Skip to main content
Vraag

Mijn downloadsnelheid is extreem traag wanneer ik een bestand upload

• March 9, 2026
  • 15 reacties
  • 58 keer bekeken

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Sinds de v10 is geüpgraded (voor mij van de v4.4 naar v10.c.25.08.15) merk ik nu veel vaker dat als ik een groot bestand wil uploaden de download niet meer vooruit te branden is. Voorheen bij v4.4 had ik hier veel minder last van. Ik upload iets naar onedrive (400mb bijv) en dan valt alles stil qua benaderen van sites. Idem met het gebruik van bijv teams.

dit hangt niet samen met dat ik op sw2 ben overgestapt vanaf experia wifi’s, daar had ik hetzelfde probleem, allemaal nadat de software is geüpgraded. Gaat de nieuwe software soms anders om met up en download snelheid? 

15 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 16, 2026

Goedemiddag ​@marceltervoert , bedankt voor jouw bericht en excuses voor de wat late reactie!

Allereerst bedankt voor je heldere uitleg en toelichting 👌🏻Eerste waar ik even benieuwd naar ben, is hoe je deze bestanden op Onedrive krijgt; open je dan gewoon Onedrive in een browser en dan uploaden of gebruik je dan een applicate van Onedrive? En werk je met een bekabelde verbinding of via de wifi? Een verklaring heb ik niet direct maar als je mijn bovenstaande vragen kunt beantwoorden, kan ik op basis daarvan hopelijk wat zinnige dingen zeggen over het probleem met de extreem trage downloadsnelheid. Zie je bevindingen in ieder geval met bovengemiddelde belangstelling tegemoet!

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Jan van KPN 

Het betreft idd de onedrive verbinding die ik via de browser open en dan het bestand upload, bestanden worden of via wifi of via lan daar geplaatst. Idem met teams meeting open, kan zowel bedraad als via wifi zijn, effect is hetzelfde, teams is in dit geval de applicatie. Dan wordt de verbinding op lan of wifi gegijzeld en heeft iedereen in huis er last van. Ik krijg dan op mijn tel de melding dat er geen internet is en of ik de wifi verbinding wil aanhouden, zodra de upload klaar is, krijg ik deze melding niet meer. Het betreft hier dan de laptop of desktop die ik gebruik voor het uploaden van het bestand.

ik werd wel getriggerd door je vraag applicatie of website en heb gelijk een test gedaan. 
Ik heb het ook via de applicatie geüploaded dmv het bestand in de onedrive map te plaatsen op de laptop en dan zie je de app het gaan uploaden. en dan zie ik een andere effect, nl dat deze “het verschil” upload bij dezelfde naam. Bij een nieuw bestand plaatst hij het volledig. Bij beide testen krijg ik het probleem niet en lijkt deze de verbinding niet te gijzelen, maar helaas het treed toch op zij het in mindere mate,

je zou zeggen, probleem opgelost, maar het is vreemd dat hij bij uploaden via de website de hele verbinding platlegt en bij het gebruik van de app niet.

iedere sw2 is zonder tussenkomst direct aangesloten op een lan poort van de v10 (poort 1-3) 

rvk01
Slimmerik
  • March 16, 2026

Ik heb het ook via de applicatie geüploaded dmv het bestand in de onedrive map te plaatsen op de laptop en dan zie je de app het gaan uploaden. en dan zie ik een andere effect, nl dat deze “het verschil” upload bij dezelfde naam. Bij een nieuw bestand plaatst hij het volledig. Bij beide testen krijg ik het probleem niet en lijkt deze de verbinding niet te gijzelen.

Dus als de app een volledig bestand moet uploaden, dan wordt de lijn niet gegijzeld?

Zover ik weet gebruikt de app eigenlijk ook https (port 443) om bestanden te up- en downloaden. Het enige zou kunnen zijn dat de app zelf wat beter aan QoS doet en de upload ‘met mate’ doet.

Welke browser gebruik je dan overigens? Heb je al eens een andere geprobeerd? (Chrome, Edge of Firefox)

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik heb het ook via de applicatie geüploaded dmv het bestand in de onedrive map te plaatsen op de laptop en dan zie je de app het gaan uploaden. en dan zie ik een andere effect, nl dat deze “het verschil” upload bij dezelfde naam. Bij een nieuw bestand plaatst hij het volledig. Bij beide testen krijg ik het probleem niet en lijkt deze de verbinding niet te gijzelen.

Dus als de app een volledig bestand moet uploaden, dan wordt de lijn niet gegijzeld?

Zover ik weet gebruikt de app eigenlijk ook https (port 443) om bestanden te up- en downloaden. Het enige zou kunnen zijn dat de app zelf wat beter aan QoS doet en de upload ‘met mate’ doet.

