Skip to main content
Vraag

Lampje Connection op ONT is defect

• September 5, 2026
  • 5 reacties
  • 118 keer bekeken

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16

Sinds gisteren is het lampje Connection van de ONT defect gegaan. Ik heb wel verbinding maar het lampje is uit. Ook bij een herstart heb ik alleen power en kort Alarm (testfase) en daarna blijft alleen Power branden en is mijn verbinding gestart. Normaliter gaat in de testfase gaat ook connection kort knipperen en steady branden als de verbinding is gelegd, maar sinds gisteren werkt het hele ledje niet meer. 

Nu heb ik gebeld met de klantenservice, maar deze geeft aan dat algemeen KPN beleid hiervoor geen vervanging gaat sturen, dit lijkt mij vreemd omdat de apparatuur eigenlijk een defect vertoont en ik niet meer kan controleren wat de status van mijn verbinding is, laat staan of de ONT nog stabiel genoeg is en niet nog verder defect gaat. Als KPN hieraan vasthoud dan ga ik denk ik maar kijken naar een Fritzbox met ONT ingebouwd. 

Nu wilde de medewerker wel een servicemonteur sturen, maar dit lukt niet omdat ik in de privacy instelling van de KPN app schijnbaar geen toestemming hiervoor geef, ook raar, kan nergens die instelling vinden. De medewerker wil ook wel een vervangende ONT sturen, maar dit lijkt mij niet handig omdat het S/N van de nieuwe al geactiveerd wordt en ik in de tussentijd helemaal geen verbinding meer heb. De medewerker was hier niet meer eens en gaf aan dat dit niet zo was. 

Nu kan ik de klantenservice wel vragen mij een een vervangende ONT te sturen, maar wil zeker weten dat ik niet zonder verbinding kom te zitten tussen verzending en installeren. 

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

De led lampjes zijn alleen van belang als je problemen met jouw internet krijgt (voor zelfdiagnose). Maar KS legt sowieso niet veel waarde aan jouw diagnose en doet zelfs de meting. Ik plak zelfs zwarte plakband over de leds, de KPN kerstboom hoeft in de woonkamer niet buiten de kerstperiode licht geven.

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • September 5, 2026

Als ik het goed begrijp werkt de verbinding wel als lampje connection uit is? In dat geval ben ik het met TDN eens. Lampje is voor diagnose van belang, maar als je geen last van een storing hebt kun je het prima zo laten.

Met betrekking tot activatie van de ONT. Het klopt dat alleen 1 ONT actief is. KPN kan ook geen vervangende ONT opsturen om die reden. Daarom wordt dit altijd door een monteur vervangen als de ONT de oorzaak is van geen verbinding. De monteur kan via de  monteurstool de nieuwe activeren.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • September 5, 2026

​@Sacratus1977 maar in dat geval moet ik dus steeds kpn bellen (nog storender, de noobdesk, want ik moet altijd vertellen hoe het werkt).. Omdat ik niet meer zelf kan controleren of de verbinding wel goed werkt. Zelfs bij een overstap kan ik niet zien of mijn verbinding werkende is. Maar ik zit te denken, want die Genexis kastjes zijn echt troep dingen (dit is al mijn 3e omdat er steeds iets aan kapot is) om dan zelf een fritzbox te kopen met een SPF module. 
Maar ik ben ook van mening dat KPN verplicht is goed werkende apparatuur in bruikleen te stellen. Deze ONT valt daar niet onder, want er is een defect. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 5, 2026

Hallo ​@Chrizziey , welke ONT heb jij?

edit: ik zie het nu staan: een Genexis 

Begin april had ik op de Nokia XGS-PON ONT in mijn meterkast hetzelfde (zie dit topic). Ik zag toevallig dat het connection ledje niet brandde. De ONT werkte verder prima. Er waren meer meldingen. Ik dacht aan de mogelijkheid van een firmware update met daarin een bug. Een week later brandde het ledje opeens weer, dus toch geen defect ledje. Weer een firmware update (nu zonder bug) ?🤔? Sindsdien is het blijven werken.

Misschien is dit bij jou ook het geval.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • September 5, 2026

​@RBxx Zal niet weten hoe die dingen een software update krijgen. Maar goed hopelijk dat KPN het wil fixen en anders grijp ik zelf wel in, want wil echt niet elke keer de noobdesk hoeven bellen. Plak ze voor nu wel af, want alleen een powerlampje stoort mij wel, dat is een kerstlampje die ik niet hoef te zien 😂.