Skip to main content
Beantwoord

Krijg ik bij het vervangen van mijn KPN Glasvezelkastje een nieuw IP-adres?

• 30 januari 2025
  • 23 reacties
  • 370 keer bekeken

Als ik een nieuwe KPN glasvezel kastje krijg verander dan mijn ip adres? 

ik heb nu een kpn glasvezel maar ik wil graag dat ik een nieuw ip adres krijg wat kan ik doen om dat te bereiken ik heb inmiddels al een nieuwe modem gekregen maar mijn ip is nogsteeds het zelfde gebleven

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@NaoufalA, het IP adres zal met zo'n wijziging niet aangepast worden inderdaad. Bij KPN gebruiken we in principe vaste IP-adressen, meestal blijft die de gehele abonnementsduur hetzelfde. Als je een nieuw IP-adres wilt, dan zou je moeten opzeggen en een nieuw abonnement moeten nemen, maar zelfs dan is het niet gegarandeerd dat je een ander IP-adres krijgt. 

Een VPN dienst is een optie om je IP-adres te verbergen is een goede om dat soort dingen te voorkomen.

Bekijk origineel

23 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17549 reacties
  • 30 januari 2025

Nee ​@NaoufalA , daarmee verandert jouw ip-adres ook niet.

Ook al heb je formeel een dynamisch ip-adres zal KPN dit vrijwel nooit wijzigen.
Alleen als het nodig is i.v.m. netwerk wijzigingen zoals bij migratie van xDSL naar glasvezel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 31 januari 2025

Hoe kan ik dan een nieuwe ip adres krijgen? Door een hele nieuwe abbonoment bij jullie aan te sluiten?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2303 reacties
  • 31 januari 2025
NaoufalA schreef:

Hoe kan ik dan een nieuwe ip adres krijgen? Door een hele nieuwe abbonoment bij jullie aan te sluiten?

Dat zou technisch de enige manier zijn zover ik mij kan bedenken, heb je een specifieke reden dat je een ander ip wil ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8246 reacties
  • 31 januari 2025

Inderdaad ​@NaoufalA , waarom zou je een ander IP-adres willen hebben???

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17549 reacties
  • 31 januari 2025

Heb je soms een ip-ban opgelopen in een game ​@NaoufalA ?

Een verzoek om een nieuw ip-adres zal zeer waarschijnlijk niet gehonoreerd worden. IPv4 adressen zijn schaars en jouw huidige IPv4 adres zou dan wellicht op korte termijn aan een andere abonnee toegewezen worden waardoor hij/zij dan niet zou kunnen gamen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 31 januari 2025

Ik wil graag een nieuw IP-adres vanwege privacyredenen. Ik geef er de voorkeur aan om mijn IP-adres te veranderen. Als dat niet kan is het mogelijk om alleen een ipv6 adres te krijgen dus dat ik geen gebruik meer kan maken van een ipv4 adres?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 31 januari 2025

Nee ik heb geen ip-ban gekregen of iets in die richting ik speel amper games. Nogmaals wat ik net ook aangaf ik wil graag een nieuwe IP-adres vanwege privacyredenen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3397 reacties
  • 31 januari 2025
bnh schreef:
NaoufalA schreef:

Dat zou technisch de enige manier zijn zover ik mij kan bedenken, heb je een specifieke reden dat je een ander ip wil ?

Volgens mij is bij KPN IP adres gekoppeld aan huis adres anders dan bij sommige andere provider aan MAC adres. Dwz, ook na een opzegging en opnieuw abonneren is de kans groot, dat je weer het oude adres krijgt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17549 reacties
  • 31 januari 2025
TDN schreef:

Volgens mij is bij KPN IP adres gekoppeld aan huis adres anders dan bij sommige andere provider aan MAC adres. Dwz, ook na een opzegging en opnieuw abonneren is de kans groot, dat je weer het oude adres krijgt.

Dat laatste vermoed ik ook. KPN kiest ervoor om ip-adressen zo weinig mogelijk te wijzigen.
Wellicht is een overstap naar een andere provider de enige weg naar een nieuw ip-adres.

​@NaoufalA: Je zou contact op kunnen nemen met KPN klantenservice op 0800-0402. Misschien zien zij mogelijkheden. Bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, zaterdag tot 17.00 uur.
Of maak online een belafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2325 reacties
  • 31 januari 2025

Ik vind 'privacy redenen' eerlijk gezegd niet een geldig argument als je een IP-adres wilt aanpassen. IP-adressen worden immers overal gelogd tijdens jouw bezoek op internet.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2303 reacties
  • 31 januari 2025
AriënC schreef:

Ik vind 'privacy redenen' eerlijk gezegd niet een geldig argument als je een IP-adres wilt aanpassen. IP-adressen worden immers overal gelogd tijdens jouw bezoek op internet.

