Skip to main content

Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren ben ik overgestapt naar het snelste abonnement wat bij mij leverbaar is, de 500/500 Mbps, alleen ik heb nu de vraag of ik wellicht nog zaken moet (laten) aanpassen.  Ik heb een experiabox V10 staan, met op alle verdiepingen een KPN experia als accespoint. Ik heb het glasvezelkastje en de experiabox al een keer van de stroom gehad, maar het volgende blijft:

  • Als ik de kabel die beneden in de experia zit in mijn laptop steek haal ik snelheden als 78Mbps/430Mbps, terwijl ik op de wifi 156/450 haal.
  • Als ik hetzelfde op zolder doe haal ik bij de kabel in de laptop 70/490, en bij wifi 150/450. 

Het zijn allemaal prima snelheden natuurlijk, maar het zit niet bij de 500/500 in de buurt. Moet ik ergens nog iets aanpassen om de downloadsnelheid omhoog te kunnen halen? Als ik de snelheid van het uploaden zie zou het niet aan de kabel moeten liggen?

De tool wifimanager ligt er op het moment uit en bij eenzelfde check via de KPN-website voor bedraad internet geeft ie in eerste instantie aan dat hij een fout heeft gevonden, maar bij het oplossen van het probleem krijg ik ook een foutmelding op een gegeven moment.

Iemand die hier iets vergelijkbaars heeft meegemaakt?

Groet Maarten

Edit:

Ik bedenk mij opeens dat het natuurlijk ook veel langer kan duren dan 1 nacht om het over te zetten. Echter weet ik bijna wel zeker dat er bij het aanpassen stond dat er wat zaken opnieuw opgestart moesten worden, dit zou automatisch gebeuren, een minuut of 10 later had ik inderdaad even geen internet. Toen het daarna weer werkte had ik idd een snellere upload dan normaal gesproken.

Welke snelheden haal je nu bekabeld dan?


Hallo @MADijkstra , als je pas sinds gisteren over die 500/500 moet kunnen beschikken helpt het meestal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom te halen en daarna de modem een fabrieks-reset te geven.

Doe daarna een speedtest bekabeld met 1 pc rechtstreeks op het modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit.

Haal je nu de snelheid?

 


Een fabrieksreset geven van de Experia Box zou absoluut niet nodig moeten zijn en is eigenlijk ook iets wat je niet zou moeten doen.


Ik heb de glasvezelkast en de router een tijdje van de stroom gehad.

Daarna opnieuw bekabeld gemeten, met een originele kabel die bij de Experia hoorde en verder alle kabels uit de Experiabox.

Download ca 140 Mbps, upload tegen de 500 aan.


Ik heb de glasvezelkast en de router een tijdje van de stroom gehad.

Daarna opnieuw bekabeld gemeten, met een originele kabel die bij de Experia hoorde en verder alle kabels uit de Experiabox.

Download ca 140 Mbps, upload tegen de 500 aan.

Verschillende kabels geprobeerd?


Ja, geeft geen verschil


Ja, geeft geen verschil

Andere PC?


Dat kan ik morgen pas controleren, dan heb ik een andere laptop voorhanden.


@MADijkstra

welke speedtest server gebruik je pak bij speedtest.net Routit bv

dingen restten of van de stoom halen is onzin

ik switch vaak van 100/100 200/200 500/500 en terug

nog nooit een glasvezelkastje of wat dan ook van de stoom hoeven te halen

wat staat er bij u in mijnkpn 500/500 dan ?

ik behaal met dit pakket 510/660 bij u moet het ook kunnen makkelijk 500/500

probeer die andere computer eens met speedtest Routit bv

ik ben benieuwd


In mijnkpn staat idd 500/500.

Heb die andere laptop en met routit speedtest getest en daarmee kom ik met kabel netjes op 490/510, dus daarmee is het opgelost. Kwam dus toch door de laptop.