Skip to main content
Vraag

Krijg ik een nieuw glasvezelkastje bij de overstap van Solcon naar KPN?

• January 26, 2026
  • 12 reacties
  • 134 keer bekeken

Op 4 februari ga ik overstappen van Solcon naar KPN.  Ik zie in mijn bestelstatus dat er een tv ontvanger en een modem naar mij gestuurd gaan worden. Nu krijg ik echter een brief van Solcon dat ik het NT/glasvezelkastje van Nokia terug moet sturen. Eerder heb ik contact opgenomen met de klantenservice of ik dan een nieuw glasvezelkastje krijg en dat zou goedkomen, maar ik zie dit niet bij de bestelling staan en heb daar ook geen bevestiging van gekregen.

Krijg je standaard een nieuw NT en kan ik dat makkelijk zelf aansluiten?

12 reacties

JanD
Superuser
  • January 26, 2026

Beste ​@Dennis0180 KPN stuurt je de spullen die nodig zijn om te kunnen internetten e.d.

Mochten ze een glasvezelkast opsturen, dan wordt het een DHZ-installatie en is relatief simpel te doen door de meegeleverde handleiding eerst goed door te lezen voordat je wat gaat doen.

Krijg je geen glasvezelkast opgestuurd, dan stuurt KPN een installatiemonteur om e.e.a. werkend op te leveren.

Succes

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 28, 2026

Goedemorgen ​@Dennis0180 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Allereerst leuk om te lezen dat je de overstap naar KPN gaat maken, ik kan dit alleen maar aanraden ;) Maar goede en terechte vraag die je stelt! Eigenlijk kan ik heel weinig toevoegen aan het bovenstaande bericht van ​@JanD en zodoende heb ik dit bericht ook meteen gemarkeerd als 'best answer'. 

Het is niet altijd nodig om de NT, het glasvezelkastje bij jou in huis, te vervangen. Als dat wel nodig gaat zijn, dan krijg je tijdig bericht van ons met daarin meer informatie!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Goedemorgen ​@Dennis0180 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Allereerst leuk om te lezen dat je de overstap naar KPN gaat maken, ik kan dit alleen maar aanraden ;) Maar goede en terechte vraag die je stelt! Eigenlijk kan ik heel weinig toevoegen aan het bovenstaande bericht van ​@JanD en zodoende heb ik dit bericht ook meteen gemarkeerd als 'best answer'. 

Het is niet altijd nodig om de NT, het glasvezelkastje bij jou in huis, te vervangen. Als dat wel nodig gaat zijn, dan krijg je tijdig bericht van ons met daarin meer informatie!

Goedemiddag Jan,

Helaas is het bij mij wel nodig om de NT te vervangen omdat Solcon de NT die er nu hangt graag terug wil. Ik heb vandaag het pakket ontvangen, maar daar zit geen nieuwe NT in. Hoe kunnen we dit oplossen?

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Dennis0180 om een gratis installatiemonteur vragen ​@Dennis0180 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

@JanD Hoe doe ik dit? Als ik op klantenservice klik op de kpn website krijg ik alleen een betaalde optie. Bedankt voor je snelle antwoorden steeds :)

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Dennis0180 zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/installatiemonteur

• January 29, 2026

Dat kan pas op 4 februari. 

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Dat kan pas op 4 februari. 

Inderdaad, dat vergat ik er nog bij te schrijven, een gratis installatiemonteur kan pas op de dag activatie abo ​@Dennis0180 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 2, 2026

Hoi ​@Dennis0180 , dat wordt dan inderdaad een kwestie van een afspraak maken met de installatiemonteur! Hopelijk heb je inmiddels een afspraak in kunnen plannen en kan de monteur zo snel mogelijk het glasvezelkastje voor je vervangen! Laat je het ons weten mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Hoi ​@Dennis0180 , dat wordt dan inderdaad een kwestie van een afspraak maken met de installatiemonteur! Hopelijk heb je inmiddels een afspraak in kunnen plannen en kan de monteur zo snel mogelijk het glasvezelkastje voor je vervangen! Laat je het ons weten mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben?

Hoi ​@Jan van KPN

Het lukt helaas niet om een installatiemonteur te boeken, ik krijg de volgende melding: 

We kunnen je hier niet helpen

Je kan helaas geen installatiemonteur boeken. 

Ik heb geprobeerd om er met de klantenservice uit te komen, zij hebben mij een NT opgestuurd, maar dit is het verkeerde type. Ik zit op XGSPON en heb een ZTE ZXHN F3100 gekregen die daar niet voor geschikt is. Mijn verhaal begint heel erg te lijken op deze vraag op het forum: 

Ik zie dat het hier ook niet opgelost is met KPN, maar met Solcon. Ik hoop dat ik er gewoon met KPN uit kan komen, want zonder de NT van Solcon heb ik geen werkende verbinding. Is het mogelijk dat ik gewoon een juiste NT opgestuurd krijg? Of er een monteur komt met een juiste NT? 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 5, 2026

wat ik van dit verhaal dan weer niet snap, waarom wil Solcon die ONT terug hebben?

die XGS-PON ONT is namelijk adres gebonden en niet provider gebonden. KPN ziet dat er al een actieve ONT aanwezig is op het adres, dus wordt er geen nieuwe ONT opgestuurd omdat deze dus al aanwezig is.

nu je toch die verkeerde ZTE NT hebt gekregen, waarom stuur je die niet terug naar Solcon. dan hebben ze toch een NT terug gekregen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 17, 2026

Goedemorgen ​@Dennis0180 en bedankt nog voor de toelichting!
Als ik het goed begrijp, is er op 12 februari een monteur geweest en zou alles nu moeten werken zoals het hoort. Fijn dat dit inmiddels allemaal is geregeld; heeft de monteur nog iets gezegd wat er met het glasvezelkastje van Solcon moet gebeuren?