Skip to main content

Beste lezer,

Op ons huidige adres hebben wij bonded vdsl, en verhuizen naar een adres waar geen bonded vdsl wordt aangeboden, maar technisch mogelijk is.

Dit is erg jammer, uitrol glasvezel staat niet in de nabije toekomst gepland (24 mnd)

 

Vraag: is er een mogelijkheid om toch bonded vdsl te krijgen? 

Ook uit kpn marketing is op te maken dat glasvezel snelheden echt nodig zijn, en zou om die reden dan ook denken dat zolang er geen glasvezel is, kpn ons wel het maximaal haalbaar wil bieden.

Wat is de maximaal haalbare snelheid op het nieuwe adres?

Bonded VDSL is natuurlijk geen doel op zich. Het is een manier om de snelheid te verhogen. Maar op sommige adressen is ook zonder bonded VDSL een hele mooie snelheid haalbaar.


Dat is : De maximaal haalbare snelheid op je adres is 93 Mbit/s 20 Mbit/s


Dat is : De maximaal haalbare snelheid op je adres is 93 Mbit/s 20 Mbit/s

En op uw oude adres had u 200 mbit?


Maar wat maakt het dat je zegt dat pairbonding mogelijk is? Als dat echt zo zou zijn dan had je het in principe al gehad namelijk. 


Klopt op het huidige adres heb ik inderdaad : Bonding totaal bereik (Up/Down)  59940/200466 kbps


Waarom ik stellig zeg dat bonded vdsl mogelijk is: 

Wij verhuizen binnen zelfde wijk

In zelfde straat is er in ieder geval van een gebruiker met bonded vdsl ( kennis )

 


Pairbonding wordt per adres aangesloten indien mogelijk. Het is heel goed mogelijk dat het bij jou niet kan. Bijvoorbeeld omdat het tweede aderpaar beschadigd is. Of omdat er niet voldoende capaciteit is in de kast. Misschien kan @Ik_Combineer er iets meer over vertellen. 


Beste Joep,

Zou fijn zijn als het gewoon kan, en dat er geen technische beperkingen zijn.

Ben benieuwd naar het antwoord van @Ik_Combineer 

 


deze 93mbit om 20mbit is waarschijnlijk al pair bonding. maar dan aangeleverd vanuit de wat oudere telefooncentrale. vanuit de oude telefooncentrales is een wat beperkte internet snelheid leverbaar. meestal in de vorm van 50mbit om 10mbit in geval van 1 beschikbare lijn en 95mbit om 20mbit in de vorm van 2 lijnen (Pair bonding).

die snelheid die je nu hebt, 200mbit om 60mbit, komt vanuit de wijkcentrale die ergens in de afgelopen 10 jaar is geüpgraded. 

hier een voorbeeld van een willekeurig adres die nog is aangesloten op de oude telefooncentrale en welke snelheid daar leverbaar is mits er minimaal 2 lijnen zijn ingelast.:

 


Bij de aangegeven snelheid met de postcode is het wel/niet aanwezig of mogelijk zijn van pairbonding al meegenomen. 

Echter ga je het verschil met 93 of 200 down niet merken. Tenzij je heel grote bestanden binnen haalt. 

Ik had (DSL)  en heb (FttH) 70 down. 4 tv's tegelijk is geen enkel probleem. 

KPN TV:HD 7,2 Mbps. (Arris, Arcadyan)

Via TV+, Sagemcom DIW7022, 14,2 Mbps. 

Netflix HD: 5 Mbps, 4k 15 mbps.

Web pagina tot 3 Mbps gedurende enkele seconden. 

Pairbonding kan alleen als vroeger zo'n adres 2 analoge telefoon lijnen in gebruik had. Anders zal de verbinding van wijkkast naar centrale voor oranje groen er niet zijn.


Is er een relatie te leggen tussen omliggende woningen?

Pak ik aangeboden snelheid varieert deze van : 

De maximaal haalbare snelheid op je adres is 131 Mbit/s 32 Mbit/s

De maximaal haalbare snelheid op je adres is 142 Mbit/s 38 Mbit/s

De maximaal haalbare snelheid op je adres is 161 Mbit/s 40 Mbit/s

Snelheid heb ik vooral voordeel bij de enkele keren per maand dat er met grote bestanden wordt gewerkt. ( up en down ).

 

is het zeker dat de snelheid die aangegeven is bij de postcodecheck pairbonding al mee neemt?

Als dit zo is, dan is mijn vraag beantwoord. Het heeft dan niets met niet willen te maken, maar kan het niet.

