Skip to main content
Vraag

Macbook en MacMini bedraad langzamer dan wifi

• January 7, 2026
  • 8 reacties
  • 75 keer bekeken

Sinds één week heb ik glasvezel van KPN met het Modem 12 (Sagem) en twee SuperWifi-punten.
Via wifi is de snelheid in het hele huis uitstekend: rond de 900 Mbit/s.

Via ethernet zijn echter alleen de twee Macs traag:

• MacBook Air (via dock): maximaal ± 200 Mbit/s down en 300 Mbit/s up

• Mac mini (rechtstreeks met ethernetkabel aangesloten): exact hetzelfde probleem

Zodra ik de ethernetkabel loskoppel en weer via wifi ga, haal ik direct weer 900/900 Mbit/s.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de dock van de MacBook Air lag, maar dat kan het niet zijn omdat de Mac mini zonder dock hetzelfde gedrag vertoont.

Daarom vermoed ik een conflict tussen de nieuwste versie van macOS en het KPN Modem 12.
Ter bevestiging heb ik vandaag de Mac mini meegenomen naar mijn zaak, waar ik ook glasvezel van KPN heb (voorheen XS4ALL). Daar haal ik met een oude Fritz!Box via ethernet gewoon 960 down / 940 up.

Daarnaast is belangrijk om te vermelden dat ik voorheen Ziggo had, waarbij exact dezelfde ethernetbekabeling werd gebruikt. Met Ziggo trad dit probleem niet op en behaalden de Macs wel de volledige snelheid.

Ik heb hierover contact gehad met KPN, maar zij geven aan dat er nog geen vergelijkbare klachten bekend zijn.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 7, 2026

Hallo ​@MichaelSon ,

Daarom vermoed ik een conflict tussen de nieuwste versie van macOS en het KPN Modem 12.

Dat kun je uittesten door even terug te gaan naar de vorige macOS-versie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Zou kunnen, maar met een Fritz!Box-modem treedt dit probleem niet op.
Daarom ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit ervaren in combinatie met KPN Modem 12 en macOS.

Het lijkt mij bovendien logisch dat KPN als netwerkleverancier zijn firmware aanpast aan Apple, en niet andersom. Apple is tenslotte een grote speler en als meerdere gebruikers hier tegenaan lopen, ligt het voor de hand dat de oorzaak in de modemfirmware zit.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo Michael. Dat is inderdaad vreemde problematiek die ik ook nog niet eerder ben tegen gekomen op de KPN Community. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het zeer waardeer dat je dit zo uitgebreid test, dat is zeer waardevol.

Ik zie dat je veel factoren al hebt uitgesloten. Ik wil nog even inzoomen op de rechtstreekse bekabelde verbinding, Daar zit echt verder niets op, bijvoorbeeld een switch of iets dergelijks? Wat via een type UTP-kabel gebruik je exact en heb je al eens een andere kabel getest?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 11, 2026

Hallo Remco,
ja ik heb de Mac mini ook rechtstreeks op de modem gehad met een Cat5e kabel, dezelfde als waar de superwifi bekabeld mee is aangesloten. Daar zit ik nu met een iPad ongeveer 3 meter vanaf en komt onderstaand resultaat uit.
De Mac mini staat nu weer op de zaak, en de MacBook Air zit via een LG hub (USB-C) monitor aangesloten LG43U650A-B (1000mbit LAN)
De bekabeling is exact hetzelfde als in de Ziggo tijd, de 1e generatie orbi Mesh punten (wifi5) heb ik gewoon vervangen door de superWifi’s 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Het lijkt mij bovendien logisch dat KPN als netwerkleverancier zijn firmware aanpast aan Apple, en niet andersom.

Heel rare redenering. KPN firmware is ouder, KPN firmware en oude MacOS werken probleemlos samen. Nieuwe MacOS werkt niet met dezelfde KPN firmware. Wie heeft hier de fout ingebouwd? Apple of KPN?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Het lijkt mij bovendien logisch dat KPN als netwerkleverancier zijn firmware aanpast aan Apple, en niet andersom.

Heel rare redenering. KPN firmware is ouder, KPN firmware en oude MacOS werken probleemlos samen. Nieuwe MacOS werkt niet met dezelfde KPN firmware. Wie heeft hier de fout ingebouwd? Apple of KPN?

Ik ben het niet met je eens

1. De oorzaak staat nog niet vast.
    Het kan MacOS zijn, maar net zo goed de netwerkchip of de combinatie daarvan met het netwerk van de provider. Zolang dat niet onderzocht is, kun je het probleem niet eenzijdig bij Apple neerleggen.
  2. Referentiepunt: andere netwerken halen wél 1 Gbit.
    Als dezelfde Mac op een Fritz!Box of Ziggo-modem wél nagenoeg 1 Gbit download haalt, dan laat dat zien dat de hardware in principe in staat is om die snelheid te halen. Dat maakt het aannemelijk dat er iets speelt in de specifieke netwerkimplementatie van de provider.
  3. Commerciële verantwoordelijkheid van de provider.
    Als provider wil je Apple-gebruikers ook “1 Gbit internet” kunnen leveren. Dan hoort daar onderzoek en eventueel aanpassing bij, ook als Apple afwijkt van de norm.

Stel ik koop een nieuwe auto met een bandenmaat die alleen door Goodyear wordt geleverd. Als Michelin of Continental mij als klant wil hebben, dan zullen zij die bandenmaat ook moeten gaan produceren. Het is niet redelijk om te zeggen: “Ja, maar die maat is afwijkend, dus het probleem ligt bij de auto.”

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Dan hoort daar onderzoek en eventueel aanpassing bij, ook als Apple afwijkt van de norm.

Deze zin zegt al alles, verder hoef ik niet in te gaan.

Stel ik koop een nieuwe auto met een bandenmaat die alleen door Goodyear wordt geleverd. Als Michelin of Continental mij als klant wil hebben, dan zullen zij die bandenmaat ook moeten gaan produceren. 

Waar we net bij autovergelijk zijn.

Stel ik koop een nieuwe Tesla met alleen ondersteuning van 110V lader. Als Vatenval, Enexis of whoever mij als klant wil hebben, dan zullen ze hun stroomnetwerk op 110V omstellen.

Wat zou de KPN zeggen? Net als de netbeheerder, 'je mag een ander auto kopen, of een andere stroomaanbieder zoeken, de jouw wens voldoet’

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik ga je feedback teugkoppelen omdat dit bijzonder is. Maar ik ben dit zelf niet breed tegengekomen nog. Voor zover ik weet zijn het gewoon standaard netwerkprotocollen op de LAN-poorten waardoor ik niet direct kan zien wat dit kan verklaren. Ik zal jouw bevindingen intern doorzetten!