Skip to main content

dagĀ @Terpenthijn

Als ik jouw verhaal hoor, houd ik mijn hart vast. Tegen mijn zin is hier in huis gisteren de glasvezelkabel aangelegd. Na veel druk via de mail en onaangekondigd bezoek aan de deur, heb ik me helaas laten overhalen toestemming te verlenen om de kabel in huis door te trekken. Omdat ik inmiddels weet hoe die dingen werken, heb ik kritisch doorgevraagd. Nee, het ging uitsluitend om het aanleggen van de kabel, het nemen van een glasvezel abonnement was er niet aan gekoppeld. Naast de aanleg van de kabel zou er niets veranderen. Ik had tot op heden goede ervaring met de KPN, dus getekend, op zo'n kastje waar je een krabbel zet zonder te kunnen zien waar je voor tekent. (Doe ik nooit meer, dus)

Ik had er vertrouwen in tot ik de monteur er op betrapte dat hij mijn adsl aan het afsluiten was. Zijn opdracht was de hele glasvezelaansluiting op orde te maken en de adsl af te sluiten. Gelukkig was ik er net op tijd bij. Nu branden de lichtjes op het glasvezelkastje, maar type ik dit via de adsl. Vandaag de kpn-klantenservice gebeld. Na 20 minuten wachttijd kreeg ik een dame die mij te verstaan gaf dat ik niet moest zeuren omdat ik nu sneller internet had voor dezelfde prijs en nee, dat kon niet meer teruggedraaid worden. Ndat ik haar, met toenemend volume, te verstaan had gegeven dat mijn redenen om voor adsl te kiezen haar niet aangingen, maar dat ik de aanpassing van het abonnement niet accepteerde, werd ik eindelijk doorverbonden naar de Backoffice. Een vriendelijke mijnheer beloofde mij de ā€œbestellingā€ te annuleren en bevestigde dit zelfs direct met een email (denk ik tenminste, het ā€œproductā€ en de besteldatum werden niet genoemd). Nu maar afwachten of het in orde komt. O,jĆ©ā€¦...

Na het lezen over diverse glasvezelrampen op dit Forum besloot ik alvast op zoek te gaan naar een provider die zijn klanten wat minder agressief de glasvezels in jaagt. Tot mijn verbazing was het echter niet meer mogelijk een adsl abonnement af te sluiten. "Gefeliciteerd, bij u is het snelle KPN-glasvezel beschikbaar!ā€ Binnen een paar uur wist elke provider al van ā€œmijn nieuwe aansluitingā€ en bood op mijn postcode automatisch alleen nog glasvezelabonnementen (van ā‚¬ 40,00) aan in plaats van het gewenste adsl (van ā‚¬ 32,00). Over privacy gespoken!!

De mogelijkheden om mijn internetkosten binnen de perken te houden, worden blijkbaar ernstig beperkt alleen al door het verlenen van toestemming voor het trekken van een glasvezelkabeltje. KPN bedankt. Ik ben een alleenstaande moeder in de Bijstand met 2 gameverslaafde zonen. Zeker in deze waanzinnig dure tijden, zit ik zit niet te wachten op een opgedrongen upgrade met bijbehorende prijsverhoging (ik weet t, niet nu, maar de eerste volgt naar mijn Telfort-ervaring 3 maanden nadat het abonnement is omgezet) en nog verslavender internet .

Aardige mijnheer van de Backoffice, mijn hoop is op u gevestigd. Laat aub mijn glasvezelaansluiting op z'n minst administratief verdwijnen zodat ik de komende jaren nog kan beschikken over internet. Traag, misschien. Maar in ieder geval nog een paar jaar betaalbaar, tot KPN de stekker uit ā€œhet koperā€ trekt.Ā  Tenzij er tegen die tijd nog een netwerkbeheerder is die rekening wil houden met de minder draagkrachtige en/of de minder aan het scherm verslingerde medemens.

Zijn er misschien nog meer minder draagkrachtigen met dit probleem in de zaal?

Iemand een idee hoe we dit soort problemen in the picture krijgen bij onze niet te vermijden nutsbedrijven?


Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt

dagĀ @Terpenthijn

Als ik jouw verhaal hoor, houd ik mijn hart vast. Tegen mijn zin is hier in huis gisteren de glasvezelkabel aangelegd. Na veel druk via de mail en onaangekondigd bezoek aan de deur, heb ik me helaas laten overhalen toestemming te verlenen om de kabel in huis door te trekken. Omdat ik inmiddels weet hoe die dingen werken, heb ik kritisch doorgevraagd. Nee, het ging uitsluitend om het aanleggen van de kabel, het nemen van een glasvezel abonnement was er niet aan gekoppeld. Naast de aanleg van de kabel zou er niets veranderen. Ik had tot op heden goede ervaring met de KPN, dus getekend, op zo'n kastje waar je een krabbel zet zonder te kunnen zien waar je voor tekent. (Doe ik nooit meer, dus)