Dit kan jij of wij helemaal niet beoordelen, wie weet wordt ts wel lastig gevallen op zijn ip adres middels aanvallen of andere ellende. KPN zal moeten besluiten of de reden geldig is of niet.

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 31 januari 2025

Als privacy zo'n ding is had je vanaf het begin gebruik moeten maken van een VPN dienst.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16122 reacties
  • Antwoord
  • 31 januari 2025

Welkom op de community ​@NaoufalA, het IP adres zal met zo'n wijziging niet aangepast worden inderdaad. Bij KPN gebruiken we in principe vaste IP-adressen, meestal blijft die de gehele abonnementsduur hetzelfde. Als je een nieuw IP-adres wilt, dan zou je moeten opzeggen en een nieuw abonnement moeten nemen, maar zelfs dan is het niet gegarandeerd dat je een ander IP-adres krijgt. 

Een VPN dienst is een optie om je IP-adres te verbergen is een goede om dat soort dingen te voorkomen.

HansGlas
Slimmerik
  • 116 reacties
  • 31 januari 2025
JanD schreef:

Wat gaat jou de reden aan JanD?

• 13272 reacties
  • 31 januari 2025

Wellicht een "zwaar" middel, maar als je overstapt naar een nieuwe provider krijg je een nieuw IP-adres. 

• 3153 reacties
  • 31 januari 2025
HansGlas schreef:
JanD schreef:

Het is hier een openbaar forum. Iedereen mag hier reageren wat die wil. Dus ook vragen waarom iemand een ander ip wilt. Ik ben daar ook heel erg benieuwd naar.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 851 reacties
  • 31 januari 2025
HansGlas schreef:
JanD schreef:

Het komt vaak genoeg voor dat de vraag voor een nieuw IP adres voorkomt uit Game gerelateerde DDos aanvallen. Dus de vraag van JanD is zeker legitiem.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3397 reacties
  • 31 januari 2025
Speedmaster schreef:

Het komt vaak genoeg voor dat de vraag voor een nieuw IP adres voorkomt uit Game gerelateerde DDos aanvallen. 

Als de DDos aanvallen komen op de grond van gaming van de vorige IP adres eigenaar, dan is het begrijpelijk.  Maar als deze komen wegens ​@NaoufalA gaming, kan ik jou verzekeren ook na paar maanden met nieuwe IP adres zal hij weer DDos aanvallen krijgen.

• 3153 reacties
  • 1 februari 2025
TDN schreef:
Speedmaster schreef:

Het komt vaak genoeg voor dat de vraag voor een nieuw IP adres voorkomt uit Game gerelateerde DDos aanvallen. 

Als de DDos aanvallen komen op de grond van gaming van de vorige IP adres eigenaar, dan is het begrijpelijk.  Maar als deze komen wegens ​@NaoufalA gaming, kan ik jou verzekeren ook na paar maanden met nieuwe IP adres zal hij weer DDos aanvallen krijgen.

Maanden? Als hij met het nieuwe ip adres weer gaat gamen gebeurt dat meteen al waarschijnlijk...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3397 reacties
  • 1 februari 2025
Marlon92 schreef:
TDN schreef:

Maar als deze komen wegens ​@NaoufalA gaming, kan ik jou verzekeren ook na paar maanden met nieuwe IP adres zal hij weer DDos aanvallen krijgen.

Maanden? Als hij met het nieuwe ip adres weer gaat gamen gebeurt dat meteen al waarschijnlijk...

Het is natuurlijk afhankelijk hoe lichtzinnig hij is en welke games hij speelt. Als hij een game server voor bepaalde spelen de inkomende porten moet openen, komen de aanvallen vrij meteen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8246 reacties
  • 1 februari 2025

Beste ​@NaoufalA als jouw IP-adres besmet is en KPN zou jou een ander IP-adres geven, wordt jouw oude adres weer aan een andere klant toegewezen en dus verplaats je jouw probleem naar de andere klant met jouw oude IP-adres. Dat gaat KPN dus nooit doen.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 536 reacties
  • 1 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@NaoufalA als jouw IP-adres besmet is en KPN zou jou een ander IP-adres geven, wordt jouw oude adres weer aan een andere klant toegewezen en dus verplaats je jouw probleem naar de andere klant met jouw oude IP-adres. Dat gaat KPN dus nooit doen.

Zelfde verhaal met criminele/strafbare activiteiten die plaats vinden/hebben gevonden op een ip adres.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2303 reacties
  • 1 februari 2025
j3roentje schreef:
JanD schreef:

Zelfde verhaal met criminele/strafbare activiteiten die plaats vinden/hebben gevonden op een ip adres.

Ik denk dat dit soort criminelen wel een VPN / Tor gebruiken ;) 

Reageer