Skip to main content

Zojuist een scan gemaakt van het wifi netwerk waarin mij is opgevallen dat het Mac adres van het super wifi punt niet identiek is aan het mac adres wat ik zie via de KPN app zie.

Het laatste getal/letter komt niet overeen.

 

Hoe kan dit?

 

 

 

 

 

Heb jij nog een extra apparaat aangesloten op dat Superwifi punt, RHZ? Elk apparaat heeft een eigen, statisch, MAC adres. Maar een apparaat met een netwerkfunctie (zoals een switch of access point die poorten hebben waar andere apparaten op kunnen) kan ook de MAC adressen weergeven van apparaten die daar op zijn aangesloten.


Dag Erik,

 

Alles is gecontroleerd en er wordt nergens iets uitgegeven. 
Zoals gezegd alleen met de thuisapp van KPN wordt het juiste mac adres aangegeven.

Bij alle andere scanners verschilt het laatste getal/letter.


Dat is gek. Ik verwacht niet dat het verder kwaad kan ofzo, maar ik ga het nog wel even navragen. Ik kom er op terug. 


Dat is volstrekt normaal, het MAC adres van de 2.4GHz en 5GHz verschillen van elkaar. Dit is eigenlijk bij alle dual band accesspoints het geval omdat het MAC adres tevens de BSSID van het wifi accesspoint is.

Onderstaand het voorbeeld van de 2.4GHz en 5GHz van één van mijn EDIMAX CAP1200's.

Één van de twee wordt veelal ook als MAC adres voor de LAN poort gebruikt.

 


En het mac adres waarmee de SuperWiFi zich in de Experiabox aanmeld is vokgens mij ook weer anders. Dat ding heeft dus eigenlijk 3 verschillende mac adressen.


De vraag is deze; een superwifi punt heeft een mac adres bijv: 11-22-32-ab-zc. Dit mac adres wordt in de thuis app van KPN exact hetzelfde aangegeven.

 

Echter indien je gebruik maakt van een externe scanner wordt alleen het laatste cijfer veranderd.

Dus  11-22-32-ab-zc wordt weergeven als  11-22-32-ab-zd

wie?


Zie mijn eerdere bericht.


@wjb helaas dat is niet het antwoord


Kan zomaar zijn dat de thuis app het mac adres van de LAN verbinding weergeeft.


@wjb helaas dat is niet het antwoord

Waarom is dat niet het antwoord? 

Het is volstrekt normaal dat er verschillende MAC adressen gebruikt worden voor 2.4GHz en 5GHz en zoals @Nick83 aangeeft soms zelfs nog een derde MAC adres voor de LAN poort.

Het verschil zit hem altijd in de laatste byte van het MAC adres.

Scan nu een 2.4GHz en noteer het MAC adres. Scan vervolgens de 5GHz en noteer het MAC adres. Hé ... die zijn verschillend …

Ook heeft de éne node van jouw "super"WiFi weer een ander MAC adres dan de andere maar die kan dan in de laatste drie bytes van het MAC adres verschillen.


Ik zou het graag testen, maar de thuis app werkt momenteel niet bij mij. En rechtstreeks inloggen via het ip op de versterkers lukt momenteel ook niet, vandaar dat de thuis app niet werkt waarschijnlijk... ik heb wel WiFi... maar het is zo af en toe ook maar rommelen met die versterkers ☹️

Ik denk dat ik ze allemaal maar ff langs loop om de stekkers uit stopcontact te halen.


Dit is niet het antwoord omdat:

 

een superwifi punt 2,4GHz, heeft een mac adres bijv: 11-22-32-ab-zc. Dit mac adres wordt in de thuis app van KPN exact hetzelfde aangegeven.

Dus: 11-22-32-ab-zc

 

 

indien je gebruik maakt van een externe scanner, en bekijkt alleen het 2,4GHz punt, wordt het laatste cijfer veranderd.

Dus het mac adres veranderd van  11-22-32-ab-zc in  11-22-32-ab-zd (de laatste letter veranderd)


Wie


Kan je screenshots plaatsen van wat je te zien krijgt.


Het mac adres wat je in de home app ziet staan is hetzelfde als het mac adres op het stickertje achter of onder op de versterker. De home app:

Wat je hier ziet staan zijn de standaard namen van de versterkers, deze zijn ook gebaseerd op datzelfde mac adres. De bovenste versterker aangeklikt:

Dit mac adres wat hier steeds gebruikt word, dat is het mac adres waarmee hij zit meld bij de router. De LAN verbinding dus. Overzicht uit mijn router:

Als je rechtstreeks op de versterkers inlogt en je gaat naar "systeem", dan zie je per versterker een overzicht van alle gebruikte MAC adressen:

Dus... dat is lekker overzichtelijk... toch?