Skip to main content
Vraag

MacBook Pro haalt via wifi 300 Mbps en bekabeld 160 Mbps

• March 29, 2026
  • 55 reacties
  • 496 keer bekeken

Toon eerste bericht

55 reacties

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 14, 2026

Terwijl hij mijn MacBook en iPhone 12 de schuld gaf, zie ik nu in de KPN-app dat er meerdere storingen en gepland onderhoud zijn in mijn buurt (Postcode 5037JX). KPN geeft zelf aan dat er werkzaamheden zijn om de kwaliteit te verbeteren.

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dat onderhoud in verband staat of invloed heeft op het Macbook Lan probleem.
Want via WiFi haal je toch wel hogere snelheden? 

Ik zit met een technisch raadsel waar de klantenservice en een monteur niet uitkomen. Mijn MacBook Pro (USB 3.0) haalt via WiFi 300+ Mbps, maar via een directe kabelverbinding op de Box 12 slechts 160 Mbps.

Het zal gewoon standaard noodzakelijk onderhoud/verbetering van het netwerk zijn zoals ook bij andere providers regelmatig het geval is.

• Auteur
  • Helper
  • April 17, 2026

@Erik van KPN ,

Terwijl een inhoudelijke reactie uitblijft, dwingt het systeem mij tot betaling van €110,13. Vanwege de duidelijke discrepantie tussen de foutieve diagnose van de monteur en de daadwerkelijke netwerkstoringen in postcode 5037JX, heb ik de incasso gestorneerd.

Ik sta klaar om mijn reguliere abonnementskosten te voldoen, maar ik maak uitdrukkelijk bezwaar tegen de monteurskosten. Ik verzoek je dan ook om:

1. De incassoprocedure per direct te pauzeren.

2. De €80,- aan monteurskosten te crediteren.

3. Een gecorrigeerde factuur te sturen.

Ik ga ervan uit dat we dit nu op korte termijn correct kunnen afhandelen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 17, 2026

Moderators kunnen financieel niks voor je betekenen, ze kunnen technisch meekijken en denken maar daarbij houd het op. Storneren is nooit slim, kom je mee op een wanbetalers lijst te staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Erik van KPN , het gaat hier inmiddels niet meer om een simpel kabeltje, maar om een fundamenteel verkeerde (en niet-onderbouwde) diagnose door de monteur. Ik heb mijn profiel ingevuld en vertrouw erop dat je dit rechtzet.

@Erik van KPN , terwijl we hier nog volop in een technische discussie zitten over de foutieve diagnose van de monteur, heb ik zojuist de factuur ontvangen waarin de €80,- aan monteurskosten al in rekening zijn gebracht.

<...>
Ik verzoek je vriendelijk om dit bedrag te crediteren en de incasso stop te zetten/te corrigeren. Ik wil mijn start bij KPN niet laten verpesten door een onterechte boete voor een probleem dat niet bij mijn apparatuur ligt.

Wederom, de Community is niet de plek om een monteursbon of factuur te betwisten. Daar kan ik niets mee doen. De juiste weg daarvoor is een klacht. En als je er met een klacht niet uitkomt, dan is de geschillencommissie de volgende stap.

Storneren, hoewel je die optie hebt, is over het algemeen niet handig. Er start dan automatisch een wanbetalingstraject van herinneringen etc (hoe dat traject werkt leggen we hier uit). Als jij voornemens bent om deze klacht verder door te voeren, dan is eerst betalen wel de makkelijkste manier. Als je klacht uiteindelijk alsnog gehonoreerd wordt krijg je het netjes terug. Als de klacht uiteindelijk alsnog afgewezen wordt, dan moet je alsnog betalen. Als je in de tussentijd dan niet hebt betaald kunnen er aanvullende kosten ontstaan zijn vanuit herinneringen etc.

Dat over de factuur, gaan we door naar de rest. We zitten hier nu niet in een technische discussie over de monteursbon/diagnose. We zitten hier in een technische discussie over of we kunnen achterhalen wat dan wel het probleem is. En of dat opgelost kan worden.

Wel heb ik, voor de volledigheid , gekeken naar wat de monteur op de bon heeft geschreven. De bon die jij ook hebt ontvangen, en hebt ondertekend. De monteur heeft je aansluiting doorgemeten en heeft getest met de werktablet en de privételefoon. De aansluiting meet goed en de snelheden waren bekabeld en via wifi in orde. Waardoor KPN domein is uitgesloten en het probleem zich in klantdomein bevind. Waardoor ook de voorrijkosten, waar je mee akkoord bent gegaan bij het maken van de afspraak, in rekening gebracht worden. Over jouw Macbook zegt hij, letterlijk, dat het ‘mogelijk’ komt vanuit de adapter. 

Ik heb je aansluiting opnieuw doorgemeten en die meet nog steeds helemaal prima. Wil zeggen dat er van centrale tot aan je huis niets aan de hand is. Het zou kunnen dat jouw Macbook en je modem het qua onderlinge communicatie niet altijd eens zijn. Maar dat is tweerichtingsverkeer waarbij beide apparaten een mening hebben. En dus ook beide van invloed zijn. We kunnen verder kijken naar die bekabelde verbinding. Maar dan moet je wel adapter en kabel nog hebben zodat er ook daadwerkelijk getest kan worden. Zolang dat neit het geval is, kunnen we ook op technisch vlak weinig doen.

zie ik nu in de KPN-app dat er meerdere storingen en gepland onderhoud zijn in mijn buurt. KPN geeft zelf aan dat er werkzaamheden zijn om de kwaliteit te verbeteren.

Dit is het onomstotelijke bewijs: de trage snelheid lag aan het netwerk/onderhoud in mijn wijk, en NIET aan mijn apparatuur. 

Wat onderhoud betreft, dat doen we dagelijks. Er is dagelijks door het hele land heen onderhoud aan het netwerk om de kwaliteit te verbeteren. Soms op kleine schaal, waar je als klant niets van merkt. Soms op wat grotere schaal waarbij het kan gebeuren dat je verbinding kort onderbreekt. Bij dergelijk onderhoud krijg je bericht zodat je voorbereid bent mocht je inderdaad een onderbreking ervaren. Dit heeft niets te maken met het probleem dat jij ervaart.

• Auteur
  • Helper
  • April 17, 2026

@Erik van KPN ,

Het is stuitend dat ik als nieuwe klant, in plaats van te genieten van de beloofde Gigabit-snelheid, nu moet vechten tegen een onterechte factuur. Dit is een absolute valse start bij KPN.

Ik ben diep teleurgesteld dat jullie vasthouden aan een diagnose die feitelijk onjuist is, terwijl jullie eigen systemen netwerkstoringen in mijn wijk bevestigen. Het is een farce dat ik als klant moet bewijzen dat mijn moderne hardware (MacBook/iPhone 12) naar behoren werkt, enkel omdat de monteur niet op de hoogte was van de lokale situatie.

Omdat de service hier en op X tekortschiet, wacht ik de uitspraak van mijn reeds ingediende formele klacht af. Indien nodig leg ik de zaak direct voor aan de Geschillencommissie. Ik betaal voor wat ik afneem, maar ik weiger te betalen voor incompetentie en een onjuiste diagnose.