Skip to main content
Antwoord

Mijn bekabelde internet is sinds 31-03-2025 erg langzaam

• May 11, 2025
  • 15 reacties
  • 231 keer bekeken

Hallo,

Sinds er een storing van het KPN netwerk in de wijk geweest is (zie bijlage) is mijn bedrade internet erg traag. Ik gebruik de WiFi van het modem overigens niet, alleen bedraad. Mijn abonnement is 50 Mbit/s up en 50 Mbit/s down. Zoals u in de bijlage kunt zien is dat nu veel minder. Dit is bijna onwerkbaar. Ik heb het modem al een aantal keren opnieuw opgestart en tevens naar factory defaults gereset maar dat mocht niet baten.
Ik zou dit graag opgelost zien.

Beste antwoord door Nopie

De vriendelijke en kundige monteur is langs geweest en mat direct op de grondkabel die vanuit de straat mijn huis binnenkomt ook de lage downloadsnelheid (32 Mbps). Hij heeft toen iets in de centrale gereset en de bekabeling vanaf de grondkabel naar het modem vervangen. Dat was een platte kabel terwijl dat een ronde (getwiste) zou moeten zijn. Nu werkt het weer op volle snelheid, dus 110 Mbps. Dus +1 voor de monteur 🤓

Over het feit dat mijn DSL dichtgezet zou zijn heb ik geen opheldering, maar het werkt weer en ik ga ervan uit dat dat voorlopig ook zo blijft.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2025

Is de snelheid ooit weleens hoger geweest? Wat geeft de site van kpn aan als je net doet alsof je een bestelling doet? Wat staat er in jouw contract over snelheid?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Mijn snelheid was voor de storing meestal rond de 100 Mbps down en 40 Mbps up. Er is wel vaker na een storing een verlaging van de snelheid naar ongeveer de huidige snelheid geweest maar dat duurde dan één of twee dagen. Daarna ging de snelheid weer terug naar 100/40.

Als ik een bestelling wil doen geeft hij aan dat mijn huidige abonnement 50 Mbps down en 50 Mbps up is. Dat is ook mijn contract.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2025

Je hebt niet recent een ander modem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Nog bedankt voor je snelle reactie.
Nee, deze heb ik al sinds de zomer van 2022 in gebruik. De oude was toen kapot gegaan. De verandering in snelheid is direct na die storing van 31-03-2025 gekomen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2025

Dan raad ik je aan om contact op te nemen met de klantenservice 0800-0402. Meer kan je mijn inziens niet doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Dat ga ik doen. Bedankt voor het meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Mag ik vragen naar jouw rol bij of in verband met KPN? Als Superuser doe je volgens mij veel nuttigs voor KPN.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 12, 2025

Beste ​@Nopie , een superuser is ook gewoon een forumlid net als jij en ik.

Door de brede kennis en lange ervaring van bepaalde forumleden kunnen zij de titel superuser krijgen en hebben daarmee wat kortere lijntjes naar het moderatieteam van KPN en zijn dus niet in dienst van KPN.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Nopie. Welkom op de community! Wat vervelend dat je internet zo traag is sinds de storing in jouw wijk. Je hebt al veel geprobeerd, zoals het modem opnieuw opstarten en terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Jammer dat dit niet geholpen heeft. Heb je al contact opgenomen met de klantenservice? En is het probleem misschien inmiddels al opgelost?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice. De eerste meneer die ik aan de lijn kreeg bleef na het uitzoeken aandringen dat ik naar glasvezel over zou moeten stappen omdat er in zijn ogen geen andere oplossing was. De gemeten maximaal mogelijke snelheid was de snelheid die ik nu heb. Ik bleef echter bij mijn standpunt dat het probleem oplosbaar zou moeten zijn omdat de snelheidsverandering direct na de storing in de wijkcentrale op 31-03-2025 gebeurt is en ik daarvoor jarenlang altijd een veel hogere snelheid had. Uiteindelijk heeft hij de hoorn erop gegooid.

Ik heb terug gebeld en met een andere meneer gesproken die mij vertelde dat mijn DSL lijn dichtgezet was, dus afgesloten zou zijn, en dat dat natuurlijk niet juist kon zijn omdat ik wel degelijk internet heb. Ik krijg binnenkort een telefoontje van een monteur waarmee we het probleem verder gaan uitzoeken. Overigens zegt mijn abonnement dat ik 50/50 Mbps heb maar ergens in de administratie staat ook 100 Mbps en ik daarbij kan ik gratis 100 Mbps krijgen op de website, maar die snelheid had ik dus al. Maar dat terzijde. Eerst moet dit weer gewoon werken.

Bijgaand een screenshot van mijn modem ergens uit juli 2024 waarin de hogere snelheid te zien is.

Wordt vervolgd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@Nopie als er op jouw adres (binnenkort) glasvezel beschikbaar is via KPN, gaat men aan de bestaande koperlijn niets meer doen, behalve zorgen dat je internet op koper houdt totdat je overgezet bent naar glas.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Beste ​@JanD , ik gok dat men bij het oplossen van de storing in de wijkcentrale iets met mijn koperkabel gedaan heeft vanwege de fout in de KPN administratie. “Die is toch afgesloten” zullen ze wellicht gedacht hebben. Maar dat is gissen. De noise margin en attenuation van de DSL lijn zijn sindsdien sterk verslechterd wat het probleem zal veroorzaken.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat jammer om te horen dat het gesprek met de eerste medewerker niet goed is gegaan. Het is niet de bedoeling dat een gesprek zo eindigt. Fijn dat je bij de tweede medewerker wel verder bent geholpen en dat er nu een afspraak met een monteur komt. 

Je zegt dat de lagere snelheid begon na een storing in de wijkcentrale. En dat je daarvoor altijd een hogere snelheid had. Dat is belangrijke informatie. Ook de screenshot van je modem uit juli 2024 kan goed helpen om te laten zien dat de snelheid eerder hoger was.

Laat je ons weten wat de monteur zegt? We denken graag met je mee tot het is opgelost.😊

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • May 15, 2025

De vriendelijke en kundige monteur is langs geweest en mat direct op de grondkabel die vanuit de straat mijn huis binnenkomt ook de lage downloadsnelheid (32 Mbps). Hij heeft toen iets in de centrale gereset en de bekabeling vanaf de grondkabel naar het modem vervangen. Dat was een platte kabel terwijl dat een ronde (getwiste) zou moeten zijn. Nu werkt het weer op volle snelheid, dus 110 Mbps. Dus +1 voor de monteur 🤓

Over het feit dat mijn DSL dichtgezet zou zijn heb ik geen opheldering, maar het werkt weer en ik ga ervan uit dat dat voorlopig ook zo blijft.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Nopie Bedankt voor je terugkoppeling en fijn om te horen dat de monteur het probleem heeft opgelost! Goed dat hij direct op de juiste plek is gaan meten en de bekabeling heeft vervangen, dat soort details kunnen inderdaad een groot verschil maken in snelheid en stabiliteit. Mooi ook dat je nu weer de volle snelheid haalt!