Skip to main content
Vraag

Mijn WiFi haalt maximaal 100 Mbit/s terwijl mijn abonnement 200 Mbit/s is

• February 23, 2026
  • 12 reacties
  • 228 keer bekeken

Ik heb sinds kort een abonnement bij KPN, waarbij ik 200 Mbit afneem via glasvezel. Na het installeren en aansluiten van de modem op het glasvezelkastje, merkte ik dat de snelheid van mijn netwerk niet boven de 100 Mbit uitkomt. Daarbij heb ik ook een Mesh netwerk aangesloten op de modem, met een tweetal satelites op de verdiepingen. Voor dit netwerk geldt hetzelfde. Heb daarbij getest wat de snelheid bekabeld is, en daarbij kwam ik wel op 200 Mbit uit. 

Nu wilde ik de Wifi Manager gebruiken, echter deze komt niet voorbij de stap met betrekking tot het checken van mijn verbinding. Hier krijg ik de melding ‘Wifi instellingen ophalen mislukt’, waarbij ik geen verbinding met het internet zou hebben (wat niet klopt).

Wat ik overigens ook bijzonder vond, was het feit dat achterop mijn modem een netwerk + wachtwoordsleutel stonden die niet klopten. Bij installeren bleek het om een ander netwerknaam te gaan met bijbehorende sleutel?

Ik heb een KPN Box 12 die vervolgens rechtstreeks verbonden is met een Ethernet kabel richting het glasvezelkastje wat ik tevens heb ontvangen vanuit KPN.

12 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Je moet het onderste (admin) wachtwoord gebruiken...die werkt wel. Wat dat bovenste (lange) wachtwoord betekent weet ik ook niet, ​@CRS01.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2026

Bedankt voor je reactie ​@Ratonesque. Het vreemde is dus alleen dat op de achterkant van de modem een ‘Wi-Fi Name’ staat KPN3E…., terwijl ik nu op een netwerk genaamd KPNF0… zit. En geen van beide wachtwoorden is hetgeen uiteindelijk aan dit netwerk gekoppeld was. Maar goed, ik ben in ieder geval ingelogd, alleen heb dus helaas last van een trage Wifi en problemen met de Wifi Manager.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Hij neemt vaak de vorige netwerknaam met wachtwoord automatisch over...maar aangezien je nieuwe klant bent kan dat niet...wellicht toch een fabrieksinstelling, ​@CRS01

Heb je echt last van trage wifi? Of zie he het alleen in de speedtest? Misschien is er een storende factor? Je zou kunnen inloggen in het modem zelf, en proberen contact te maken met 'Extra'-netwerken. Misschien werkt die beter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2026

Ik heb niet per se last van trage Wifi, maar als ik een abonnement heb van 200Mbit dan zou ik dat ook graag terugzien. En niet slechts de helft ervan. Een ‘Extra’-netwerk mocht helaas niet baten, dat had hetzelfde resultaat. 

Heb de router/modem in de meterkast staan, met daarop de head van een Mesh aangesloten met de kabel. Deze setup had ik hiervoor ook. Toen ik een abonnement bij Odido had en 100Mbit terugzag van de 100Mbit waarvoor ik betaalde via Wifi. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Hmmm...ik heb ook 200, en dat haal ik ook. Tenminste, als ik het meet. Maar dat wil ook nog wel variëren, soms. In de praktijk maakt het ook niks uit. Als je er meer voor betaalt zou ik het gewoon naar beneden bijstellen. Dat kan elke maand, ​@CRS01.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 25, 2026

Hoi ​@CRS01 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Allereerst fijn dat je de situatie zo duidelijk hebt weten uit te leggen! Ik vermoed ook dat er wel wat meer snelheid uit te halen is maar houd ook rekening met het feit dat je snelheid inlevert zodra je via de wifi gaat werken, een wifi signaal moet zich immers door de lucht verplaatsen en dat zorgt ervoor dat je snelheid inlevert. De snelheid waarvoor je een contract afsluit, heeft daarom ook altijd betrekking op de snelheid die je met een bekabelde verbinding haalt. Daarbij is wifi ook enorm gevoelig voor je omgevingsfactoren, denk hierbij aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, deuren, muren, ramen, magnetrons etc. etc.  De snelheid die bij je abonnement hoort ga je dus vaak niet halen als je via de wifi werkt. 

