Skip to main content
Vraag

MacBook krijgt geen IPv4-adres via DHCP van KPN router

• September 6, 2026
  • 2 reacties
  • 26 keer bekeken

Hoi,

Ik ben pas overgestapt naar KPN.

Mijn MacBook heeft problemen met mijn KPN-router. Via deze wifi kan ik alleen bepaalde websites bereiken, zoals Google en YouTube. Websites/apps zoals Discord, Brightspace en Mattermost werken niet.

Via de hotspot van mijn telefoon werkt alles wel. Mijn telefoon zelf werkt ook gewoon via dezelfde KPN-router.

Ik heb ontdekt dat mijn MacBook via de KPN-router geen normaal IPv4-adres via DHCP krijgt. Hij krijgt een 169.254-adres en geen gateway. Als ik het IPv4-adres, subnetmasker en de router handmatig instel, werkt alles direct.

Bij een andere router (bij mijn ouders) krijgt mijn MacBook wel automatisch een correct DHCP-adres.

Heeft iemand een idee waarom DHCP specifiek tussen deze KPN-router en mijn MacBook niet goed werkt?

Ik heb geen andere routers of wifiversterkers.

2 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 6, 2026

Beste ​@AyoubO reset de netwerkinstellingen binnen je MacBook eens en probeer dan draadloos en/of bekabeld te verbinden met de KPN-router.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 6, 2026

Beste ​@AyoubO reset de netwerkinstellingen binnen je MacBook eens en probeer dan draadloos en/of bekabeld te verbinden met de KPN-router.

Hi Jan, dit helpt helaas ook niet.