet zult merken. Behalve in je portemonnee 😎.

Als je een foto studio hebt en hoge resolutie foto's op groot formaat verzend waarschijnlijk nog niet eens verschil. 

Als je nu nog een lopend, verlengd, ouder abonnement hebt kun je daarin niet hoger dan 1 Gbps. Dan zul je moeten wachten tot je contract vrij is om naar de huidige propositie Internet+ te gaan.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36567 reacties
  • 20 februari 2025

Hallo ​@Marco.V. ,

Je kunt jouw abonnement (mits contractvrij) ook goedkoper maken door te verlengen.

Dat kan ook telefonisch via de klanenservice.  Het kan ook via internet:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

4 Gbit/s is niet overal beschikbaar, dat wordt stapsgewijs uitgebreid op de rest van het KPN Netwerk. Daar zul je nog geduld voor moeten hebben.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 20 februari 2025

Lezen jullie wel wat ik heb geschreven.

Is er 4 Gbit/s mogelijk op mijn adres JA. (bevestigd door KPN)

Krijg ik 4 Gbit/s NEE vanwege een dom contract. (wederom bevestigd door KPN)

Wat ik hoop is dat er iemand van KNP ZELF hier iets mee kan doen want aan dit soort adviezen heb ik niets.

En als er iemand durft te schrijven dat ik de klantenservice moet bellen alvast dit DAT HEB IK AL GEDAAN MAAR HUN KUNNEN/MOGEN NIETS VERANDEREN.

Dus als er iemand van KPN dit graag wil lezen en die WEL iets mag dan graag.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36567 reacties
  • 20 februari 2025
Marco.V. schreef:

Krijg ik 4 Gbit/s NEE vanwege een dom contract. (wederom bevestigd door KPN)

Aha, dan heb jij een half jaar terug jouw contract op de verkeerde manier verlengd. Waarschijnlijk heb je gekozen voor een tijdelijke korting met behoud van jouw oude contractvoorwaarden. 

Dat gebeurt veel vaker. Veel klanten kijken alleen naar het woord korting en kijken niet naar de gevolgen op de lange duur. 

Verleng de volgende keer via de link uit mijn vorige reactie naar de nieuwste voorwaarden en dan ben je en goedkoper uit en je kunt jouw wens inwilligen. 

Nu kan niemand iets voor jou betekenen.

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 20 februari 2025

Dus je hebt een "dom" contract?

Het is inderdaad zo dat 4Gbps abonnementen alleen bij het TV+ abonnement aangeboden worden.

Wat is de reden om een 4Gbps abonnement te willen?

Weet je jouw werkelijke verbruik? Ik maak me sterk dat dit boven de 1Gbps zou liggen want dan moet je toch echt van goede huize komen of ben je een soms zeer zware gamer die om de haverklap een nieuw spel downloadt? Ik denk dat het werkelijke gebruik grote delen van de dag zelfs niet boven de 100Mbps uit zal komen.

Wat mij betreft is een 4Gbps abonnement echt weggegooid geld en al helemaal als je niet eerst vastgesteld hebt dat je daadwerkelijk de grens van 1Gbps overschrijdt.

• 3271 reacties
  • 20 februari 2025

Je hebt waarschijnlijk een Hussel abonnement? Dat heb je verlengt met behoud van dezelfde voorwaarden. Dat houd dus in: geen 4 gbit.

Denk ik. Ik denk dat 4 gbit niet beschikbaar is bij Hussel. Weet ik niet zeker.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23373 reacties
  • Antwoord
  • 23 februari 2025

Hi ​@Marco.V., welkom bij onze community. 

Als je nu een Hussel abonnement hebt en niet over kunt naar de nieuwe abonnementen kan ik alleen bedenken dat je een half jaar geleden hebt verlengd met een actie, aangezien je aangeeft nog 1,5 jaar te moeten wachten verwacht ik dat het om een verlenging gaat van 1.5 jaar. 

Dit zul je helaas moeten afwachten. 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 23 februari 2025

Uithuilen en contract uitzitten, daarna kunt u overstappen!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 maart 2025

Elk van jullie kiezen de kant van KPN en hebben er schijnbaar een hoog genoegen aan om klant af te zeiken in plaats van te beseffen dat KPN hun eigen klanten liever naait dan helpt.

Ze kunnen meer aan mij verdienen maar treiteren is wat ze leuker vinden en jullie geilen erop.

Mocht KPN met dit bericht moeite hebben JAMMER DAN.

Mijn mening is mijn mening en die zal ik niet veranderen dan ban me maar of wat dan ook.

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 7 maart 2025
Marco.V. schreef:

Elk van jullie kiezen de kant van KPN en hebben er schijnbaar een hoog genoegen aan om klant af te zeiken in plaats van te beseffen dat KPN hun eigen klanten liever naait dan helpt.

Ze kunnen meer aan mij verdienen maar treiteren is wat ze leuker vinden en jullie geilen erop.

Mijn mening is mijn mening en die zal ik niet veranderen dan ban me maar of wat dan ook.

