Skip to main content
Beantwoord

Man binnen gelaten die glasvezelkastje wilde controleren

• September 9, 2025
  • 9 reacties
  • 401 keer bekeken

Ik werd gebeld om een afspraak in te plannen om de verbinding te controleren bij mijn glasvezelkastje. Een bedrijf dat namens KPN de opdracht had gekregen. Ik vertrouwde het niet en ze heeft aan de telefoon gewacht tot ik de website die ze opgaf had opgezocht. Ik gaf aan dat ik liever op een brief van KPN wacht voor de controle. Ze zei mijn wantrouwen te begrijpen. Ik heb toen toch een afspraak gemaakt en de ‘monteur’ binnengelaten gisteren. 
Hij is 10 minuten binnen geweest en toen ik later uit het raam keek, geen bedrijfswagen te bekennen.

Vandaag liep hij weer met zijn beschadigde gereedsschapskistje en louche kleding voor mijn huis langs. Ik ben hem gevolgd (ik liet net de hond uit) naar zijn auto en het kenteken genoteerd. Dat was zeker geen bedrijfswagen.

Thuis heb ik direct KPN gebeld en nee, er was geen controle besteld door KPN in de straat of buurt.

Ik ben er vol ingetrapt. Gelukkig was er nog iemand thuis! Zelfs al had hij zich geidentificeerd met een pasje, nog niet goed te controleren. Behalve dus met een brief van KPN zelf en dan moet je nog eerst nabellen met KPN of het werkelijk klopt.

Beste mensen wees gewaarschuwd, ik zie hier op het forum dat nog iemand zo’n bedrijf aan de lijn had met dezelfde vraag. Of ze het kastje kunnen controleren  vanwege klachten in de straat. De vrouw aan de lijn sprak goed nederlands.

Wat kan zo’n ‘monteur’ met je glasvezelkastje?

Heb het ook gemeld bij de politie. Even afwachten wat ze daarmee doen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Anonieme Truus. Welkom op de KPN Community! Goed dat je zo oplettend bent anno nu. Dat is vaak wel een goede houding om niet te snel slachtoffer te worden van oplichtingspraktijken. 

Echter in dit geval lijkt het mij een legitieme partij die enkel steekproefsgewijs controles uitvoert. We hebben zelf al een mooi en handig topic (over FiberControl) hierover opgesteld met informatie en dit is intussen al met je gedeeld. Mooi om te zien. Wel begrijp ik uit je berichten dat het gaat om een partij (Artemis) die niet genoemd wordt in het topic en ze belden ook blijkbaar met een ander nummer. Dat is nog wel iets om voor ons om te bekijken of we dat kunnen toevoegen. Al moet ik zeggen dat wij, KPN de provider, niet echt een rol spelen in dit verhaal. Glasvezel wordt namelijk aangelegd door (onder)aannemers in opdracht van KPN Netwerk, Glaspoort, etc. Dat zijn bedrijven die volledig los staan van ons (KPN provider) of andere providers die (glasvezel)abonnementen aanbieden. Zij voeren ook meestal zelf controles uit en informeren klanten hierover. Enkel als je klant bent bij KPN, kan het zijn dat wij zelf controles initiëren en dat we je daarover vooraf informeren. 

Gelukkig is alles nu wel in rustiger vaarwater terecht gekomen en was het een onschuldige check. Als je toch nog met vragen zit, stel ze dan gerust en dan kijken we of deze te beantwoorden zijn. 

9 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Van welk bedrijf waren ze? Vaak zijn ze er namens KPN Netwerk of een van hun onderaannemers, de klantenservice van de provider KPN kan niet inzien of hun afspraken maken voor controle. Als ze nog steeds in uw wijk zijn neem ik aan dat het wel gewoon legitiem is. Anders zouden ze wel ergens anders heen gaan. 

• September 9, 2025

Wat kan zo’n ‘monteur’ met je glasvezelkastje?

Niets.

Dit soort werk gebeurt veel door ZZPers volgens mij. Die rijden gewoon in hun eigen privé auto en hebben hun eigen kleding aan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Zie ook: 

Dat hij/zij een pasje liet zien zegt waarschijnlijk genoeg. Als het had gevraagd had u de naam op het pasje zelfs mogen vergelijken met de naam op zijn/haar legitimatiebewijs. Ik snap uw achterdocht en dat is ook super goed in 2025, maar gelukkig zijn er ook nog mensen die gewoon hun werk doen en niet uit zijn op uw spullen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2025

Goedemorgen allen,

Even een update. Het bedrijf wat me belde om de glasvezelcontrole uit te voeren is Artemis.

