Skip to main content

Nou ben ik een week geleden verhuisd en heeft jullie monteur alles keurig en netjes opnieuw aangesloten. Maar als we via WiFi zowel op de laptop dan wel via onze mobiel een app open die via locatie bepaling werkt zijn wij nog steeds op het oude adres nu heb ik de klantenservice al ingeschakeld maar daar kom ik niet verder mee. Als ik WiFi uitzet en via 4G probeer is wel alles goed.

Gezien ik voor mijn werk mijn locatie van belang is zou dit op korte termijn verholpen moeten worden daar waar dit heel vervelend is

Locatiebepaling via het vaste netwerk is sowieso een uitdaging. Ik woon in het noorden maar de locatiebepaling zegt meestal dat ik ergens in de buurt van Amersfoort woon of ergens in Zuid-Holland. Desgevraagd heeft KPN destijds gezegd dat daar weinig aan te doen is. 


Ik ben juist zeer blij dat mijn locatie niet te achterhalen is op basis van mijn publieke IP adres. Ik zou dat nogal een inbreuk in mijn privacy vinden. Gelukkig valt het publieke IP adres onder de persoonsgegevens en daarmee onder de AVG.

En je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk om jouw wifi bssid niet te laten koppelen aan GPS coördinaten.


Hoi @Hero1 en welkom op het forum! De locatiebepaling is inderdaad niet erg secuur via de wifi, dit is bekend. Op dit topic kun je wat meer uitleg vinden, voor het gemak zet ik het antwoord van dat topic hier ook neer:

Er bestaan diverse diensten op het internet die aan de hand van je ip-adres menen je lokatie te kunnen aangeven. Desondanks dat die soms een vrij accuraat beeld geven (wat o.a. komt door dat eerder genoemde wifi-scannen), zijn deze databases nooit betrouwbaar. Ook dat er van buitenaf bekend zou zijn op welk ‘knooppunt’ een ip thuis zou horen, is niet correct. Er is maar 1 partij die locatiegegevens heeft behorende bij KPN ip-adressen, en dat zijn wij zelf. Andere partijen kunnen gokken, en vaak doen ze dat behoorlijk goed, maar het blijft gokken. 

Ik vermoed dat bij jou je locatie wordt bepaald aan de hand van je IP adres, dit is dus niet altijd accuraat. Als het voor je werk belangrijk is dat je locatiebepaling goed is kan ik je alleen aanraden dat je hiervoor het 4G netwerk gebruikt. 


Reageer