Welke browser gebruik je dan overigens? Heb je al eens een andere geprobeerd? (Chrome, Edge of Firefox)

Ik begrijp chrome voornamelijk, ik kan edge proberen

rvk01
Slimmerik
  • March 16, 2026

Ik begrijp chrome voornamelijk, ik kan edge proberen

Het verklaart dan uiteraard niet waarom dit nu na de firmware update in een keer een probleem is maar het kan helpen bij de diagnose 😉

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hij gijzelt via de app de verbinding minder idd dan via chrome. En dat heb ik voor de upgrade nooit gehad idd.

rvk01
Slimmerik
  • March 16, 2026

Hij gijzelt via de app de verbinding minder idd dan via chrome. En dat heb ik voor de upgrade nooit gehad idd.

Ja, maar ik ben er vrijwel zeker van dat de OneDrive app zelf QoS doet intern om juist dit soort dingen (kapen van de internetlijn) te voorkomen. Bij de browser zou dat dus aan de browser zelf zijn. Als de browser besluit de volledige upload in beslag te nemen, is er geen ruimte meer voor communicatie door andere apparaten. Die kunnen wel downloaden, maar vaak is bij de communicatie om te ‘vragen’ wat te downloaden ook een klein beetje ruimte upload nodig (het apparaat moet immers ‘vragen’ aan de website om iets te downloaden). Dus 1 apparaat kan theoretisch het hele internet platleggen door upload (en/of download) de hele bandbreedte op te eisen. Daar is QoS voor bedoeld. Maar ik weet niet in hoeverre de Experiabox (en firmwares) hier mee werken.

Overigens kun je QoS zelf ook in Windows instellen bij de netwerkadapter. Maar die heb ik eigenlijk ook altijd uitstaan (en dit wordt meestal op netwerkniveau geregeld).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 16, 2026

De uploadlimiet kan men instellen in Register-Editor

[HKCU\SOFTWARE\Policies\Microsoft\OneDrive]

"UploadBandwidthLimit"=dword:00000064 → 100Kbs

"AutomaticUploadBandwidthPercentage"=dword:0000004B → 75%

rvk01
Slimmerik
  • March 16, 2026

De uploadlimiet kan men instellen in Register-Editor

[HKCU\SOFTWARE\Policies\Microsoft\OneDrive]

"UploadBandwidthLimit"=dword:00000064 → 100Kbs

"AutomaticUploadBandwidthPercentage"=dword:0000004B → 75%

Uiteraard is dit alleen voor de app zelf (en die doet QoS al redelijk uit zichzelf).
Voor de browser is dit niet van toepassing.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 16, 2026

Ook voor browser (hier chrome) kan men instellen

Via ontwikkelaar console
Via groepsbeleid editor

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ook voor browser (hier chrome) kan men instellen

Via ontwikkelaar console
Via groepsbeleid editor

Dank je wel, ik ga er mee aan de slag. Wel “apart” dat je nu meer moet instellen voor qos dan voorheen het geval was.  Maar wel fijn dat je hier zoveel aanknopingspunten hebt gegeven. 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ja, maar ik ben er vrijwel zeker van dat de OneDrive app zelf QoS doet intern om juist dit soort dingen (kapen van de internetlijn) te voorkomen. Bij de browser zou dat dus aan de browser zelf zijn. Als de browser besluit de volledige upload in beslag te nemen, is er geen ruimte meer voor communicatie door andere apparaten. Die kunnen wel downloaden, maar vaak is bij de communicatie om te ‘vragen’ wat te downloaden ook een klein beetje ruimte upload nodig (het apparaat moet immers ‘vragen’ aan de website om iets te downloaden). Dus 1 apparaat kan theoretisch het hele internet platleggen door upload (en/of download) de hele bandbreedte op te eisen. Daar is QoS voor bedoeld. Maar ik weet niet in hoeverre de Experiabox (en firmwares) hier mee werken.

Overigens kun je QoS zelf ook in Windows instellen bij de netwerkadapter. Maar die heb ik eigenlijk ook altijd uitstaan (en dit wordt meestal op netwerkniveau geregeld).

Dank je wel voor je aanknopingspunten, ik duik er even verder in, het viel me nu zo erg op. En idd via de app lijkt het beter onder controle in het geval onedrive. Maar ik zou idd verwachten dat het via sw2 of v10 onder controle gehouden zou worden. 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik kan melden dat het uploaden via de app ​@rvk01 vele malen beter werkt inmiddels. Dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. De instellingen ​@TDN kon ik op mijn windows machine niet zo instellen. Maar via de app uploaden heeft dat “probleem” inmiddels verholpen. 
@Jan van KPN ik hoop dat jij nog iets kan achterhalen waardoor een upload via de browser het hele downloadverkeer platlegt met de nieuwe kpn software tov de app bijv. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

De instellingen ​@TDN kon ik op mijn windows machine niet zo instellen.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

De instellingen ​@TDN kon ik op mijn windows machine niet zo instellen.

Dank je voor de verduidelijking, ik duik er weer in!