Skip to main content
Vraag

Meer snelheden en lagere prijzen?

• April 1, 2025
  • 11 reacties
  • 197 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 1, 2025

@Berrie_Kaas 

Misschien is dit een oplossing voor een ander probleem. Dat veel mensen een hoge snelheid eisen maar die niet allemaal (volledig) gebruiken/nodig hebben. En dus is er misschien ruimte om de niet gebruikte bandbreedte te herverdelen m.b.v. dit soort abonnementen.

wjb
Superuser
  • April 1, 2025

​Misschien is dit een oplossing voor een ander probleem. Dat veel mensen een hoge snelheid eisen maar die niet allemaal (volledig) gebruiken/nodig hebben. En dus is er misschien ruimte om de niet gebruikte bandbreedte te herverdelen m.b.v. dit soort abonnementen.

Er is geen bandbreedte die exclusief toegewezen is aan abonnees. Het maakt dan ook niets uit of de gecontracteerde bandbreedte wel of niet gebruikt wordt en dus hoeft er ook niets “herverdeeld” te worden.

Het is overigens heel goed dat KPN eens tegen de stroom in roeit en ook eens een keer met een kleiner abonnement komt. Het is mijns inziens goed om te laten zien dat meer niet altijd beter is. Het had KPN gesierd als ze ook met een 2,5Gbps abonnement waren gekomen. Ik denk ook dat het commercieel gezien heel goed was geweest als dit op hetzelfde moment gebeurd zou zijn maar dat is nu een gepasseerd station.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 1, 2025

@wjb 

2,5 Gbps ? Kan de internetinfrastructuur dat wel aan ?

Hoe wordt dan wel de snelheid beperkt tot bijv 200/200 of 100/100 ? Gebeurt dat softwarematig ?

Hoe zit het dan met de snelheid die bijv. de KPN “garandeert” ?  Of zijn dat ook maar "verkooppraatjes” ?

wjb
Superuser
  • April 1, 2025

​2,5 Gbps ? Kan de internetinfrastructuur dat wel aan ?

Natuurlijk, het snelste abonnement bij KPN is 4Gbps. Er zijn echter vrijwel geen (betaalbare) routers en switches die 4Gbps aankunnen terwijl er al wel een flink aantal routers en switches zijn met 2,5Gbps poorten.

Hoe wordt dan wel de snelheid beperkt tot bijv 200/200 of 100/100 ? Gebeurt dat softwarematig ?

Ja.

Hoe zit het dan met de snelheid die bijv. de KPN “garandeert” ?  Of zijn dat ook maar "verkooppraatjes” ?

Nee, dat zijn geen verkooppraatjes, bij glasvezel is de gecontracteerde snelheid gegarandeerd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 1, 2025

​Hoe zit het dan met de snelheid die bijv. de KPN “garandeert” ?  Of zijn dat ook maar "verkooppraatjes” ?

Nee, dat zijn geen verkooppraatjes, bij glasvezel is de gecontracteerde snelheid gegarandeerd.

Behalve bij 1Gbit abonnementen. Daar levert KPN +/- 930 tot 940mb.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 1, 2025

@Berrie_Kaas 

Misschien is dit een oplossing voor een ander probleem. Dat veel mensen een hoge snelheid eisen maar die niet allemaal (volledig) gebruiken/nodig hebben. En dus is er misschien ruimte om de niet gebruikte bandbreedte te herverdelen m.b.v. dit soort abonnementen.

Desondanks denk ik dat dit soort abonnementen de KPN wel degelijk helpen om de “schaarse” bandbreedte/capaciteit beter/efficienter te gebruiken. Hoeft de KPN ook minder te investeren in (kostbare) infrastructuur.

wjb
Superuser
  • April 1, 2025

​Hoe zit het dan met de snelheid die bijv. de KPN “garandeert” ?  Of zijn dat ook maar "verkooppraatjes” ?

Behalve bij 1Gbit abonnementen. Daar levert KPN +/- 930 tot 940mb.

Ook bij 1Gbps abonnementen maar het is de bruto bandbreedte inclusief overhead die gegarandeerd wordt.

wjb
Superuser
  • April 1, 2025

WMG-N schreef:

Desondanks denk ik dat dit soort abonnementen de KPN wel degelijk helpen om de “schaarse” bandbreedte/capaciteit beter/efficienter te gebruiken. Hoeft de KPN ook minder te investeren in (kostbare) infrastructuur.

Nee, daar heeft de introductie van een 500Mbps abonnement helemaal geen enkele invloed op.

Of je nu een 1Gbps abonnement hebt en maar 150Mbps verbruikt of een 500Mbps abonnement hebt en maar 150Mbps verbruikt, het maakt echt helemaal niets uit voor het investeringsplaatje van KPN.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 2, 2025

Of is dit een “1 April grap” van Tweakers ?

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 2, 2025

Of is dit een “1 April grap” van Tweakers ?

Nee hoor, kijk hier maar: 

maar……, als je nog een lopend contract hebt grijp je voorlopig overal naast!

• April 2, 2025

Ik zou zeggen kom maar op met die 500 Mb gezien mijn huidige maandlasten voor 200Mb (oorspronkelijk 100Mb) en deze prijsverlaging voor nieuwe klanten lijkt het mij niet meer dan billijk dat mijn bandbreedte weer wordt verhoogd. Maar dat zal wel 'wishfull thinking' zijn.