Ik had er vertrouwen in tot ik de monteur er op betrapte dat hij mijn adsl aan het afsluiten was. Zijn opdracht was de hele glasvezelaansluiting op orde te maken en de adsl af te sluiten. Gelukkig was ik er net op tijd bij. Nu branden de lichtjes op het glasvezelkastje, maar type ik dit via de adsl. Vandaag de kpn-klantenservice gebeld. Na 20 minuten wachttijd kreeg ik een dame die mij te verstaan gaf dat ik niet moest zeuren omdat ik nu sneller internet had voor dezelfde prijs en nee, dat kon niet meer teruggedraaid worden. Ndat ik haar, met toenemend volume, te verstaan had gegeven dat mijn redenen om voor adsl te kiezen haar niet aangingen, maar dat ik de aanpassing van het abonnement niet accepteerde, werd ik eindelijk doorverbonden naar de Backoffice. Een vriendelijke mijnheer beloofde mij de ā€œbestellingā€ te annuleren en bevestigde dit zelfs direct met een email (denk ik tenminste, het ā€œproductā€ en de besteldatum werden niet genoemd). Nu maar afwachten of het in orde komt. O,jĆ©ā€¦...

Na het lezen over diverse glasvezelrampen op dit Forum besloot ik alvast op zoek te gaan naar een provider die zijn klanten wat minder agressief de glasvezels in jaagt. Tot mijn verbazing was het echter niet meer mogelijk een adsl abonnement af te sluiten. "Gefeliciteerd, bij u is het snelle KPN-glasvezel beschikbaar!ā€ Binnen een paar uur wist elke provider al van ā€œmijn nieuwe aansluitingā€ en bood op mijn postcode automatisch alleen nog glasvezelabonnementen (van ā‚¬ 40,00) aan in plaats van het gewenste adsl (van ā‚¬ 32,00). Over privacy gespoken!!

De mogelijkheden om mijn internetkosten binnen de perken te houden, worden blijkbaar ernstig beperkt alleen al door het verlenen van toestemming voor het trekken van een glasvezelkabeltje. KPN bedankt. Ik ben een alleenstaande moeder in de Bijstand met 2 gameverslaafde zonen. Zeker in deze waanzinnig dure tijden, zit ik zit niet te wachten op een opgedrongen upgrade met bijbehorende prijsverhoging (ik weet t, niet nu, maar de eerste volgt naar mijn Telfort-ervaring 3 maanden nadat het abonnement is omgezet) en nog verslavender internet .

Aardige mijnheer van de Backoffice, mijn hoop is op u gevestigd. Laat aub mijn glasvezelaansluiting op z'n minst administratief verdwijnen zodat ik de komende jaren nog kan beschikken over internet. Traag, misschien. Maar in ieder geval nog een paar jaar betaalbaar, tot KPN de stekker uit ā€œhet koperā€ trekt.Ā  Tenzij er tegen die tijd nog een netwerkbeheerder is die rekening wil houden met de minder draagkrachtige en/of de minder aan het scherm verslingerde medemens.

Zijn er misschien nog meer minder draagkrachtigen met dit probleem in de zaal?

Iemand een idee hoe we dit soort problemen in the picture krijgen bij onze niet te vermijden nutsbedrijven?

Ā 

Ā 

Sorry maar heel je verhaal is gebaseerd op angst voor een mogelijke prijsverhoging. Het onderhoud van het glasvezelnetwerk bespaard KPN een hoop geld. Verder staat de drager (hoe verbind je met ons netwerk, koper glas of anders) los van de prijs en bestaan er bij KPN geen andere prijzen voor glasvezel.

Als laatste dit; drie jaar na aanleg van glasvezel gaat het koper uit, dus of die spriet nou naar binnen ging of voor uw deur eindigde, u moet uiteindelijk overstappen. Ook is zodra het glasvezel beschikbaar is het koper administratief uit gezet, vandaar dat je bij de concurrent geen aanvraag meer kan doen voor deze ā€œduurdereā€ lijnen.Ā 
Veel plezier met uw glasvezel wanneer u toch besluit over te stappen, ik ben jaloers.Ā 


Beste @Ik_HusselĀ 

Blijkbaar heb je nooit in de bijstand gezeten. Daar hoort de zorg om ook later geen prijsverhoging te krijgen bij je dagtaak. Ik heb niet gevraagd om glasvezel, en ik heb ook niet de minste behoefte aan beter of sneller internet. De hele installatie is mij opgedrongen door een zeer vasthoudende mijnheer aan de deur (4x) die zei dat er alleen een kabel getrokken zou worden en een kastje geinstalleerd. En alleen daarvoor heb ik toestemming gegeven.

