Skip to main content

vreemd genoeg kan ik maar max 1 gb glasvezel krijgen en bij odidio 8 gb, hoe kan dit? tis een nieuwe woning opgeleverd december 2021 almere

Odido gebruikt eigen apparatuur in de PoP. Het kan dus best zijn dat Odido de woning aansluit met XGS-PON terwijl KPN nog "gewoon" AON gebruikt.

Waarom zou je zo'n hoge bandbreedte willen, bestaat jouw gezin soms uit 8 semi-profesionele gamers die allemaal tegelijkertijd een zwaar actiespel spelen?


vreemd genoeg kan ik maar max 1 gb glasvezel krijgen en bij odidio 8 gb, hoe kan dit? tis een nieuwe woning opgeleverd december 2021 almere


Kijk eerst even via deze weg of het beschikbaar is:
Glasvezel internet & abonnement | KPN

Indien ja het is beschikbaar en je al bij KPN zit met een Hussel contract gaat het iets anders met afsluiten.
Als je het via deze link probeert zou je het moeten kunnen afsluiten. Omdat je van Hussel af komt waarschijnlijk, moet je wel voor een jaar verlengen omdat je naar het nieuwe contract type gaat.
https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet


Ik weet niet waarom, maar ik weet wel dat 8gbps complete flauwekul is, die vrijwel niemand benut en die in de praktijk niet  hoger gaat zijn dan 1gbps (tenzij jij een 10gbps LAN hebt ingericht, 10gbps netwerkkaarten in je pc hebt zitten), dan haal je wellicht waarden die hoger liggen.

ik zou zeggen: laat de marketing van de telecom bedrijven nog een paar jaar adverteren met wie de langste heeft totdat de stand der techniek ook thuis en op internet zover is.


ik zou zeggen: laat de marketing van de telecom bedrijven nog een paar jaar adverteren met wie de langste heeft totdat de stand der techniek ook thuis en op internet zover is.

Niet alleen de techniek maar ook dat het dataverbruik boven 1Gbps uitkomt en ik maak me sterk dat dat bij vrijwel geen enkele consument anno 2023, 2024, 2025 en wellicht nog een paar jaar meer het geval zal zijn.

Wij zijn geen kleinverbruikers en toch ligt ons verbruik veelal onder de 100Mbps met soms een uitschieter. Wij hebben dan ook een 200Mbps abonnement.

En ik ben het volledig met @EAZ1964 eens, laat je niet ringeloren door die marketingjongens want die zijn uit op zoveel mogelijk geld aan jou verdienen, niet op jouw te voorzien in jouw behoefte.


Ik heb wel het omgekeerd geval, bij KPN is 4Gbs mogelijk, maar bij Odido is maximaal 1Gbs glasvezel te bestelen. 


Ja, op mijn adres hetzelfde via Odido kan ik hier 8Gb krijgen en via KPN 1Gb en geen 4Gb

Niet dat ik er belang bij heb hoor, ik ben tevreden met mijn 1 Gb.


ik zou zeggen: laat de marketing van de telecom bedrijven nog een paar jaar adverteren met wie de langste heeft totdat de stand der techniek ook thuis en op internet zover is.

Niet alleen de techniek maar ook dat het dataverbruik boven 1Gbps uitkomt en ik maak me sterk dat dat bij vrijwel geen enkele consument anno 2023, 2024, 2025 en wellicht nog een paar jaar meer het geval zal zijn.

Wij zijn geen kleinverbruikers en toch ligt ons verbruik veelal onder de 100Mbps met soms een uitschieter. Wij hebben dan ook een 200Mbps abonnement.

En ik ben het volledig met @EAZ1964 eens, laat je niet ringeloren door die marketingjongens want die zijn uit op zoveel mogelijk geld aan jou verdienen, niet op jouw te voorzien in jouw behoefte.

 

En bij Delta moet je bij 5 Gb/s ook nog de ramen sluiten, je meubels voorzien van veilheidsriemen en anti-val beugels, nou mij niet gezien. Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn glas van 100/100. Heel misschien in de toekomst over naar 200/200 Mb/s maar die kans is voorlopig niet groot. Tenzij KPN deze snelheid aan gaat bieden voor de zelfde prijs natuurlijk 😀.     


Volgens mij gaat het behoorlijk offtopic hier, de vraag was hoe het kon dat ts niet meer dan 1 Gb/s kan krijgen bij KPN en bij de concurrent wel.
Misschien beter om de nut van zo een hoge verbinding in een ander topic te bespreken als mensen daar behoefde aan hebben? Dan blijft het voor ts gewoon neutraal en overzichtelijk.


Volgens mij gaat het behoorlijk offtopic hier, de vraag was hoe het kon dat ts niet meer dan 1 Gb/s kan krijgen bij KPN en bij de concurrent wel.
Misschien beter om de nut van zo een hoge verbinding in een ander topic te bespreken als mensen daar behoefde aan hebben? Dan blijft het voor ts gewoon neutraal en overzichtelijk.

Ik denk dat het juist goed is om zoiets ter sprake te brengen zodat de persoon die deze vraag stelt ook tot nadenken aangezet wordt of zo'n hoge bandbereedte echt wel zinvol is. Helaas zijn er veel mensen die geen flauw benul hebben wat hun werkelijke verbruik is en dan bij elke hapering die ze ervaren direct het gevoel hebben dat hun bandbreedte onvoldoende is en dus meer moeten contracteren. De oorzaak van zo'n hapering is echter vrijwel nooit toe te wijzen aan de eigen internetverbinding maar veelal zit de oorzaak hoger in het netwerk en vaak zelfs aan de server zijde.


Odido gebruikt eigen apparatuur in de PoP. Het kan dus best zijn dat Odido de woning aansluit met XGS-PON terwijl KPN nog "gewoon" AON gebruikt.

Waarom zou je zo'n hoge bandbreedte willen, bestaat jouw gezin soms uit 8 semi-profesionele gamers die allemaal tegelijkertijd een zwaar actiespel spelen?

gelukkig niet 1 is gamer is al genoeg hahaha ik vroeg me gewoon af waarom het dus bij de een wel en de ander niet kon afsluiten 


Vroeger zeiden we ook waarom heb ik een mobiele telefoon nodig…

Ik moet zeggen een 8Gb/s aansluiting is flink, maar ik heb een 10Gb/s netwerk hier thuis. Ook de apparatuur. In mijn rack is alles met SFP+ multimode aangesloten. Nu ben ik denk ik wel een redelijke uitzondering met mijn Proxmox cluster. 8Gb/s zal heel gewoon zijn over een tijdje. 


Ik vind het orginele topic wel interessant.   Waarom bied KPN 4 Gbit aan.?   

 

Ik vraag niet waarom je het zou moeten willen of wat dan ook..  

 

Maar aangezien de meest(e) nieuwe netwerkapparatuur 1, 2.5 5 10Gbit ondersteunen 

had ik meer verwacht dat ze 2.5 5 of 10 zouden aanbieden.   

Als je nu een 4 Gbit abonnement neemt bij KPN of bij Odido een 8Gbit dan maak je puur op je netwerkapparatuur of verlies of je hebt overhead. Â