Skip to main content
Beantwoord

Mijn te behalen internetsnelheid is lager dan op een ander adres in dezelfde straat ?

• May 4, 2026
  • 5 reacties
  • 50 keer bekeken

Wij gaan verhuizen op ander adres in de zelfde straat,waar wij nu wonen heb ik 79 mbit/s download en 20 mbit/s upload .Waar wij straks gaan wonen krijg ik maar 36mbit/s download en 9 mbit/s upload  in de zelfde straat  hoe kan dit.  Wie heeft dit zelfde probleem  .En kan KPN hier misschien toch wat aan doen .Dit is toch niet normaal .

Beste antwoord door DaveA

Aangezien de snelheid gehalveerd is, zou het kunnen dat je voorheen internet via twee lijnen ontving (pairbonding) en dat dit op het nieuwe adres niet beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat er maar één lijn is ingelast bij de aanleg ooit.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat het nieuwe adres op een andere wijkkast is aangesloten dan je huidige adres, wat ook invloed kan hebben op de snelheid. Het blijft lastig om precies te zeggen waar het aan ligt, maar er is waarschijnlijk weinig aan te doen.

5 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 4, 2026

Dit gaat dus waarschijnlijk over DSL. Dan is afstand tot de wijkcentrale erg belangrijk. Een adres verder van de wijkcentrale zal over het algemeen een lagere snelheid kunnen halen.

Heb je deze snelheden overigens ook al getest of is dit het resultaat van een postcodecheck?

(Als dit echt getest is neem ik wel aan dat je bedraad getest hebt?)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2026

Wij wonen nog niet op het nieuwe adres 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 4, 2026

Precies wat ​@rvk01 dan woon je op dat nieuwe adres straks verder weg van de centrale (kast) en zakt ook je maximaal te behalen internetsnelheid naar verhouding ​@Lucmar 

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 5, 2026

Aangezien de snelheid gehalveerd is, zou het kunnen dat je voorheen internet via twee lijnen ontving (pairbonding) en dat dit op het nieuwe adres niet beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat er maar één lijn is ingelast bij de aanleg ooit.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat het nieuwe adres op een andere wijkkast is aangesloten dan je huidige adres, wat ook invloed kan hebben op de snelheid. Het blijft lastig om precies te zeggen waar het aan ligt, maar er is waarschijnlijk weinig aan te doen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 5, 2026

Dank je voor de informatie