Feit is dat de KPN onjuiste voorstelling van zaken geeft op het moment dat ze aan de deur komen met het ā€œverzoek" om in je huis kabel te mogen aanleggen. Er is mij, na uitdrukkelijk en uitvoerig doorvragen, verzekerd dat er NIETS zou veranderen. Wat blijkt:

A mijn abonnement is zonder mijn medeweten omgezet van adsl naar glasvezel

B het feit dat ik ben aangesloten is doorgeven aan ander providers wat blijkbaar tot gevolg heeft dat ik geen goedkoop adsl abonnement meer kan afsluiten, terwijl die aansluiting nog gewoon werkt.

Het is niet van belang of jij, of de KPN, mijn redenen om geen glasvezel te willen kunnen begrijpen of redelijk vinden. Ik heb recht op mijn eigen voorkeuren en keuzes. En die keuzevrijheid heb ik nu niet meer. Ook het feit dat er over een paar jaar wat verandert, betekent niet dat ik tot die tijd geen gebruik wil maken van het goedkopre adsl.

Je zegt dat je jaloers bent..zou niet weten waarom. Omdat ik, vooral uit noodzaak mijn kosten zo beperkt mogelijk te houden, mijn eigen keuzes wil kunnen maken, zit ik de komende dagen weer uren aan de telefoon om die glasvezel gedeactiveerd te krijgen. ...als dat nog lukt. Als je daar jaloers op bent, gun ik je dat klusje van harte. Kun je gelijk ervaren hoe klantvriendelijk het call centrum van KPN is.

Ā 


Het overzetten van je huidige verbinding naar glasvezel kan zonder verhoging van je abonementskosten, gewoon aangeven dat je de ā€œdragerā€ gewisseld wilt hebben van koper naar glas.Ā 


@SpeedmasterĀ 

Dank voor je reactie, maar je hebt niet goed gelezen. Mijn verbinding is bij het trekken van de kabel automatisch omgezet vƔn koper nƔƔr glas. Tegen mijn vooraf uitdrukkelijk aangegeven wens in, om op koper te blijven. Ik wil terug naar koper!

Dat is wel degelijk goedkoper, in mijn geval. De wereld houdt namelijk niet op bij KPN. Aangezien ik geen barst geef om beter internet, maar wel of ik aan t eind van de maand nog geld heb om fatsoenlijk eten en kleding voor mijn kids te kopen, maakt ā‚¬ 8,00 per maand zeer zeker uit.

Gisteren bij Youfone: even uit mijn hoofd: aanbieding adsl ā‚¬32,00, aanbieding glasvezel ā‚¬ 40,00. In combinatie met de 2 goedkoopste mobiele abonnementen levert overstappen mij een zeer aanzienlijk voordeel op ten opzichte van mijn huidige abonnementen bij KPN.

Als het het ā€œgewoon aangeven" voldoende is om van koper naar glas te gaan, dan zie ik niet in waarom het voor de KPN onmogelijk zou zijn om glas ā€œgewoonā€ terug te zetten naar koper. Kwestie van administratief een knopje om zetten. Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom KPN dat niet WIL, maar geen van die redenen hebben met de keuzevrijheid van de klant te maken. En dat de KPN niet wil, blijkt uit vele reacties van klanten op dit forum waarbij adsl nog aanwezig is en werkt, maar KPN weigert mee te werken aan de overstap terug naar koper. Ook niet als daarmee snel een ernstig probleem voor de klant opgelost kan worden. De klant wordt opgezadeld met datapaketten waarmee ze tijdelijk een hotspot kunnen maken, enz.

Was ik maar eerder overgestapt, dan had ik dit hele gedoe niet gehad. Mensen met weinig inkomen: als er iemand aan de deur komt met het verhaal dat het aanleggen van de kabel zo handig is omdat er op termijn toch glasvezel komt. En dat er verder NIETS veranderd: trap er niet in. Bezint eer je begint en de monteur binnen laat. Bekijk eerst wat de overstap naar glasvezel precies voor jou betekent, want de KPN laat je niet meer terug switchen.


Het kopernetwerk is oud en versleten.Ā  Het MOET een keer vervangen worden. Waterleidingen en elektriciteitskabels worden ook vervangen na tientallen jaren. En dat us maar goed ook want anders hebben we straks echt een probleem. En er veranderd niets aan je abonnement dus de kosten blijven hetzelfde. Althans bij Kpn.Ā  En je bent niet gebonden aan kpn.


@Speedmaster

Dank voor je reactie, maar je hebt niet goed gelezen. Mijn verbinding is bij het trekken van de kabel automatisch omgezet vƔn koper nƔƔr glas.

Hiermee veranderd er niets aan het abonnement. De kosten blijven hetzelfde.Ā 

Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom KPN dat niet WIL, maar geen van die redenen hebben met de keuzevrijheid van de klant te maken.

De klant heeft inderdaad geen keuze. Het kopernetwerk is verouderd. Het word vervangen door glasvezel. Dat word gewoon geforceerd. Dat moet.

