Skip to main content
Vraag

Mijn backup dongel blijft blauw knipperen

• June 30, 2025
  • 20 reacties
  • 112 keer bekeken

Heb afgelopen zaterdag een backup dongel gekregen. Deze blijft blauw knipperen als hij in de modem zit. Heb ook de simkaart gecontroleerd, deze zit goed.

Nu heb ik het vermoeden dat deze dongel pas gaat werken in de modem nadat er eerst wel een signaal was. Ik bedoel dus: wanneer ik de dongel insteek in een modem zonder signaal, dan werkt het niet????

Kan je dit aanpassen? Is er een bepaalde een instelling in de modem (KPNbox v12)? Of is er iets anders aan de hand?

20 reacties

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Aanvulling op de vraag:

Heeft de dongel een werkende modem nodig om zich eerst te kunnen configureren? Zo niet - dan zou het moeten werken wanneer je de modem loskoppelt en op een andere lokatie zonder signaal voeding, met dongel zou aanzetten?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Beste ​@A Dietvorst zo te lezen ben je een zakelijke klant, neem dan onder kantooruren even contact op met de helpdesk van KPN voor zakelijke klanten via nummer 0800 0403, 24/7 via Facebook of X.

Succes.

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Hoi JanD,

Had ik vanmiddag gebeld maar kreeg een vaag antwoord:

Nee, het werkt niet niet de dongel moet in een laptop… Ik kon deze dame ook niet vertellen dat deze toch echt in de modem moet. Ps, ik heb nog niet getest of deze in een laptop wel werkt...

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Beetje bijzonder verhaal….

Sinds kort hebben wij een 2e vestiging (zakelijk). Hier is nog geen glasvezel beschikbaar (nieuwbouw) deze komt pas dec/jan, hiervoor dacht ik dus de backup dongel te kunnen gebruiken om tot die tijd verbonden te kunnen zijn. Dit is minimaal (alarm, simpele e-mail, enz).

Ik heb de kpnbox v12 die we op lokatie 1 niet gebruiken, hier hebben we een eigen modem, naar lokatie 2 meegenomen en de backup dongel ingestoken. Wel wel verbinding met de modem maar geen internet, het lampje blijft blauw knipperen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Nee, het werkt niet niet de dongel moet in een laptop… Ik kon deze dame ook niet vertellen dat deze toch echt in de modem moet. Ps, ik heb nog niet getest of deze in een laptop wel werkt...

De dongle moet in de USB 2.0 poort (aan de zijkant) en niet in de USB 3.0 (aan de achterkant).

Bovendien wordt deze mogelijkheid USB Dongle bij mijn weten sinds de KPN firmware niet meer aangeboden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Beste ​@A Dietvorst een backup-dongle hoort in een modem. Als de modem uitvalt, moet de dongle het overnemen.

Zit er geen handleiding bij de dongle?

Installeer de dongle als volgt:

zet de modem uit, plaats de dongle in een USB-poort, zet de modem aan en alles werkt gewoon via de standaard intrernetverbinding.

Bij glasvezel: haal de netwerkkabel uit de rode WAN-poort

Bij koper: haal de telefoonkabel uit de DSL-poort 

en de dongle moet het overnemen zodat je gewoon internet behoudt.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Hoi JanD,

Dan is er waarschijnlijk iets met deze dongel aan de hand……

Misschien kan werkt de lokatie ook wat tegen, kooi van faraday, ik zal eens testen met de modem aan een verlengsnoer, buiten.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

De dongle moet in de USB 2.0 poort (aan de zijkant) en niet in de USB 3.0 (aan de achterkant).

Bovendien wordt deze mogelijkheid USB Dongle bij mijn weten sinds de KPN firmware niet meer aangeboden.

Hoe bedoel je? Dat deze mogelijkheid niet meer wordt aangeboden? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Beste ​@A Dietvorst als je met je mobiel binnen goede verbinding hebt, moet het met de dongle ook lukken.

Zie ook onderstaande link over 4G backup MKB:

https://www.kpn.com/zakelijk/zoeken?q=4g+back-up

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Kan het ook te maken hebben dat de kpnbox v12 al heel lang, misschien wel 2 jaar niet online is geweest? Hierdoor ook geen updates gekregen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Wel bij zakelijke klanten ​@TDN , zie onderstaande link:

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Beste ​@A Dietvorst als je met je mobiel binnen goede verbinding hebt, moet het met de dongle ook lukken.

Zie ook onderstaande link over 4G backup MKB:

Binnen is de verbinding op mobiel niet geweldig, maar wel te doen….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Wel bij zajelijke klanten

Ze hebben Fritz!box of KPN modem met aangepaste firmware. Heb je zelfs geprobeerd met KPN Firmware van Box 12? Bij SGE Firmware is een 4G Donge te zien in menu. in KPN Firmware is dit menu helemaal niet meer zichtbaar.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Hallo ​@TDN , mijn router gebruikt de nieuwe KPN firmware en staat in de overzichtpagina bij mobiel internet back-up dat er geen dongel aangesloten is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Kan het ook te maken hebben dat de kpnbox v12 al heel lang, misschien wel 2 jaar niet online is geweest? Hierdoor ook geen updates gekregen?

Komt de modem wel online ​@A Dietvorst na zo lange tijd niet gebruikt?

Nogmaals als je MKB internet klant bent moet KPN dit op kunnen lossen.

Kun je geen gebruik maken van een SLA binnen dit abo?

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

De modem komt niet online.

Er is immers geen glasvezel aanwezig. 

Wel de dongel getest rechtstreeks in een laptop, dit werkt.

In de eigen modem op lokatie 1 werkt de dongel ook niet.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Ik ga nu maar een nieuwe modem aanschaffen voor deze lokatie, deze moest er toch komen ivm beperkte functies in de kpn modem.

Ga waarschijnlijk voor de Draytec Vigor 2729.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

De modem komt niet online.

Er is immers geen glasvezel aanwezig. 

Wel de dongel getest rechtstreeks in een laptop, dit werkt.

In de eigen modem op lokatie 1 werkt de dongel ook niet.

In de SLA staat volgens mij iets over de functies van de kpn modem, maar ik wil deze gebruiken op een manier waarvoor hij eigenlijk niet bedoeld is.

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

De eigen router op lokatie 1 ziet de Alcatel dongel wel en zegt dat deze verbonden is, maar het lampje blijft blauw knipperen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@A Dietvorst welkom op de KPN Community. Ik heb hier als moderator van de consumententak van KPN weinig ervaring mee. Mochten de problemen aanhouden en je geen afdoende oplossing kunnen vinden zou ik je willen adviseren om toch even weer contact te zoeken met de collega's van zakelijk. 

Â