Skip to main content
Beantwoord

Mijn modem geeft geen IPv4 adressen uit, wel IPv6

• January 2, 2026
  • 7 reacties
  • 79 keer bekeken

Hallo, mijn modem geeft mijn laptops geen IPV4 adressen meer, IPV6 werkt wel. Dhcp ook niet lekker. (Dit ontstond na of tijdens installatie van Windows op de door kpn geleverde nieuwe laptop! Daarvoor nooit problemen gehad..)

Hierdoor kan ik veel websites niet bezoeken of sommige cloud programma's gebruiken. Laptop aan de mobiele hotspot leggen werkt ipv4 wel maar kost te veel data en dus geld. 

Had al veel geprobeerd en zojuist ook nieuwe modem van KPN ontvangen, daar ik er van overtuigd was dat dat het probleem zou oplossen. Maar helaas! 

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Wat ik heb gedaan voor vervanging modem: alle settings nagelopen in Windows 11 (ipv4 staat aan etc.p.p.) netwerk adapter gereset en de modem ook al vaker. Tevergeefs.

Ping 8.8.8.8 faalt

Ping google.nl lukt wel = IPV6

In CMD als admin: alle gevolgd door een enter.

Netsh winsock reset

Netsh int ip reset

Ipconfig /release

Ipconfig /renew

Ipconfig /flushdns

[ Laptop gereset ]

Arp -d*

Ipconfig /renew

Arp -a

[ Laptop gereset ]

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Dankjewel voor de extra uitleg ​@AMMHV! Ik kan me voorstellen dat het voor frustratie gezorgd heeft, dat het niet goed werkte en al het uitzoekwerk dat erbij kwam kijken.. 

De miscommunicatie zit zo te lezen ergens tussen je modem en de TP-link extender. Misschien een open deur, maar heb je de TP-Link al eens gereset en opnieuw ingesteld sinds dit hele verhaal? Daar zou ik mee beginnen, mogelijk is vervangen dan niet nodig. Als het problemen blijft geven, dan zou ik inderdaad iets anders voor het versterken van je wifi signaal aanraden. Vanuit KPN hebben we SuperWifi: Je kunt deze wifiversterker(s) kopen of ook huren. Je bent er natuurlijk vrij in om zelf te kiezen voor een wifiversterker die jou het meest aanspreekt.

Wat je voor de zekerheid ook nog kunt doen, is onze Wifi Manager eens volgen. Deze handige servicetool helpt je om je wifi van je modem zo optimaal mogelijk in te stellen, en er komt ook altijd een tip of advies uit.

7 reacties

JanD
Superuser
  • January 2, 2026

op de door kpn geleverde nieuwe laptop!

????

Ik wist niet dat KPN ook laptops verkoopt

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen ​@AMMHV  en met welke firmware?

Binnen de laptop kun je de netwerkinstellingen herstellen, zodat alles weer staat als af fabriek, dus goed.

Heb je de modem ook al eens een fabrieks-reset gegeven?

Als je glasvezel hebt, heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@AMMHV, niet handig dat je verbinding op je nieuwe laptop niet goed werkt. We denken hier in onze community graag met je mee. 

Gaat het om een laptop die je als welkomstcadeau bij een KPN abonnement gekregen hebt, is dat wat je bedoelt? En heb je de vragen en tips van ​@JanD hierboven al gezien? Heb je naast je laptop nog andere apparaten verbonden met het KPN modem en zo ja, hoe gaat het met die verbinding? 

Als je meer informatie en de antwoorden op de vragen deelt, dan helpen we je hier graag verder - we horen het natuurlijk ook graag als je een oplossing gevonden hebt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 5, 2026

Hallo, ja de laptop kregen we als welkomstcadeau. Dat was dan wel heel fijn. Uiteraard heb ik de modem naar fabrieksinstellingen gereset en opnieuw ingesteld met eigen naam en wachtwoord. En ook direct de fiirmware update aangetikt.

Nu ben ik na ongeveer een week van alles proberen en uitsluiten erachter gekomen dat het probleem in de "tp-link" wifi extender zit. Dit is een verlenger dus geen router, vind ik dan. Maar...of, en... Vanuit de modem heb ik een netwerk met een naam op 5ghz. En een tweede netwerk met een andere naam op 2,4ghz. Die andere naam, daar zat ook de extender op met de naam "andere naamEXT". Wat er gebeurde was dat of deze dubbele ip adressen uitgaf of dns in de war schopte. Of wat er ook maar gebeurde.

Allereerst dacht ik aan een domotica onderdeel, daar deze op de 2,4 ghz draaien.