De klant kan dat niet tegenhouden. Even voor een paar jaar als u bij dezelfde provider blijft. MaarĀ overstappen naar een andere provider op koper kan zeer binnenkort al meer.Ā 

U haalde een voorbeeld aan van Youfone. Overstappen naar die provider op koper word zeer binnenkort al geblokkeerd. Ook al blijft u nu op koper. Bij overstappen moet u over naar glasvezel.Ā 


@Joep1965Ā 

@Nick83Ā 

Precis mijn punt: KPN"s wil is wet!! Er ligt een kopernetwerk dat functineert. Er zijn providers die er abonnementen voor aanbieden. Maar KPN bepaalt dat ik daar geen gebruik meer van kan maken. Ten koste van iedereen die zich geen duurdere aansluiting kan of wil veroorloven. Zeer irritant

Wat ik echt kwalijk vind, is dat dit niet duidelijk wordt gemaakt als jouw toestemming wordt gevraagd voor het trekken van de glasvezelkabel. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk geen toestemming gegeven. En andere mensen misschien ook niet. In mijn wijk zijn al 2 pogingen om op basis van inschrijving glasvezel aan te leggen mislukt.

Ik geloof best dat het noodzakelijk is om een nieuw netwerk aan te leggen. Het is niet noozakelijk om gebruikers de toegang tot het oude, goedkopere, netwerk te ontzeggen zolang dat functioneert. Als er werkelijk zo veel mensen sneller internet willen, zullen ze vrijwillig en graag overstappen zelfs als ze (aanzienlijk) meer moeten betalen,Ā  getuige die jaloerse monteur. Zeker als het oude netwerk door gebrek aan onderhoud meer storingen gaat vertonen.

Het lijkt erop dat KPN zijn eigen, commerciĆ«le redenen heeft om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen op hun netwerk te hebben. Daarbij 'vergeten' ze mensen te vertellen dat als ze eenmaal voor glasvezel hebben gekozen op hun adres, ze niet meer terug kunnen. Ook niet bij een andere provider. En daarbij valt de toestemming voor het aanleggen van een kabel en kastje in huis in hun opvatting blijkbaar ook bij ā€œhet kiezen voor" glasvezel.

Het afsluiten van bestaande, werkende adsl verbindingen voor gebruikers, voordat overal glasvezel ligt, is geen noozaak voor de KPN. Het is een commerciƫle beslissing die ten koste gaat van mensen die niet mƩƩr kunnen of willen besteden aan hun internet. En aangezien internet tegenwoordig een nutsvoorziening is, is dat een zeer kwalijke zaak.


@Joep1965

@Nick83

Precis mijn punt: KPN"s wil is wet!! Er ligt een kopernetwerk dat functineert. Er zijn providers die er abonnementen voor aanbieden. Maar KPN bepaalt dat ik daar geen gebruik meer van kan maken. Ten koste van iedereen die zich geen duurdere aansluiting kan of wil veroorloven. Zeer irritant

Wat ik echt kwalijk vind, is dat dit niet duidelijk wordt gemaakt als jouw toestemming wordt gevraagd voor het trekken van de glasvezelkabel. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk geen toestemming gegeven. En andere mensen misschien ook niet. In mijn wijk zijn al 2 pogingen om op basis van inschrijving glasvezel aan te leggen mislukt.

Ik geloof best dat het noodzakelijk is om een nieuw netwerk aan te leggen. Het is niet noozakelijk om gebruikers de toegang tot het oude, goedkopere, netwerk te ontzeggen zolang dat functioneert.

Dat is wel noodzakelijk. Want 2 netwerken onderhouden kost veel te veel geld. Daarom word het kopernetwerk op termijn uitgezet. Hoe eerder, hoe liever dat KPN het heeft.


https://www.totaaltv.nl/nieuws/internet-via-kpn-glasvezel-goedkoper/

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-stelt-lagere-toegangstarieven-kpn-en-glaspoort-vast-om-concurrentie-voor-snel-internet-te-stimuleren

Ā 

ik blijf bij mijn basispunt waar ik mee begon. Je gaat er foutief van uit dat glasvezel duurder is. Dat is het niet. Glasvezel is goedkoper in onderhoud en daardoor zou je als klant niet meer voor glasvezel mogen betalen als op het koper. En dat doe je ook niet.


Tegen mijn vooraf uitdrukkelijk aangegeven wens in, om op koper te blijven. Ik wil terug naar koper!

Via het kpn glasvezel leveren dezelfde providers als via het koper. Nu er als leveringsstraat glasvezel beschikbaar is zou je binnen 3 jaar toch sowieso naar glasvezel over gemoeten. KPNnetwerk gaat geen 2 leveringsstraten in werking houden. Bovendien is glasvezel onderhoudsvrijer dan koper.

Er ligt een kopernetwerk dat functineert. Er zijn providers die er abonnementen voor aanbieden.

Dezelfde aanbieders doen dat ook via het glasvezelnet van KPNnetwerk. Ik noem ze hier verderop.

