Skip to main content

Hoe kan ik mijn thuis netwerk in stellen als een mesh netwerk? Ik zou graag wat stabielere ontvangsten hebben door mijn hele huis. Ik kan de versterkers gebruiken voor het doorgeven van het mesh. Mesh gaat mij helpen mijn. Zonnepanelen te monitoren omdat ik nu met enkel wifi op zolder zeer beperkt netwerk heb.

Ik heb een huis tuin en keuken modem van KPN.

Hoi Remko! Welkom op het forum! Begrijp ik het goed dat je dan een alternatief zoekt voor de versterkers die wij aanbieden bij KPN? Heb je al wat in huis dan?


Dag Remco,

Ik beschik nu over 2 super wifi punten van jullie. De witte schotels. Als ik die gebruik zoals de bedoeld zijn dan is mijn netwerk op zolder zwak. Volgens mijn huis ict-er zorgt een Mesh netwerk voor een stabieler netwerk dat gelijkwaardig blijft in het gehele huis. Aangezien ik straks een omvormer krijg op zolder wil ik zeker dat daar stabiele wifi is en daar wordt een Mesh netwerk voor geadviseerd. Dit zou moeten kunnen heb ik mij laten vertellen met de super punten maar dat lukt niet.

Dus ik zou graag weten hoe dat op te lossen is


Wat jij wil kan prima met de SuperWiFi's.  Je zal echter niet ontkomen aan kabels trekken.  Op iedere etage een bekabeld wifipunt plaatsen is de enige oplossing om door het hele huis stabiel wifi te hebben. Veel werk maar succes gegarandeerd. 


Het beste kunt u de WiFi punten gewoon bekabeld aansluiten. Dan heeft u geen mesh nodig. Mesh is een lapmiddel voor als u geen kabels heeft.

Dus als u een bekabeld netwerk in huis heeft. Of daarvoor kunt zorgen: gebruik dat. Dat is echt altijd het allerbeste.

Als de SuperWiFi's draadloos gebruikt worden, dan is er sprake van een mesh netwerk. Iets aanschaffen van een ander merk zou misschien beter werken. Maar dat zult u zelf uit moeten proberen. 


Ik heb dus geen kabels en ook geen ruimte om die te trekken. Ik heb van mijn schoonbroer, die er wel wat meer verstand van heeft dan ik, begrepen dat je de superpunten van KPN zou moeten kunnen instellen dat ze functioneren als Mesh. Hij heeft mij ook uitgelegd dat Mesh niet hetzelfde is als wat de wifi punten nu doen.

Ik wil dus geen kabels maar wel een stabiel netwerk. Heeft er iemand tips over hoe de superpunten zijn in te stellen als Mesh of welke apparaten ik anders, als dat niet kan met de superpunten, wel zou kunnen gebruiken?


Ik heb dus geen kabels en ook geen ruimte om . Hij heeft mij ook uitgelegd dat Mesh niet hetzelfde is als wat de wifi punten nu doen.

Wat heeft hij u dan precies uitgelegd? 

Heeft er iemand tips over hoe de superpunten zijn in te stellen als Mesh of welke apparaten ik anders, als dat niet kan met de superpunten, wel zou kunnen gebruiken?

Er zijn geen speciale instellingen. De SuperWiFi's gebruiken standaard mesh als u ze draadloos gebruikt. Er is niets aparts op in te stellen. 

Als het niet voldoet, dan zijn er 2 opties: toch kabels leggen. Desnoods in een kabelgootje over de muur. Net als de leidingen van de centrale verwarming.

Of iets van een ander merk aanschaffen. Met als risico dat dat misschien ook niet goed werkt.


Ik heb dus geen kabels en ook geen ruimte om . Hij heeft mij ook uitgelegd dat Mesh niet hetzelfde is als wat de wifi punten nu doen.

Wat heeft hij u dan precies uitgelegd?

Dat de wifi punten het signaal van het modem oppikken en dit proberen versterkt weer door te sturen. Maar dat betekent dat de wifi sterkte op zolder minder goed is als op de 1e verdieping. Volgens hem middeld een Mesh netwerk de signaal sterkte en zorgt dat ervoor dat door het gehele huis een gelijkwaardig signaal ligt 

​​​​

Heeft er iemand tips over hoe de superpunten zijn in te stellen als Mesh of welke apparaten ik anders, als dat niet kan met de superpunten, wel zou kunnen gebruiken?