Er werd gebeld met een telefoonnummer beginnend met de nummers +33 780… herkent iemand dit nummer als een partner of onderaannemer van KPN Netwerk of FiberControl? 

De telefoniste verwees me door naar de website van het bedrijf Artemis.
Toen heb ik de afspraak gemaakt.

Ik ben geen klant bij KPN dus dan valt mijn adres onder het bedrijf Hanab 088-1860009. Dat maak ik op uit de link gedeeld in dit topic door Glasvezel controle door FiberControl. 

Voor de duidelijkheid, ik heb hem niet gevraagd zich te legitimeren. Ik heb hem wel al drie dagen achtereen begroet in andere straten. Dus het kan heel goed een ZZPer met zijn eigen auto zijn, zoals hier wordt beschreven.

Dus als een van de KPN monteurs hier in het forum dit nummer en bedrijf herkent hoor ik het graag.
De reden voor mijn achterdocht is trouwens persoonlijk, door ervaringen uit het verleden.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Als ik de naam Artemis op zoek in dit forum,  dan komt er inderdaad een organisatie naar voren die samenwerkt met KPN. 

Verder is een glasvezelcontrole overigens niet verplicht. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2025

Als ik de naam Artemis op zoek in dit forum,  dan komt er inderdaad een organisatie naar voren die samenwerkt met KPN. 

Verder is een glasvezelcontrole overigens niet verplicht. 

Dankje, ik zie het nu en dat stelt me gerust. De politie is ondertussen bij me langs geweest en heeft het kastje gecontroleerd. 

Jammer dat de telefonist bij KPN juist aangaf dat er bij navraag geen Artemis bekend was bij de aanleg van glasvezel (of netwerk). Hij vond de website er verdacht uitzien. N.a.v. die info heb ik toen een melding gemaakt bij de politie. Die kan nu afgesloten worden.

De controle vooraf lijkt me handig, gezien de klachten als klanten uiteindelijk voor glasvezel van KPN kiezen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 11, 2025

Hoi ​@Anonieme Truus. Welkom op de KPN Community! Goed dat je zo oplettend bent anno nu. Dat is vaak wel een goede houding om niet te snel slachtoffer te worden van oplichtingspraktijken. 

Echter in dit geval lijkt het mij een legitieme partij die enkel steekproefsgewijs controles uitvoert. We hebben zelf al een mooi en handig topic (over FiberControl) hierover opgesteld met informatie en dit is intussen al met je gedeeld. Mooi om te zien. Wel begrijp ik uit je berichten dat het gaat om een partij (Artemis) die niet genoemd wordt in het topic en ze belden ook blijkbaar met een ander nummer. Dat is nog wel iets om voor ons om te bekijken of we dat kunnen toevoegen. Al moet ik zeggen dat wij, KPN de provider, niet echt een rol spelen in dit verhaal. Glasvezel wordt namelijk aangelegd door (onder)aannemers in opdracht van KPN Netwerk, Glaspoort, etc. Dat zijn bedrijven die volledig los staan van ons (KPN provider) of andere providers die (glasvezel)abonnementen aanbieden. Zij voeren ook meestal zelf controles uit en informeren klanten hierover. Enkel als je klant bent bij KPN, kan het zijn dat wij zelf controles initiëren en dat we je daarover vooraf informeren. 

Gelukkig is alles nu wel in rustiger vaarwater terecht gekomen en was het een onschuldige check. Als je toch nog met vragen zit, stel ze dan gerust en dan kijken we of deze te beantwoorden zijn. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Beste Arjan,

Dank voor je antwoord, er is zeker ruimte voor verbetering. Rond de aanleg van glasvezel in de wijk gingen flink wat brieven vanuit KPN naar iedereen in de straat. Maar voor een controle dus niet.

Als een bedrijf belt en aangeeft dat ze in opdracht van KPN een afspraak willen maken voor een controle is dat wel verwarrend. Ook de monteur gaf bij mij aan voor KPN te werken. Maar dat was dus Artemis in opdracht van Hanab in opdracht van etc.

Al met al is het goedgekomen, 

Groetjes

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 12, 2025

Ik snap dat dat voor verwarring kan zorgen inderdaad. KPN zal ook wel genoemd worden om vertrouwen te wekken, want dat is toch een bekende naam. Maar beter is om gewoon duidelijk en transparant te zijn. 

Mooi dat het is opgelost en dank je dat je je ervaring deelde :)Â