Skip to main content

Ik ben bestaande klant (1,2,3 pakket), wil nu overstappen op glasvezel. Aansluiting GV is geinstalleerd in de meterkast. Mijn exp V10 box staat op de derde verdieping. Vandaar worden een aantal computers/devices aangestuurd op deze verdieping. Er gaat ook een cat kabel van de derde naar de begane grond om wifi versneller aan te sturen, vandaar gaan er kabel naar oa de tv.

Mijn vraag is hoe ik GV installeer, ik wil mijn V10 niet verplaatsen maar ook geen nieuwe kabels moeten trekken. Bestaande kabels zijn allemaal achter houtwerk weggewerkt………...   

Hallo @Cobert , ik ben bang dat je er niet aan zal ontkomen dat er toch een kabel ergens getrokken moet worden.

Zonder dat ik jouw inrichting gedtailleerd ken, stel ik het volgende voor:

Wissel de box en de wifi-versterker om, zodat je box beneden staat. Vandaar zal je een goede plek moeten vinden om nog een kabel van glasvezel naar de box te trekken en tegelijk de box op een strategische plek te zetten.

Je zegt wel “ik wil mijn v10 niet verplaatsen” maar hoe dan ook zal er een verbinding tussen je box en glasvezel moeten komen. Hoe komt het signaal nu bij je box, via een naar zolder aangelegde telefoonlijn?


Tussen de glasvezelkast in de meterkast en de modem elders dient een netwerkkabel geïnstalleerd te worden, kwaliteit minimaal CAT5e @Cobert , je kunt daartoe een nieuwe kabel gebruiken of een bestaande kabel die aan de minimale kwaliteitseisen voldoet.

 


De beste oplossing is in dit geval de bestaande LAN kabel inzetten voor de v10 op de 3e etage, deze wordt dan de connectie van het ONT naar je modem.
Je versterker zal je dan middels draadloze mesh verbinding moeten voorzien van internet, of vervangen, misschien niet zoals je wil maar wel de enige oplossing zonder nieuwe kabels te trekken.


Hoe komt het signaal nu bij je box, via een naar zolder aangelegde telefoonlijn? Jazeker vanuit de meterkast.


Hoe komt het signaal nu bij je box, via een naar zolder aangelegde telefoonlijn? Jazeker vanuit de meterkast.

Die lijn wordt helaas nutteloos voor internet. Ik had vroeger een soortgelijke setup, maar dat was in de tijd dat er nog geen smartphones waren en de kinderen nog geen dataverslinders ;)

Zie het als een kans om je thuisnetwerk eens netjes opnieuw in te richten.


Welk merk en type wifi-punt heb je @Cobert , als het een KPN-punt is, is de wifi op de modem (automatisch) uitgeschakeld en daarom adviseert KPN om 2 wifipunten te gebruiken, 1 voor de opvang van het verlies van de wifi binnen de V10 en een extra wifipunt voor de uitbreiding van het wifisignaal.

Mesh-functies spelen hierbij geen rol @SaltyBart , want een KPN-wifi-punt moet altijd bekabeld op de V10 worden aangesloten o dat de wifi van de V10 zelf uit staat.

 


Hallo @Cobert , ik ben bang dat je er niet aan zal ontkomen dat er toch een kabel ergens getrokken moet worden.

Zonder dat ik jouw inrichting gedtailleerd ken, stel ik het volgende voor:

Wissel de box en de wifi-versterker om, zodat je box beneden staat. Vandaar zal je een goede plek moeten vinden om nog een kabel van glasvezel naar de box te trekken en tegelijk de box op een strategische plek te zetten.

Je zegt wel “ik wil mijn v10 niet verplaatsen” maar hoe dan ook zal er een verbinding tussen je box en glasvezel moeten komen. Hoe komt het signaal nu bij je box, via een naar zolder aangelegde telefoonlijn?

Als ik de box naar beneden verplaats en (alleen) aansluit met cat kabel op GV kastje in de meterkast blijft dan ook de vaste telefonie werken? 


Als ik de box naar beneden verplaats en (alleen) aansluit met cat kabel op GV kastje in de meterkast blijft dan ook de vaste telefonie werken? 

Als je met de box de V10 bedoelt @Cobert blijft ook de vaste telefonie werken, mits je de telefoonkabel aansluit op telefoonpoort 1 van de V10


Welk merk en type wifi-punt heb je @Cobert , als het een KPN-punt is, is de wifi op de modem (automatisch) uitgeschakeld en daarom adviseert KPN om 2 wifipunten te gebruiken, 1 voor de opvang van het verlies van de wifi binnen de V10 en een extra wifipunt voor de uitbreiding van het wifisignaal.

Mesh-functies spelen hierbij geen rol @SaltyBart , want een KPN-wifi-punt moet altijd bekabeld op de V10 worden aangesloten o dat de wifi van de V10 zelf uit staat.

 

Dat mesh geen rol speelt zit je naast @Nomen Nominandum.
KPN SuperWiFi 1, 2 of een ander merk moet je in deze situate voorzien van drie punten.
Maar, dat is in zijn huidige situate als het goed is ook het geval al.
De standard wifi wordt uitgeschakeld bij het installeren van de SuperWifi, de modemfunctie is daar enkel actief zonder wifi. 

Deze situatie gaat enkel niet op als je een extender hebt hangen, maar ik spraak over een mesh systeem 😉 


Hallo @Cobert , ik ben bang dat je er niet aan zal ontkomen dat er toch een kabel ergens getrokken moet worden.

Zonder dat ik jouw inrichting gedtailleerd ken, stel ik het volgende voor:

Wissel de box en de wifi-versterker om, zodat je box beneden staat. Vandaar zal je een goede plek moeten vinden om nog een kabel van glasvezel naar de box te trekken en tegelijk de box op een strategische plek te zetten.

Je zegt wel “ik wil mijn v10 niet verplaatsen” maar hoe dan ook zal er een verbinding tussen je box en glasvezel moeten komen. Hoe komt het signaal nu bij je box, via een naar zolder aangelegde telefoonlijn?

Als ik de box naar beneden verplaats en (alleen) aansluit met cat kabel op GV kastje in de meterkast blijft dan ook de vaste telefonie werken? 

Dan moet je alleen wel een aansluiting van beneden naar boven hebben.


We weten niet hoeveel wifi-punten @Cobert gebruikt en van welk merk ze zijn @SaltyBart 

 


Van mijn kant is het meer een suggestie hoe het op te lossen, soms moet je oude apertuur vervangen voor nieuwe als je met de tijd mee wil gaan.
Gelukkig heeft KPN mooie SuperWiFi 2 systemen voor dit soort issues.