Er zijn geen speciale instellingen. De SuperWiFi's gebruiken standaard mesh als u ze draadloos gebruikt. Er is niets aparts op in te stellen. 

Als het niet voldoet, dan zijn er 2 opties: toch kabels leggen. Desnoods in een kabelgootje over de muur. Net als de leidingen van de centrale verwarming.

Of iets van een ander merk aanschaffen. Met als risico dat dat misschien ook niet goed werkt.

Nee dat is behulpzaam, heeft u ervaring met andere apparatuur waarvan bekend is dat ze beter functioneren dan de superpunten want ik vond die punten best aardig aan de prijs voor dat wat ze dus in mijn ogen niet voldoende doen (een goed signaal van beneden naar de zolder doorsturen

 


Ik heb dus geen kabels en ook geen ruimte om . Hij heeft mij ook uitgelegd dat Mesh niet hetzelfde is als wat de wifi punten nu doen.

Wat heeft hij u dan precies uitgelegd?

​​​​Dat de wifi punten het signaal van het modem oppikken en dit proberen versterkt weer door te sturen. Maar dat betekent dat de wifi sterkte op zolder minder goed is als op de 1e verdieping. Volgens hem middeld een Mesh netwerk de signaal sterkte en zorgt dat ervoor dat door het gehele huis een gelijkwaardig signaal ligt 

Mesh zorgt voor de communicatie tussen verschillende WiFi punten. Het doet niets met signaalsterkte. Als ergens een WiFi punt staat, dan is daar vlak bij in de buurt het signaal sterk. Naarmate de afstand tot dat WiFi punt groter word, word het signaal zwakker. Dat is gewoon een stukje natuurkunde. Daar kan mesh echt niets aan veranderen. 

Heeft er iemand tips over hoe de superpunten zijn in te stellen als Mesh of welke apparaten ik anders, als dat niet kan met de superpunten, wel zou kunnen gebruiken?

Er zijn geen speciale instellingen. De SuperWiFi's gebruiken standaard mesh als u ze draadloos gebruikt. Er is niets aparts op in te stellen. 

Als het niet voldoet, dan zijn er 2 opties: toch kabels leggen. Desnoods in een kabelgootje over de muur. Net als de leidingen van de centrale verwarming.

Of iets van een ander merk aanschaffen. Met als risico dat dat misschien ook niet goed werkt.

Nee dat is behulpzaam, heeft u ervaring met andere apparatuur waarvan bekend is dat ze beter functioneren dan de superpunten want ik vond die punten best aardig aan de prijs voor dat wat ze dus in mijn ogen niet voldoende doen (een goed signaal van beneden naar de zolder doorsturen

Nee. Het is van tevoren niet te voorspellen hoe een bepaald WiFi systeem zal presteren. 


U heeft dus zonnepanelen begrijp ik en de omvormer hangt op zolder. Hoe is de omvormer aangesloten op de meterkast? Hoe loopt die kabel? Hoe hebben ze die gelegd? Waarom is er samen met die kabel niet meteen een utp-kabel naar boven gelegen? 


 

Ik wil dus geen kabels maar wel een stabiel netwerk. Heeft er iemand tips over hoe de superpunten zijn in te stellen als Mesh of welke apparaten ik anders, als dat niet kan met de superpunten, wel zou kunnen gebruiken?

In theorie kun je een stabiel draadloos netwerk door je hele huis krijgen, maar dat is van veel (niet technische) factoren afhankelijk zoals dikte van de muur, afstand enz enz. Als je een kabel trekt heb je al dat gedoe niet meer. 

Ikzelf gebruik de Netgear Orbi mesh oplossing, eentje in de meterkast bij de experia, eentje links en eentje rechts op de 1e verdieping. Die laatste is draadloos en de orbi's pakken daarvoor zoveel bandbreedte als mogelijk. Werkt redelijk goed maar beide Orbi's staan op een meter of 5 van elkaar. 

Â