Ten koste van iedereen die zich geen duurdere aansluiting kan of wil veroorloven.

Glasvezel is niet duurder. Alle providers bieden dezelfde abonnementen voor koper (waar nog geen glas is!) en voor glas.

Wat ik echt kwalijk vind, is dat dit niet duidelijk wordt gemaakt als jouw toestemming wordt gevraagd voor het trekken van de glasvezelkabel. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk geen toestemming gegeven.

Dan had je over maximaal 3 jaar naar de kabel (Ziggo) gemoeten (een van de duurste providers)Ā Ć³f alsnog de glasvezelkabel naar binnen laten trekken. Dat kost dĆ”n een paar honderd euro. Dan ben je nu dus voordeliger. En het abonnement (kosten; snelheid) blijft gelijk.

In een huurwoning is het sowieso wel handig. Voor de volgende huurder in vrijwel dezelfde financiƫle omstandigheden. Anders zou die een paar honderd moeten dokken voor internet/tv/telefoon. Dat kan toch ook niet?
Onze woningbouw heeft verzocht het aansluitpunt aan te laten leggen, ook al zit je niet bij een van de DSL/FttH providers.

als ze eenmaal voor glasvezel hebben gekozen op hun adres, ze niet meer terug kunnen. Ook niet bij een andere provider.

Klopt. Omdat kpn het kopernet binnen 3 jaar na aanleg glas gaat uitzetten.
Er zijn diverse providers die ook over diezelfde glasvezel leveren. Bv BudgetThuis. Die is goedkoper dan kpn!. Verder nog Freedom, Tweak, Online, T-mobile, Tele2, Youfone.Ā 
Hier sociale huurflats. Buren van mij hebben, via de kpn glasvezel o.a. Budget en T-mobile hier. Dus waarom je opmerking dat je niet naar een andere provider (meer) zou kunnen kan ik niet helemaal volgen. Oriƫnteer je eens bij de hier genoemde providers. Zeker het eerste jaar ben je door de overstapkorting goedkoper uit.


Hallo @PeterGĀ Tele2 levert alleen nog maar mobiele aboā€™s, de thuisaboā€™s zijn ondergebracht bij T-Mobile.

Lees dit als een opmerking en niet als aanmerking.šŸ˜‰


Haha. Ik begrijp de opmerkingĀ šŸ˜‰ @JanDĀ .

Ik ga die op breedbeeldweetjes.wordpress.com nu ook uit de lijst providers halen.

Daar was m'n opsomming op gebaseerd.Ā 

Dank, dank, dank.Ā šŸ’.


@Nick83Ā 

Dat is wel noodzakelijk. Want 2 netwerken onderhouden kost veel te veel geld. Daarom word het kopernetwerk op termijn uitgezet. Hoe eerder, hoe liever dat KPN het heeft.

Ā 

Dat KPN dat graag zsm wil, is mij maar al te duidelijk. Dat blijkt uit al haar acties. Natuurlijk kost het veel geld om 2 netwerken te onderhouden en natuurlijk weet ik dat adsl op termijn uit de lucht gaat. Maar zolang het kopernetwerk nog in de lucht is en mensen het in gebruik hebben, wil ik daar ook gebruik van (kunnen) maken.


@Ik_HusselĀ 

Je gaat er foutief van uit dat glasvezel duurder is. Dat is het niet. Glasvezel is goedkoper in onderhoud en daardoor zou je als klant niet meer voor glasvezel mogen betalen als op het koper. En dat doe je ook niet.

Ā 

Lees ook mijn antwoord aan PeterG en Nick.

Glasvezel is vast niet duurder als je het van de KPN uit bekijkt. Ook niet voor iemand die een iets duurder abonnement kiest. Maar wel als je uit noodzaak of principe op zoek bent naar de goedkoopste oplossing.

Gezien de houding van KPNNetwerk geloof ik graag dat glasvezel veel kosten kan besparen. Ik bewonder je vertrouwen in de KPN als je er van uit gaat dat dat geld (gedeeltelijk) weer bij de klant en/of bij jou als monteur terecht komt. Ik ga er van uit dat het overgrote deel, zo niet alles, in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt. Met KPN als (vrijwel) monopolistische netwerkbeheerder verwacht ik dat de abonnementsprijzen gaan stijgen (nog meer dan door de inflatie toch al nodig is). Dat heb je er van als je nutsbedrijven en netwerkbeheerders privatiseert.


@PeterG en aan alle andere lezers die blijven volhouden dat het beleid van KPN de enige oplossing is.

Glasvezel is niet duurder. Alle providers bieden dezelfde abonnementen voor koper (waar nog geen glas is!) en voor glas.

