Skip to main content
Vraag

MacBook krijgt geen IPv4-adres via DHCP van KPN router

• September 6, 2026
  • 3 reacties
  • 55 keer bekeken

Hoi,

Ik ben pas overgestapt naar KPN.

Mijn MacBook heeft problemen met mijn KPN-router. Via deze wifi kan ik alleen bepaalde websites bereiken, zoals Google en YouTube. Websites/apps zoals Discord, Brightspace en Mattermost werken niet.

Via de hotspot van mijn telefoon werkt alles wel. Mijn telefoon zelf werkt ook gewoon via dezelfde KPN-router.

Ik heb ontdekt dat mijn MacBook via de KPN-router geen normaal IPv4-adres via DHCP krijgt. Hij krijgt een 169.254-adres en geen gateway. Als ik het IPv4-adres, subnetmasker en de router handmatig instel, werkt alles direct.

Bij een andere router (bij mijn ouders) krijgt mijn MacBook wel automatisch een correct DHCP-adres.

Heeft iemand een idee waarom DHCP specifiek tussen deze KPN-router en mijn MacBook niet goed werkt?

Ik heb geen andere routers of wifiversterkers.

3 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 6, 2026

Beste ​@AyoubO reset de netwerkinstellingen binnen je MacBook eens en probeer dan draadloos en/of bekabeld te verbinden met de KPN-router.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 6, 2026

Beste ​@AyoubO reset de netwerkinstellingen binnen je MacBook eens en probeer dan draadloos en/of bekabeld te verbinden met de KPN-router.

Hi Jan, dit helpt helaas ook niet.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@AyoubO, welkom op onze community, wat een merkwaardig probleem! Ik heb er ook niet direct een verklaring of oplossing voor. Welke experiabox heb je met welke firmware versie? Begrijp ik het goed dat dit zowel bekabeld als bedraad plaatsvindt?
Gebruik je naast je experiabox nog andere netwerkapparatuur?