Skip to main content

Dag,

Ik heb mijn experiabox (v9) in de meterkast staan, want daar komt de glasvezel ook binnen. Meting via de kpn.com wifimanager geeft (naast de regelmatige ‘geen internet’ problemen) me tussen de 11 en 14 MBps.  Ook wanneer ik het modem alléén op 802.11n  zet (abbo is 100MBps).

 

Het bijzondere is dat ik op zolder een accesspoint heb staan (Asus RT-AC68U in AP mode). Als ik daarop aansluit geeft ie me door het hele huis meer dan 80 MBps.   (Waarbij als ik via MS teams werk, ik nog steeds klachten krijg over kwaliteit van de verbinding, terwijl op 4G het als een zonnetje loopt. Dus ‘iets’ deugt er zelfs dan nog niet).

 

Ik weet dat er topics zijn over verbeteren van de wifi kwaliteit, ook met versterkers en dat soort ongein. De wifimanager al een paar keer gebruikt, en dat doet vrij weinig. Ook is het modem al een keer vervangen geweest maar dat was nog beroerder, dus toen de ouder er maar weer ingehangen. En ipv6 staat uit.

 

Maar waar komt dat enorme verschil vandaan?

Hoi @tuckson, welkom op het forum! Als ik het zo lees denk ik dat de boosdoener een combinatie is van de Experia Box zelf, en de plek waar hij staat. Wat betreft het eerste punt, de V9 heeft alleen 2,4 Ghz wifi. Die heeft weliswaar een groter bereik, maar is wel langzamer en storingsgevoeliger. Daarnaast is een meterkast vaak niet de ideale plek voor goede wifi. Je geeft aan dat je glasvezel hebt. Dat is een voordeel, want dan maakt het niet uit hoe lang de kabel tussen het glasvezelpunt en je Experia Box is. Je kunt de Experia Box dan ook prima ergens anders neerzetten als je een langere kabel gebruikt.

Andere optie is om een aanvullend access point te gebruiken. Als je deze bekabeld aansluit op de Experia Box kan je hem op een meer centrale plek neerzetten. Ik zou je dan verder aanraden om de wifi op de V9 uit te zetten. Zelf hebben we in onze webshop Experia Wifi of Superwifi hiervoor. Deze hebben als voordeel dat ze onderling samenwerken als je er meerdere hebt (mesh) en ze zetten ook automatisch de wifi van de Experia Box uit. Je kunt natuurlijk ook elders een access point aanschaffen. Kies dan wel, bij voorkeur echt voor een access point, en niet een router.


Dag, Dank voor je reactie.

Als ik de deur van de meterkast open en mijn mobiel op 50 cm afstand hou, dan krijg ik de snelheid op 20 MBps.   koppel ik aan mijn asus, 2 verdiepingen hoger dan zit die nog steeds ruim boven de 70MBps. Dus ik denk dat die locatie hier het issue niet is.  Daarnaast loopt vanaf de experiabox de kabel naar de tv en de kabel naar boven. Als ik dat ding dus ga verplaatsen moet ik alles omleggen. Daar zit ik niet heel erg op te wachten. De kwaliteit van de experiabox is zodanig slecht dat ik die zelfs voor het oude budget telfort abbo eigenlijk nog onacceptabel vind,  zowel qua prestaties als qua features. Ik ben er dan ook niet blij mee dat ik als gevolg daarvan dan maar de portemonnee moet trekken om versterkers te kopen. Lever gewoon een goed modem?


Even los van de snelheid is een terugkerend fenomeen op dit forum de random disconnects. Ook dat is iets wat ik vaak tegenkom. Het gekke is dat dat zelfs soms gebeurt als ik verbonden ben met mijn eigen AP (die bekabeld is aangesloten op de experiabox,  Het is een router, maar die heb ik ingesteld als AP omdat de experiabox óók al niet goed om kan gaan met een achterliggende router op een eigen subnet). Waar dat precies zit moet ik nog verder uitzoeken. Het duurt meestal alleen niet lang genoeg om uitgebreid uit te zoeken.


 


Welke modems van KPN heeft u al geprobeerd? Als meerdere modems van KPN geen goed wifi geven, dan lijkt het me toch dat de locatie niet goed is. Verplaatsen is inderdaad geen optie. En dus zult u denk ik toch accespoints of versterkers aan moeten schaffen. 


Uhm… experiabox en experiabox? KPN stuurt toch geen andere modems op?

 


Uhm… experiabox en experiabox? KPN stuurt toch geen andere modems op?

 

Er zijn verschillende versies. Welke versies heeft u geprobeerd?

Voor ongeveer 8,50 per maand extra krijg je een fritzbox can KPN.