Ik had eergisteren nog een provider die een asdl abonnement aanbood, dat goedkoper was dan zijn aanbod voor glas. Inderdaad waar glas ligt, kun je niet meer kiezen voor koper. Precies mijn punt: omdat KPN bij aansluiting van de kabel aan providers laat weten dat er op mijn postcode (ook) glasvezel ligt, kan ik van dat goedkopere aanbod geen gebruik meer maken, ook al ligt er bruikbaar adsl.

Even terzijde: ik zou wel eens willen weten of dit in het kader van de Privacywetgeving eigenlijk wel toegestaan is.

Ā 

Dan had je over maximaal 3 jaar naar de kabel (Ziggo) gemoeten (een van de duurste providers)Ā Ć³f alsnog de glasvezelkabel naar binnen laten trekken. Dat kost dĆ”n een paar honderd euro. Dan ben je nu dus voordeliger. En het abonnement (kosten; snelheid) blijft gelijk.

Dat is precies de redenatie waarmee KPNNetwerk je onder druk zet, en waarom ik uiteindelijk ingestemd heb met het trekken van de kabel. Die kan rustig ongebruikt liggen tot het kopernetwerk wordt uitgeschakeld. Tegen die tijd kun je dan makkelijk overstappen, kwestie van de knop omzetten. Dat is mij ook toegezegd door de opdringerige heer die blijkbaar de opdracht had mij hoe dan ook over te halen. Pas na installatie blijkt dat het loze woorden zijn en dat KPNNetwerk een heel ander beleid heeft.

De kosten van het abonnement BIJ KPN blijft gelijk (althans voor zolang het duurt) maar de mogelijkheid om over te stappen naar een willekeurig goedkoper adsl abonnement is door het trekken van de kabel met onmiddelijke ingang geblokkeerd, terwijl het kopernetwerk er nog ligt en nog werkt. Vreemd genoeg vinden jullie dat heel gewoon met als argument dat het over een paar jaar toch uit gaat! Als de kabel in huis er al ligt kun je toch tegen dĆ­e tijd bij de provider die je dĆ”n hebt onder hetzelfde abonnement probleemloos van koper op glas overstappen. Waarom moet dat pertinent nĆŗ en onder dwang. Lekker voor het imago van KPN. Ze zakken als een baksteen in alle klantvriendelijkheidsmeters. Vooral omdat het glas absoluut niet overal probleemloos blijkt te werken.

De vergelijking met de gasleiding gaat niet op. Vorige week hier nieuwe gasleiding en slimme meter aangelegd. Dat heeft geen enkel gevolg voor het abonnement dat ik kan kiezen. De nieuwe glasvezelaansluiting, door het beleid van KPN Netwerk, heeft dat dus wel!

Ā 

Buren van mij hebben, via de kpn glasvezel o.a. Budget en T-mobile hier. Dus waarom je opmerking dat je niet naar een andere provider (meer) zou kunnen kan ik niet helemaal volgen. Oriƫnteer je eens bij de hier genoemde providers. Zeker het eerste jaar ben je door de overstapkorting goedkoper uit

Ik ben op zoek naar de goedkoopste oplossing. Graag zou ik controleren of het inderdaad zo is dat er providers zijn die glasvezel goedkoper aanbieden dan het goedkoopste asdl abonnement. Helaas is dat vrijwel onmogelijk geworden. Doordat KPN de switch voor mijn postcode heeft omgezet krijg ik in de vergelijkers alleen nog de glasabonnementen te zien. Dat is een verdomd handige methode om kritische vragen van gebruikers te voorkomen: ze zien de aanbiedingen voor mogelijk goedkopere adsl eenvoudig niet meer. Nu is de enige methode om nog info over adsl te krijgen de website van elke provider apart op te zoeken. En dan hopen dat ze niet als eerste stap naar de postcode vragen.

Het zou wel zo klantvriendelijk zijn als dat allemaal niet nodig was en je gewoon je eigen keuze kunt bepalen op basis van eerlijke en open informatie. Tegen de tijd dat het koper uit de lucht gaat, stappen de laatste mensen die daar nog voor kozen (dus waarschijnlijk ik ook) vanzelf noodgedwongen over. Want als je open communiceert hebben ze zich daar al jaren op kunnen voorbereiden. Providers die dan nog adsl aanbieden kunnen die mensen pijnloos laten overstappen door ze zonder gedoe over te zetten naar de glasvezel die al een tijdje ligt te wachten. In plaats van ze te overvallen met voldongen feiten, kunnen providers klanten die nu nog voor adsl kiezen er al bij het aangaan van het contract op wijzen dat ze tzt moeten overstappen. En de monteurs kunnen mensen overtuigen om vast een kabel te laten trekken zonder te hoeven liegen. Omdat er echt niets zou veranderen tot het netwerk uit de lucht gaat. Hoe veel prettiger zou dat voor alle betrokkenen zijn, inclusief de monteurs en de callcenter medewerkers van de KPN.