Maar allerallereerst dacht ik dat de nieuwe en de oude laptop een probleem hadden, omdat deze opeens geen IPV4 kregen. En voordat ik de nieuwe laptop had geïnstalleerd deed alles het prima. Ook op de kpn modem met extender.

Al zoekende gefrustreerd die tp-link nader in stellen: geprobeerd dezelfde naam als "andere naam" te geven, zodat die geen dubbele ip adressen uit zou geven. (ja ik de range al aangepast omlaag om te kijken welk apparaat uit zou vallen en omhoog omdat) Toen kon ik er niet meer in want dat werkt ook niet, of ik was te dichtbij de modem ipv de extender. Unplugged vliegles voor de tp-link en nu geen ipv4 problemen meer (en geen tp-link). Maar wel dus problemen met de airco (op wifi) en andere apparaten die te ver weg zijn van de modem.

Dus wat is de oplossing? Andere extender, die kpn modems wel lief vind? Of andere modem met deze extender? Dmz? Handmatige airco is in de zomer niet wenselijk. Extra kabels trekken is geen optie (oud huis zonder lege buis).

Voor de leek: zonder ipv4 doen sommige websites en of cloud programma's het niet. Ofwel internet doet raar. Heb je hier ook last van? Simpele Check: mobiele hotspot op je gsm aanzetten. Doen die sites het dan wel? Voila. Kost wel data en nog iets.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor de extra uitleg ​@AMMHV! Ik kan me voorstellen dat het voor frustratie gezorgd heeft, dat het niet goed werkte en al het uitzoekwerk dat erbij kwam kijken.. 

De miscommunicatie zit zo te lezen ergens tussen je modem en de TP-link extender. Misschien een open deur, maar heb je de TP-Link al eens gereset en opnieuw ingesteld sinds dit hele verhaal? Daar zou ik mee beginnen, mogelijk is vervangen dan niet nodig. Als het problemen blijft geven, dan zou ik inderdaad iets anders voor het versterken van je wifi signaal aanraden. Vanuit KPN hebben we SuperWifi: Je kunt deze wifiversterker(s) kopen of ook huren. Je bent er natuurlijk vrij in om zelf te kiezen voor een wifiversterker die jou het meest aanspreekt.

Wat je voor de zekerheid ook nog kunt doen, is onze Wifi Manager eens volgen. Deze handige servicetool helpt je om je wifi van je modem zo optimaal mogelijk in te stellen, en er komt ook altijd een tip of advies uit.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Ik heb hetzelfde gehad met V10 + TP-Link extender, maar dan met het Linux besturingssysteem. De DHCP client stuurt een DHCP-ID uit gelijk aan het MAC adres. en de DHCP server in het modem stuurt dit ID terug op basis van het MAC adres wat hij binnen krijgt. Als die ID’s niet hetzelfde zijn mag de DHCP client tot de conclusie komen dat er iets niet klopt en het IPv4 adres weigeren. En laat nu de TP-Link repeater onderweg het MAC adres veranderen, dus het klopt niet. Gelukkig is Linux zeer flexibel dus ik kon dat aanpassen en de repeater werkt prima. Ik heb geen Win11 laptop, dus ik weet absoluut niet  of hier hetzelfde speelt. 

Een Wifi repeater is technisch zeer complex, de kans bestaat dat dezelfde chipset ook in andere merken zit, dus bij andere merken repeaters zonder kabel zou hetzelfde probleem kunnen optreden.

Het zou ook  kunnen zijn dat de airco, met een andere DHCP client,  wel een adres toegewezen krijgt.   

Mijn  TP-Link (RE190) heeft ook de optie om zelf als DHCP server te functioneren. Daarmee wordt het dus wel effectief een router. Dit werkt in mijn geval ook.

Maar goed, ik begrijp dat de TP-Link een val niet overleefd heeft. (Ook hier vliegles, maar ik hoefde alleen de pootjes weer recht te buigen en hij werkt nog steeds)

Misschien dat een KPN Wifi punt een alternatief is.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik hoop dat je verder komt met de suggesties hierboven ​@AMMHV! We lezen graag hoe het verder verlopen is.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 12, 2026

Als jou TP link gevallen is dan kan je hem niet meer gebruiken. 

Hang de kpn box of kpn experiabox terug in jou meterkast. 

En sluit dan jou laptop rechtstreeks via de lankabel aan op jou KPN box of experiabox 

Ga daarna naar website watismijnip.nl en kijken of je IPV4 of IPV6 adres krijgt. 

Want de KPN box of experiabox moeten voor jou laptop ipv4 en ipv6 adressen krijgen. 

Krijg je geen ipv4 adres op jou laptop. Dan moet jou kpn box of kpn experiabox een fabrieksreset krijgen. 

Veel succes nog en ik hoop dat door mijn adviezen gelukt is.Â