Skip to main content
Beantwoord

Max 70mbit op 100mbit aansluiting. Hoe kan dat?

• January 14, 2026
  • 5 reacties
  • 82 keer bekeken

wij hebben thuis een 100mbit aansluiting maar ik haal best case ongeveer 70mbit. hoe kan dit? de max snelheid die kan is volgens de KPN 1Gbit dus dan zou 100mbit toch moeten lukken

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@ThomasIJsseldijk. Welkom op de KPN Community! Met een glasvezelverbinding en een 100 Mbit/s abonnement zou je in de praktijk de snelheden moeten halen die Marlon hierboven laat zien. Als je op 70 Mbit/s blijft steken, dan gaat er wellicht nog iets mis. 

Zou je voor de zekerheid eerst eens je glasvezelkastje voor twee minuten van de stroom willen halen? Als die dan weer opgestart is, mag je de Experia Box een reset naar de fabrieksinstellingen geven. Dan wordt je profiel even opnieuw opgehaald en ingeladen in het modem. Hopelijk helpt dat. Check ook nog voor de zekerheid of je echt betaalt voor 100 Mbit/s in de MijnKPN app onder Producten, Internet en dan Abonnement. 

Of misschien heb je dat al gedaan en is het opgelost. Laat het maar weten hoe het ervoor staat! 

5 reacties

JanD
Superuser
  • January 14, 2026

Beste ​@ThomasIJsseldijk ik lees dat jouw aansluiting maximaal Gigabit aan kan, dan heb je dus glasvezel.

Meet je de snelheid wel bekabeld via 1 pc rechtstreeks aangesloten op de router en verder alle overige (draadloze) verbindingen uit?

Zie onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

Succes

Beste ​@ThomasIJsseldijk ik lees dat jouw aansluiting maximaal Gigabit aan kan, dan heb je dus glasvezel.

Meet je de snelheid wel bekabeld via 1 pc rechtstreeks aangesloten op de router en verder alle overige (draadloze) verbindingen uit?

Zie onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

Succes

het is wel de bekabelde snelheid maar ik heb niet expliciet de wifi uitgezet. ik zal dat morgen proberen als niemand er last van heeft. ik heb wel her en der gezien dat dit vaker gebeurt is bij mensen die eerst een 50mbit abonnement hebben gehad en toen over zijn gegaan naar 100mbit toen dat het nieuwe minimum werdt. nu hebben wij al wel heel lang glasvezel (sinds eind 2011 begin 2012) en zou dit dus best het geval kunnen zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Dat is niet zoals het hoort. 

Met een 50 Mbps abonnement krijg je 70 Mbps inderdaad. 

Maar met een 100 Mbps abonnement op glasvezel moet je gewoon ook 100 mbps halen. 

http://kpn.com/speedtest

• January 14, 2026

Ik heb hier:

Bij een 100 mbit abonnement. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 16, 2026

Hoi ​@ThomasIJsseldijk. Welkom op de KPN Community! Met een glasvezelverbinding en een 100 Mbit/s abonnement zou je in de praktijk de snelheden moeten halen die Marlon hierboven laat zien. Als je op 70 Mbit/s blijft steken, dan gaat er wellicht nog iets mis. 

Zou je voor de zekerheid eerst eens je glasvezelkastje voor twee minuten van de stroom willen halen? Als die dan weer opgestart is, mag je de Experia Box een reset naar de fabrieksinstellingen geven. Dan wordt je profiel even opnieuw opgehaald en ingeladen in het modem. Hopelijk helpt dat. Check ook nog voor de zekerheid of je echt betaalt voor 100 Mbit/s in de MijnKPN app onder Producten, Internet en dan Abonnement. 

Of misschien heb je dat al gedaan en is het opgelost. Laat het maar weten hoe het ervoor staat!