Skip to main content

Geen issue van KPN en ook niet perse iets wat ik echt storend vind maar bijzonder is het wel. Misschien dat iemand hier weet over het ‘hoe’ en vooral hoe het op te lossen is. Op internet kon ik echt niks vinden maar misschien gebruik ik gewoon de verkeerde zoektermen.

Ik ben net een paar dagen terug van vakantie in Noorwegen. Tijdens mijn vakantie ben ik telkens als ik verbonden was met een publieke wifi verbonden geweest via een VPN-verbinding met de OpenVPN-server die in mijn router ingebouwd zit. Omdat ik nog wel eens op afstand via SSH dingen wil doen op mijn VM's is deze ingesteld als een full-tunnel VPN. De apparaten vanaf waar ik met de VPN verbond waren een Samsung Galaxy Tab S7 LTE en een Pixel 6 Pro. De VPN stond ook nog wel eens aan tijdens het roamen, bijvoorbeeld als ik deze vergeten was uit te zetten. Op beiden staat locatieservices ook standaard aan (de tablet is immers ook mijn navigatie-systeem).

Vandaag kwam een huisgenoot naar mij toe dat ze de laatste dagen regelmatig Noorse advertenties krijgt en sommige webshops laten automatisch Noorse Kronen zien als valuta. Dit was mij zelf nog niet opgevallen tot ik net een Youtube video keek waar onder producten aangeboden werden. Hier stond ook de Noorse Kroon als valuta bij. Toen ik verder keek zag ik bij het Youtube logo links bovenin ‘NO’ stond in plaats van ‘NL’. Deze PC is echter niet buiten het land geweest, echter is mijn Google account wel gekoppeld aan Chrome. Youtube openen in een incognitovenster in Edge (waar ik nog nooit ben ingelogd op Google) stuurt mij ook naar Youtube NO.

Toen ging ik verder kijken, ik vond een de site Mapdevelopers die op basis van geolocatie je locatie laat zien. Verrek, hier zie ik een gebied in Noorwegen waar ik ben geweest. Meerdere sites die werken op basis van geolocatie laten exact dezelfde plek zien.

 

Op Google Maps gebeuren ook gekke dingen, als ik op het icoontje ‘Find my location’ klik dan zoomt ie uit en laat ie zo ongeveer heel Europa zien zonder pin of whatever. Die lijkt het dus niet te weten. Als ik echter een route wil maken vanaf mijn locatie dan laat ie het gebruikelijke foutieve adres hier semi om de hoek zien als vertrekpunt.

Sites als Whoer.net geeft een locatie die al wat beter overeen komt dan Mapdevelopers. Deze kiest echter voor IP locatie, niet geolocatie.

 

Dat mijn eigen browser gekoppeld aan mijn Google account zulke resultaten laat zien kan ik me nog wat bij voorstellen. Dat andere toestellen in huis dit doen (ook niet alle) waar mijn Google account nooit op gebruikt is geweest vind ik dan wel weer bijzonder.

 

Iemand enig idee hoe dit komt maar ook hoe het op te lossen? Het is geen storend iets. Althans, niet voor mij. Ik ben vooral benieuwd naar hoe zoiets gebeurd want volgens mij hoort dit niet te gebeuren door het gebruik van een VPN. Dan zouden veel meer mensen hier toch last van moeten hebben?

Ha @NHendriks, heel interessant! Ik heb hier zelf geen kaas van gegeten, dus ik moet je in eerste instantie een antwoord schuldig blijven. Wellicht kan @wjb hier zijn licht eens op werpen. Mocht de community er niet uitkomen, dan ga ik zelf ook eens op zoek intern naar meer informatie. 


Geen idee wat het was maar het lijkt zich verholpen te hebben! 😶😁


Hmm. Mogelijk wat vertraging in de positie van jullie telefoons na de vakantie in Noorwegen. (?)


Zou kunnen, maar dat verklaard natuurlijk niet perse waarom apparaten op mijn thuisnetwerk ook dachten in Noorwegen te zijn. Misschien toch een combinatie van geolocatie gebonden aan het IP-adres in combinatie met GPS-locatie of iets dergelijks.


Als er een app geweest is of Google zelf die die Noorse GPS coördinaten door heeft gegeven aan die geolocatie database terwijl jouw VPN verbinding actief was dan heb je de poppetjes aan het dansen. Dan worden die Noorse GPS coördinaten aan jouw Nederlandse IP adres gekoppeld.

Het kan best zijn dat jouw mobiele telefoon ondertussen opnieuw jouw GPS coördinaten doorgegeven heeft terwijl je thuis was en via de wifi verbonden was. Daarmee is het probleem dus weer verholpen.

Het is zaak om zo weinig mogelijk toepassingen toegang te geven tot de locatiegegevens en als een app die dan echt nodig heeft om dat dan zo in te stellen dat deze rechten alleen gegeven worden als de App op de voorgrond gebruikt wordt.


Als er een app geweest is of Google zelf die die Noorse GPS coördinaten door heeft gegeven aan die geolocatie database terwijl jouw VPN verbinding actief was dan heb je de poppetjes aan het dansen. Dan worden die Noorse GPS coördinaten aan jouw Nederlandse IP adres gekoppeld.

Het kan best zijn dat jouw mobiele telefoon ondertussen opnieuw jouw GPS coördinaten doorgegeven heeft terwijl je thuis was en via de wifi verbonden was. Daarmee is het probleem dus weer verholpen.

Dit vermoeden begon ik inderdaad ook al te krijgen, vooral omdat ie nu weer terug is naar wat het was. Gok dat ie dan wekelijks ergens een keer zijn locatie doorgeeft.

 

Het is zaak om zo weinig mogelijk toepassingen toegang te geven tot de locatiegegevens en als een app die dan echt nodig heeft om dat dan zo in te stellen dat deze rechten alleen gegeven worden als de App op de voorgrond gebruikt wordt.

Hier ga ik nog wel eens naar kijken, meestal ben ik wel vrij precies wat permissies van apps betreft in Android maar toch tijd om er nog eens wat dieper in te duiken of ik in het verleden niet toch ergens een app meer toegang heb gegeven dan nodig.

Nou stond Google Maps 80% van de tijd open op mijn Tab S7 als navigatie en ook toen nog wel eens met VPN aan gereden (iets met vergeten uitzetten enzo 😅) dus zou mij niks verbazen dat dit gewoon via daar is gegaan.