Skip to main content
Antwoord

Mediaconverter aansluiten op B-zijde glasvezelpunt?

• January 17, 2025
  • 8 reacties
  • 353 keer bekeken

hallo,

Weet iemand of het wat uitmaakt of de mediaconverter wordt geschoven over de B-zijde vh aansluitpunt ipv de A-zijde, zoals in de installatiehulp wordt aangegeven?

De meegeleverde mediaconverter (Genexis element TY01-xgs2110B-eu-1) schuift namelijk niet helemaal naar beneden op de A zijde van het glasvezelaansluitpunt. Wel keurig naar beneden op de B zijde van het aansluitpunt. 

Beste antwoord door DaveA

Overigens zie ik bij de B zijde door het transparante kijkvenstertje wel een draadje lopen, net als bij de A zijde. Dus ik zou denken dat de B zijde wel aangesloten is? En dan zou ik ook denken dat de mediaconverter op de B zijde ook wel zou moeten werken? Maar, ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Hi ​@MarkHR, de B-zijde is inderdaad aangesloten op de glasvezelaansluiting aan de muur. In de centrale wordt de kabel echter altijd op de A-zijde aangesloten door de monteur. De B-zijde wordt niet gebruikt; deze was oorspronkelijk bedoeld voor andere providers, maar dat plan is naar mijn weten nooit uitgevoerd. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 17, 2025

Beste ​@MarkHR kun je s.v.p. uitleggen wat de A-zijde en de B-zijde van de glasvezelkast is, eventueel met foto's?

Normaliter kan de Genexis maar op 1 manier op het glasvezelpunt aangesloten worden.

• January 17, 2025

Altijd links.

Dat is dus A. De B zijde zit niet aangesloten. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2025

En als het niet goed werkt niks forceren maar KPN bellen voor een monteur. Als je het forceert en het gaat fout ben je verder van huis.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 17, 2025

Bedankt voor de reacties!

Ik had beter even foto´s kunnen toevoegen, dus bij deze alsnog.

Als ik de mediaconverter op de A zijde schuif dan krijg ik hem niet helemaal naar onderen en veert hij zelfs ietsje terug omhoog, waardoor de mediaconverter niet zo mooi naar beneden is als de oranje kappen. zie 2e foto hieronder.

Overigens zie ik bij de B zijde door het transparante kijkvenstertje wel een draadje lopen, net als bij de A zijde. Dus ik zou denken dat de B zijde wel aangesloten is? En dan zou ik ook denken dat de mediaconverter op de B zijde ook wel zou moeten werken? Maar, ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Overigens kan ik nog niet controleren of het werkt want volgende week gaat mijn overstap naar glasvezel officieel in, maar ik kreeg de spullen toegestuurd, dus ik dacht alvast even eea alvast installeren.  Maar als de mediaconverter echt niet op B zijde kan, dan heb ik een probleempje denk ik?

Mediaconverter op B zijde, schuift mooi naar onderen op zn plek

Mediaconverter op A zijde, schuift niet helemaal naar onderen, veert ook stukje terug als ik druk

Closeup van de B zijde waarin ik een draadje zie in het transparante venster naar het aansluitpunt, dit zie ik ook bij de A zijde. A en B lijken mij identiek
Verschil in hoogte als de mediaconverter op de A zijde zit...

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 17, 2025

Overigens, de oranje kap op de A zijde gaat ook mooi naar onderen. Het is alleen de mediaconverter op de A zijde. Op de B zijde gaat hij wel mooi naar onderen schuiven

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 17, 2025

Ik heb het opgelost. Ik heb het glasvezelaansluitpunt er af gehaald en zag dat de aansluiting van het aansluitpunt (waarop de mediaconverter moet schuiven) niet goed recht stond (zoals bij de B zijde). Even iets wiebelen bij het er op schuiven en toen lukte het wel.  Overigens lukt dat niet als het aansluitpunt op de muur bevestigd is, maar door het er af halen lukte het wel.

Bedankt voor het meedenken!

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 17, 2025

Hi ​@MarkHR, de B-zijde is inderdaad aangesloten op de glasvezelaansluiting aan de muur. In de centrale wordt de kabel echter altijd op de A-zijde aangesloten door de monteur. De B-zijde wordt niet gebruikt; deze was oorspronkelijk bedoeld voor andere providers, maar dat plan is naar mijn weten nooit uitgevoerd. 

• January 17, 2025

De B-zijde wordt niet gebruikt; deze was oorspronkelijk bedoeld voor andere providers, maar dat plan is naar mijn weten nooit uitgevoerd. 

Dit is nog uit de Reggefiber periode.

Op die B-Zijde zat bij de door KPN overgenomen providers zoals Lijbrandt XMS en Concepts later onder Telfort ondergebracht het DVB-C en Fm signaal. Daar is dus wel degelijk gebruik van gemaakt. 

Dat zag er bij mij zo uit.