Dan is het niet ander, en gaan wij verder met de internetprovider bij ons in het dorp wel glasvezel kan aanbieden


deze snelheden die je hierboven vermeld, zijn inderdaad wel allemaal via Pair bonding. dat zou dus betekenen dat jou snelheid op het nieuwe adres, 92mbit om 20mbit, geen pair bonding is.

de postcodecheck neemt pair bonding inderdaad al mee als dit beschikbaar is. dit zou dus betekenen dat jou adres maar 1 lijn heeft en geen 2 die bij pair bonding nodig is.


is het zeker dat de snelheid die aangegeven is bij de postcodecheck pairbonding al mee neemt?

Ja zeker. Ander zou ik het niet aangeven.

Is er een relatie te leggen tussen omliggende woningen?

Nee, is er niet. De woningen links en rechts kunnen het wel hebben, maar de woning ertussen dan weer niet. Er zijn indertijd, in de jaren 1950 - '70 per wijk genoeg enkele lijnen aangelegd. En wat extra, maar niet voor de hele wijk. KPN gaat nu niet een ander van pairbonding halen om dat bij jouw weer te gebruiken. Dat is niet fair voor de ander.

Bovendien doet kpn geen wijzigingen meer aan het kopernet, omdat het hele kopernet vervangen gaat worden door glasvezel.

Dan is het niet ander, en gaan wij verder met de internetprovider bij ons in het dorp wel glasvezel kan aanbieden

Mag ik vragen welke het dan wordt?

Grootste verschil, afgezien van de bandbreedte (daar spreek ik liever van dan van “snelheid") is de tv dienst. Die van Odido wordt veel over geklaagd. Met name beeldkwaliteit en dat je maar 30 dagen opnames kunt bewaren van o.a. VRT. En BBC First 90 dagen. Nederlandse zenders 365 dagen.


Hoi PeterG,

 

Om je een compleet beeld te geven. Wij hebben nu, op het huidige adres, twee internet abonnementen. Een via kpn met  bonded vdsl, en een via Delta over Delta glasvezelnetwek. Dit om oa de verschillen te kunnen ervaren in kwantiteit en kwaliteit.

 

in de mix kunnen wij prima leven met kpn bonded vdsl, tv+ bevalt ons, en stabiliteit is goed

Delta glasvezel, stabiliteit is goed, snelheid is beduidend beter.  zeker wanneer ik met grote bestanden moet werken. 

Tv dienst van Delta heb ik geen ervaring mee, wel met Nlziet. Verschil tussen tv+ is zichtbaar in het voordeel van tv+ ( 55” oled ). Dit verschil is voor mij voornamelijk zichtbaar, en voor de overige gezinsleden niet.

 

Voor mij is de snelheid die ik win met het werken van grotere bestanden belangrijker.

200/60 had ik ok gevonden. Maar 93/20 niet.

 

Woningen zijn in 2005 opgeleverd, verwacht dat de infrastructuur wel ok zou zijn, maar dat het een keuze van kpn is om aanpassingen indien deze nodig zijn, niet meer uit te voeren.

Jammer dat wij de hekkensluiter zijn voor de aanleg van glasvezel, ik had van kpn verwacht om het maximaal haalbare aan de klant te blijven bieden. En niet de wacht aan te zetten tot er glasvezel komt. 

 

Aanvang van glasvezel, en zeker het afronden zal hier de komende 24 maanden nog niet afgerond zijn.


Vroeger als we een nieuwe klant kregen dan konden we pairbonding ook laten inlassen als dat voorvoormend aangelegd was. Tegenwoordig investeert KPN niet meer actief in koper en ook als er een tweede lijn vooraanvoormend aangelegd is zal die niet meer ingelast worden. Vdsl is dan het hoogst mogelijke tot glasvezel wordt aangelegd.


Qua interactieve tv zit je bij Delta niet slecht denk ik. Qua beeldkwaliteit.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/delta-verbetert-beeldkwaliteit-interactieve-tv-nog-geen-melding-nieuwe-android-decoder/

Zenderaanbod ken ik niet. Daar zullen voor d'r niche zenders wat verschillen zijn.

Ga eens kijken bij iemand met Delta zou ik zeggen. 

Met één provider ben je sowieso efficiënter (€) dan je huidige situatie. 


Ik wil iedereen bedanken voor de reacties/input.

Het heeft geholpen bij de beeldvorming wat (on)mogelijk is.

 

met vriendelijke groet,

 

Willem


Reageer