Ā 

Ā 


@Nick83

Dat is wel noodzakelijk. Want 2 netwerken onderhouden kost veel te veel geld. Daarom word het kopernetwerk op termijn uitgezet. Hoe eerder, hoe liever dat KPN het heeft.

Ā 

Dat KPN dat graag zsm wil, is mij maar al te duidelijk. Dat blijkt uit al haar acties. Natuurlijk kost het veel geld om 2 netwerken te onderhouden en natuurlijk weet ik dat adsl op termijn uit de lucht gaat. Maar zolang het kopernetwerk nog in de lucht is en mensen het in gebruik hebben, wil ik daar ook gebruik van (kunnen) maken.

Ja, ik begrijp dat. Maar het is natuurlijk niet handig om 1 datum te noemen waarom koper uitgeschakeld word. En iedereen tot die datum op koper te laten zitten. Want dan moet iedereen op die ene dag plots omgezet worden naar glasvezel. Dat is organisatorisch een ramp natuurlijk. Daarom hetĀ beleid van de "zachte dwang". En dat overstappers verplicht over gaan op glas.


Ik had eergisteren nog een provider die een asdl abonnement aanbood, dat goedkoper was dan zijn aanbod voor glas.

Waarom noem je die niet bij naam? Daar ben ik wel benieuwd naar. Waarschijnlijk was die via glas ook al lager in prijs dan kpn. Of de hierna genoemde.

En ook die provider zal binnen 3 jaar in je woonplaats op glasvezel over moeten omdat het kopernet dan sowieso uitgeschakeld wordt. Het is veel te duur 2 netwerken aan te houden. Koper is verouderd. Het grootste deel ligt er al dik 60 jaar. Dat kan niet boven de 100 Mb/s gemaakt worden.

Jammer dat je KPN te duur vindt, maar er zijn ook goedkopere providersĀ (ook via glasvezel):

KPN is niet de duurste (dat is Ziggo). En via het glasvezelnet is bijvoorbeeld ook Budget Thuis te krijgen. Dat is zo'n ā‚¬ 12,50 p/mnd goedkoper dan KPN. En T-mobile is er ook nog.Ā 

Een buurvrouw heeft, via het glasvezel van KPNnetwerk, BudgetThuis. Volgens haar 25 euro per maand goedkoper (al kan ik me zo'n groot verschil niet voorstellen). En een andere heeft T-mobile thuis, ook iets lager in prijs.

Het is niet jij die je druk moet maken over de beschikbare leverstraat. Maar eerder die providers! Die sluiten zich dus buiten en over een paar jaar kunnen ze helemaal niet meer leveren!

Over enkele jaren is er in heel Nederland geen koper ( ADSL / DSL ) meer beschikbaar. Dus wat willen die providers dan???


@Nick83Ā 

Niet iedereen zal op koper blijven. Veel mensen snakken blijkbaar naar quicker, better, stronger. Die gaan snel genoeg vrijwillig, of zitten er al.

Je lijkt niet zo veel vertrouwen te hebben in die behoefte aan snel internet. Dat deel ik dan. De invoering zal bij open communicatie misschien wat trager verlopen, maar de vertraging kan veel groter worden als meer mensen beseffen wat er aan de hand is en de kont tegen de krib gooien. En dat kan gebeuren als ze zich verraden of opgelicht voelen door de KPN. Als ik de cijfers in de klantvriendelijkheidsmeters bekijk en de beoordeling bij de consumentenbond is de KPN in eiltempo op weg haar imago als betrouwbare partner te verliezen.

En de KPN zal wel uitkijken om 1 datum te noemen. Al was het maar omdat het niet te garanderen is dat die ooit gehaald wordt (zie hierboven argument 1). Het verhaal hierboven was steeds dat het koper wordt uitgezet 3 jaar na aansluiting op glasvezel.

Ik heb nog niet gehoord hoe de KPN bepaalt of de aansluiting compleet is: hoeveel adressen per wijk, een percentage of een minimum aantal?Ā  Hoe dan ook, die aansluitngsdatum varieert per regio en wijk. Er is dus geen sprake van overzetten op 1 datum maar gefaseerd. Iedereen, ook de providers, weten dus 3 jaar van tevoren dat, en wanneer ze hun klanten uiterlijk moeten overzetten. In het ideale geval communiceert de KPN ook open over mogelijke vertragingen, zodat die datum eventueel tijdig aangepast kan worden en mensen die daar voor kiezen nog wat langer van het oude, trage, aftakelende en daarom in aanbod goedkopere internet gebruik kunnen maken.

Ik heb nog steeds geen overtuigend argument gehoord waarom mensen geen gebruik kunnen maken van koper tot vlak voor het netwerk wordt afgesloten.


Ik hoef ook geen snel internet. Vandaar dat ik via glasvezel gewoon het 50 Mb/s abonnement heb gehouden. Ook krappe beurs hier.

Verder zijn er via glas dus ook (nog) goedkopere dan kpn. Zie mijn vorige reactie.

op zoek bent naar de goedkoopste oplossing.

