Skip to main content
Beantwoord

Maximaal 17 Mbit/s beschikbaar, maar ik betaal voor 50 Mbit/s

• July 13, 2026
  • 3 reacties
  • 58 keer bekeken

Hallo, ik heb het internet thuis instap abonnement. Volgens dat abo moet ik 50 Mbit/s kunnen krijgen. Het appartementencomplex waar ik woon kan echter maar maximaal 17 Mbit/s ontvangen als gevolg van een oude kabel en daar is geen verbetering in mogelijk. Vraag is dan ook waarom de abo-prijs niet dienovereenkomstig wordt aangepast en ik nu moet betalen voor iets dat überhaupt niet leverbaar is?

Beste antwoord door rvk01

Vraag is dan ook waarom de abo-prijs niet dienovereenkomstig wordt aangepast en ik nu moet betalen voor iets dat überhaupt niet leverbaar is?

Je abonnement is “tot 50 Mbit/s”. Bij de postcodecheck kun je zien wat je daadwerkelijk mogelijke snelheid is. Is je werkelijke snelheid onder de 70% van die genoemde snelheid dan kun je volgens mij daar iets aan laten doen.

3 reacties

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • July 13, 2026

Vraag is dan ook waarom de abo-prijs niet dienovereenkomstig wordt aangepast en ik nu moet betalen voor iets dat überhaupt niet leverbaar is?

Je abonnement is “tot 50 Mbit/s”. Bij de postcodecheck kun je zien wat je daadwerkelijk mogelijke snelheid is. Is je werkelijke snelheid onder de 70% van die genoemde snelheid dan kun je volgens mij daar iets aan laten doen.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 14, 2026
Voorbeeld

Zoals ​@rvk01 al benoemd is dit de 'tot'-snelheid. Wanneer je op de website je adres invult kun je bij '’ Kies je snelheid '’ op het i'tje bovenstaande tekst lezen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 15, 2026

Goedemorgen ​@ron_deel en bedankt voorjouw bericht :)

Dit betekent dat er nog geen glasvezel bij jou ligt en dus nog gebruik maakt van een zogenaamde koperverbinding. Zoals hierboven al wordt aangegeven, zijn dit altijd snelheden 'tot'. De snelheid die met koper daadwerkelijk kan worden behaald, is afhankelijk van de afstand tussen jouw woning en de wijkcentrale. Des te groter deze afstand, hoe minder de snelheid wordt. Voor meer informatie over dit onderwerp kan ik je ook altijd nog adviseren om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen!

Mocht je daarna toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat dit dan ook vooral weten!