Skip to main content

Goedemorgen,

Vorig jaar is bij ons een glasvezel-aansluiting gerealiseerd. Indertijd werd ons verteld dat wij zouden moeten overstappen op een KPN abonnement om hier gebruik van te kunnen maken. Aangezien wij als Telfort klant prima internet hebben via de koperkabel vonden wij dit niet nodig en hebben wij nu een ongebruikte aansluiting in huis.

Nu komt het: Sinds deze week wordt ik door KPN gebeld dat wij kosteloos kunnen overstappen naar internet en tv via de glasvezel aansluiting, zonder dat wij hiervoor een ander abonnement hoeven af te sluiten, maar dat we dit waarschijnlijk wel binnen enige tijd moeten doen omdat de koperkabels langzaam maar zeker zullen verdwijnen.

Allereerst heel fijn dat het mogelijk zou zijn om toch zonder abonnementswijziging gebruik te kunnen maken van glasvezel, maar waarom krijgen we als bestaand klant geen bericht met extra informatie dat het nu wel mogelijk is?

Verder heb ik geen onderbouwing gekregen voor het verdwijnen van de koperkabel. Extra informatie over het verdwijnen van de koperkabel is ook niet te vinden op de website van KPN. Evenals het gebrek aan duidelijke informatie waaruit blijkt dat je als Telfort klant zonder wijziging van het abonnement gebruik kunt maken van KPN Glasvezel. De mededeling die ik hierover aan de telefoon kreeg is “daarover heeft u een mail ontvangen met extra informatie”. Korte samenvatting van die (algemene) mail: 

Stap nu over op KPN glasvezel!

Klik hier voor meer informatie (https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm )

 

Deze informatie is duidelijk niet volledig. Het enige wat op de webpagina verder staat is “Voor glasvezel betaal je hetzelfde als voor een koperen verbinding. Dit betekent dat bestaande klanten gratis kunnen overstappen”. Er staat niks over het niet hoeven veranderen van je abonnement of welke gevolgen het verder heeft. Bovendien ben ik officieel Telfort klant, dus hoe zit dit?

Volg je dit lijntje (“Ik ben al klant”) komt de aap uit de mouw: “Een medewerker via de chat helpt je verder. Je beantwoordt eerst een aantal vragen. Zo weten we zeker dat de gratis upgrade op jouw adres kan.”

Graag zou ik inzicht hebben in de voorwaarden voor deze gratis upgrade VOORDAT ik ergens mee akkoord ga (telefonisch of via de chat). Zijn deze beschikbaar op de website?

 

Tot slot: Tijdens het eerste telefoongesprek heb ik aangegeven overdag niet bereikbaar te zijn en afgesproken dat ik hierna 's avonds een keer gebeld zou worden. Vervolgens heb ik al 3 gemiste oproepen van het klantenservicenummer in de ochtend… Ergens gaat hier iets mis?

 

Resumé:

Graag heb ik inzicht in de voorwaarden van de gratis upgrade naar glasvezel.

Zou ik meer informatie willen over het verdwijnen van de koperkabel en binnen welke tijd dit zou gebeuren.

Wil ik zwart op wit dat er echt geen gevolgen zijn voor ons abonnement stel dat we overstappen naar glasvezel.

 

Met vriendelijke groet,

Anja

Je bent geen klant meer van Telfort, want dat bestaat niet meer. Je bent klant van KPN, met de voorwaarden en ongeveer gelijke abonnementskosten die nog golden vanuit je Telfort periode.

Als KPN aangeeft dat je verder kosteloos kunt overstappen naar glasvezel, en daarbij je abonnement niet wijzigt, zou ik er toch maar vanuit gaan dat ze dat als zodanig ook bedoelen te doen.
Jij hebt er niet om gevraagd koper op te heffen, maar is een keuze van KPN. Zij moeten vanuit juridisch oogpunt je om die reden een alternatief aanbieden (glasvezel) om hun diensten (internet) te kunnen leveren zonder daar extra kosten voor in rekening te brengen. Dat doen ze dan ook.

Verder hoeft KPN jou helemaal geen verantwoording af te leggen in het waarom een koperverbinding wordt afgebouwd. De reden is overigens simpel. Techniek gaat nu eenmaal vooruit. Met tevens een glasvezelstructuur, zou het onnodig aanhouden van koper dubbel onderhoud en kosten met zich meebrengen. Daar wil men dus vanaf. Maak jij ook nog gebruik van paard en wagen?