U ook een fijn weekend!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23373 reacties
  • 7 maart 2025
Marco.V. schreef:

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

Zoals je kunt zien heb ik je bericht aangepast. Ik hoop dat je begrijpt dat dit soort taalgebruik hier niet thuishoort. Ik ga er voor nu vanuit dat dit uit frustratie was en laat het nu bij een waarschuwing. Je hoeft overigens geen scheldwoorden te gebruiken als je een ban wenst of je account wilt laten verwijderen. Geef het netjes aan en ik maak het voor je in orde. 

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 7 maart 2025

@Marco.V., Waarom wil je een 4Gbps abonnement? Weet je jouw werkelijke verbruik?

Kan/wil je ook eens een screenshot plaatsen van alleen het kostenoverzicht op pagina twee van jouw factuur?

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
wjb schreef:

Dus je hebt een "dom" contract?

Het is inderdaad zo dat 4Gbps abonnementen alleen bij het TV+ abonnement aangeboden worden.

Wat is de reden om een 4Gbps abonnement te willen?

Weet je jouw werkelijke verbruik? Ik maak me sterk dat dit boven de 1Gbps zou liggen want dan moet je toch echt van goede huize komen of ben je een soms zeer zware gamer die om de haverklap een nieuw spel downloadt? Ik denk dat het werkelijke gebruik grote delen van de dag zelfs niet boven de 100Mbps uit zal komen.

Wat mij betreft is een 4Gbps abonnement echt weggegooid geld en al helemaal als je niet eerst vastgesteld hebt dat je daadwerkelijk de grens van 1Gbps overschrijdt.

Hoi ​@wjb 

Volledig met je eens, alle snelheden boven de 1 Gbit/s is voor particulier gebruik overbodig en is niets anders dan weggegooid geld, wat je beter kunt besparen voor andere uitgave.
Vrijwel al het huidige apparatuur (tenzij je zelf een nieuwe netwerkkaart in je PC zet) in je woning, kan maar tot 1 Gbit/s aan (behalve oude laptops en PC’s), dus heb je totaal en helemaal niets aan een downloadsnelheid van 4 Gbit/s tenzij je graag KPN rijker wilt maken of graag je geld wilt uitgeven aan iets wat je niet kunt gebruiken.

Voor de meest mensen met een snelheid van boven de 1 Gbit/s is het meer pronken naar bekenden, van kijk ik heb een downloadsnelheid van 4GBit/s, maar heb er eigenlijk helemaal niets aan.
Het is pure marketing vanuit de providers, want hoe hoger de snelheid die je afneemt, hoe meer ze eraan verdienen.

De abonnementen met de volgende download snelheden, zijn nu nog overbodig:

• Glasvezel 2 Gbit down- en upload (Odido)
  • Glasvezel 4 Gbit down- en upload (KPN en DELTA)
  • Glasvezel 8 Gbit down- en upload (Odido en DELTA)

Ze hadden deze hoge snelheden nog niet moeten uitbrengen voor internet abonnementen bestemd voor particulieren, deze snelheden zijn wel geschikt voor middel-grote tot grote bedrijven waar dagelijks veel internet verkeer plaats vindt, en ook veel wordt ge-upload.
Maar absoluut (nog) niet voor voor particulier gebruik.

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 8 maart 2025

Michel.uit.Arnhem schreef:

Het is pure marketing vanuit de providers, want hoe hoger de snelheid die je afneemt, hoe meer ze eraan verdienen.

De providers doen je maar al te graag geloven dat meer ook altijd beter is maar dat is klinkklare onzin.

Helaas is het de onwetendheid van de consument die ervoor zorgt dat die marketingpraatjes ook nog eens redelijk succesvol zijn en dat is de reden voor de providers om die bandbreedte-wedloop in stand te houden.

Voor mij is dat een reden om topics zoals deze te "gebruiken" om mensen tot nadenken aan te zetten i.p.v. op de blauwe ogen van die marketeers vertrouwen.

Het zou KPN sieren om eens tegen die stroming in te roeien en een 2,5Gbps abonnement te introduceren, lager dus dan het huidige snelste abonnement. Ik denk dat dat wel eens heel succesvol zou kunnen zijn, wetende dat er heel wat betaalbare routers zijn die een 2,5Gbps WAN poort hebben terwijl routers met een 10Gbps WAN poort schaars zijn en veelal ook een veel hoger prijskaartje hebben.

Overigens is een bandbreedte van 2,5Gbps natuurlijk nog steeds voor 98% van de Nederlandse huishoudens een overkill maar daar gaat het die marketeers niet om, het gaat er die marketeers om zoveel mogelijk geld uit de abonnee te kloppen.

Ice minelandr
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Helemaal mee eens. 

Hier een gezin met 3 pubers die vaak genoeg gamen en wij via netflix af en toe 4k kijken.

Dit allemaal met een VDSL lijn van 200 mbit download, 60mbit upload en een ping van 4ms (en dan houden we snelheid over!)😉

Reageer