Voor zover ik kan nagaan is dat met BudgetThuis het geval.


@PeterGĀ 

Niks geheims aan die goedkope provider. Ik had hem dacht ik, al eerder genoemd: Youfone. en die was op glas duurder dan KPN: ā‚¬ 40,00. De KPN aanbieding op dit moment voor voor alle snelheden glas, zo uit het hoofd: ā‚¬ 35. Mijn huidige KPN adsl internet is ā‚¬ 40 en een paar centen. Ilk heb nooit beweerd KPN de duurste, of zelfs gewoon duur is, maar het is ook zeker niet de goedkoopste. Vandaar dat ik op zoek was naar iets anders, toen dit akkefietje met de plaatsing van de glasvezelkabel mijn zoektocht totaal onverwacht in de war stuurde.

Dat het oude netwerk niet oven de 100 whatever gemaakt kan worden, interesseert mij persoonlijk geen barst. Ik heb 50, geloof ik, en daar heb ik meer dan genoeg aan. Uiteindelijk worden de mensen die, uit noodzaak of uit keuze, genoegen nemen met die 50, gedwongen de de digislaven te subsidiƫren want de kosten voor dat nieuwe supersnelle internet worden bij alle internet abonnementen doorberekend, niet alleen bij de KPN en niet alleen bij de snelle. Iets wat ik uiteindelijk wel accepteer, maar ik wil mijn bijdrage graag uitstellen tot aansluiting bij dat netwerk niet meer te vermijden is omdat het niet oude meer draait.

Waar ik moeite mee heb, is dat ik niet de vrijheid heb te kiezen voor het goedkoopste abonnement dat op dit moment beschikbaar is, adsl of glas. omdat de KPN mij die keuze ontnomen heeft op het moment dat het een kabel mocht aanleggen. En dat zonder mij daarover te informeren, hoewel ik uitdrukkelijk en meerdere malen heb nagevraagd wat de gevolgen van die rotkabel zouden zijn, de grote bedrijven kennendeā€¦ā€¦.

Ik maak me niet druk over de leverstraat, whatever that is. Ik maak me druk over mijn portemonnee en het feit dat ik niet kan kiezen voor een adsl abonnement als dat goedkoper blijkt te zijn. Sterker nog, ik kan de prijzen tussen adsl en glas niet eens meer vergelijken omdat KPN dat onmogelijk heeft gemaakt. Ik besef heel goed dat ik dat adsl abonnement dan waarschijnlijk maar 3 jaar kan houden, maar dat zijn dan wel 3 goedkope jaren. En dat heeft prioriteit bij iemand in de bijstand. Over 2,5 jaar ga ik dan wĆ©Ć©r op zoek naar de goedkoopste mogelijkheid. Misschien is dat dan wel via de telefoon, weet ik veelā€¦..

Als er over een paar jaar geen koper meer aangesloten is (het blijft vast wel in de grond liggen) is dat een geen onvermijdbaar natuurverschijnsel maar het gevolg van de al dan niet wenselijke beslissing van KPNNetwerk. Ik maak met niet druk over het zakelijk inzicht van de providers die adsl blijven aanbieden, misschien zou jij dat ook niet moeten doen. Ik ben ze wel dankbaar dat ze (erg) goedkope abonnementen aanbieden voor mensen die weinig te besteden hebben.. Waarvan ik, dankzij de KPN, me niet meer op de hoogte kan houden en geen gebruik meer van kan maken.

Ik zie zojuist dat jij ook vanuit een krappe beurs moet werken. Misschien dat je mijn verontwaardiging over de inperking van mijn mogelijkheden om te besparen dan kan begrijpen. Al schat ik in dat jij, bij de keuze waar je prioriteiten liggen, een goede internetverbinding wat hoger op de lijst hebt staan dan ik.


@PeterGĀ 

Verder zijn er via glas dus ook (nog) goedkopere dan kpn. Zie mijn vorige reactie.

op zoek bent naar de goedkoopste oplossing.

Voor zover ik kan nagaan is dat met BudgetThuis het geval.

Ā 

Dank voor de tip.

De kans dat ik die glasvezel administratief nog gedeactiveerd krijg, schat ik, op basis van ervaring van anderen op dit forum zowat nihil. Gigant KPN tegen budget gebruikerā€¦.

Hoe beroerd ik het beleid ook vind en hoe verontwaardigd ik er ook over ben, ik zal er het beste van moeten maken. Money rules the worldā€¦ and us. Dus op zoek naar de goedkoopste combi voor (helaas) glasinternet en 2 mobiele telefoonabonnementen.Ā  Een ding is zeker, de KPN komt bij mij de komende jaren het huis niet meer in.

Misschien dat er door onze discussie wat gebruikers alert geworden zijn en nog snel ff overstappen voor ze de KPN toestemming geven de glasvezelkabel te leggen. Alle kleine beetjes helpen.