Wat ik overigens ook bijzonder vond, was het feit dat achterop mijn modem een netwerk + wachtwoordsleutel stonden die niet klopten. Bij installeren bleek het om een ander netwerknaam te gaan met bijbehorende sleutel?

Dit kan heel goed kloppen hoor; er zijn onlangs modems verstuurd die niet terug waren gezet naar de fabrieksinstellingen en ik vermoed dat jij ook zo'n exemplaar hebt ontvangen. Dit kun je zelf vrij eenvoudig oplossen door het modem een harde reset te geven. Daar heb je een paperclip of tandenstoker voor nodig en daarmee druk je op het resetknopje (deze zit op de achterkant van het modem) in totdat het lampje 'Power' rood wordt. Daarna zou het modem weer moeten werken met de gegevens die je op de achterkant van het modem vindt!

Wat ik je wel alvast wil aanraden, is om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen. Hier vind je ook nog de nodige tips en trucs die jou wellicht verder kunnen helpen om nog wat meer snelheid te krijgen via de wifi. Hopelijk levert dit wat op en ik zie je bevindingen uiteraard met belangstelling tegemoet!

Jeroen Tee
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • February 26, 2026

er zijn onlangs modems verstuurd die niet terug waren gezet naar de fabrieksinstellingen

Excuses dat ik een beetje afwijk van het onderwerp, maar bovenstaande opmerking triggerde mij. 

Misschien heb ik (nieuwkomer, verbinding actief sinds 19 februari) dan ook wel zo’n modem (KPN Box 12b) ontvangen. Mijn welkomstpakket is op 12 februari naar mij verstuurd. Net als topicstarter ​@CRS01 ben ik bij nergens de wifi-netwerknaam van de achterkant van het modem tegengekomen (weet het niet helemaal zeker, maar zo herinner ik het me in ieder geval, en ondertussen heb ik alles veranderd naar makkelijk leesbare namen). Bovendien was er geen vinkje geplaatst bij DNS-proxy, terwijl dat wel de aanbevolen instelling is én stond daar bij zowel de primaire als de secundaire DNSv4-service het IP-adres 192.168.2.254. Raar hè? Want dat is precies het adres om op het modem in te loggen. Inmiddels zojuist wel het vinkje geplaatst en alles werkt verder prima.

Maar misschien is het voor mij dan ook een goed idee om een harde reset uit te voeren. Dan werkt mogelijk de WiFi-manager ook weer voor mij (nu krijg ik namelijk de foutmelding ‘Wifi instellingen ophalen mislukt’ en dat ik momenteel geen verbinding met het internet zou hebben (wat niet klopt)).

Overigens, modems die niet naar de fabrieksinstellingen zijn teruggezet, zijn dat modems die retour gekomen zijn van andere klanten (of ex-klanten)? Hij ziet er verder prima uit, zonder krasjes of vieze luchtjes. Eigenlijk gewoon hartstikke nieuw.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 26, 2026

Goedemorgen ​@Jeroen Tee , ook welkom hier op onze Community, leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en hier je vraag stelt!

Afgaande op je beschrijving vermoed ik inderdaad dat jij dan ook zo'n exemplaar hebt ontvangen en dus alleen maar goed dat je dit hier in dit topic aankaart. Ik zou je dan ook zeker willen adviseren om de Box 12 een harde reset te geven, het zou daarna ook weer mogelijk moeten worden om gebruik te maken van de KPN Wifi Manager. 

Overigens, modems die niet naar de fabrieksinstellingen zijn teruggezet, zijn dat modems die retour gekomen zijn van andere klanten (of ex-klanten)? Hij ziet er verder prima uit, zonder krasjes of vieze luchtjes. Eigenlijk gewoon hartstikke nieuw.

Dat kan; we nemen oude modems die klanten in bruikleen hebben gehad na afloop van het abonnement in via een retourprogramma om ze te controleren, recyclen of op te knappen voor hergebruik, wel zo duurzaam 🙏🏻

Hopelijk wil jij je bevindingen hier nog even met ons delen nadat je de Box 12 hebt gereset al ga ik er vanuit dat dat verder geen problemen op gaat leveren hoor. Maar ben gewoon wel even benieuwd! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Nog bedankt voor je reactie ​@Jan van KPN. Ik ga mijn router ook een hard reset geven, zodra het even uitkomt. Mijn Wifi Manager werkt namelijk ook niet, heb dezelfde melding die ​@Jeroen Tee beschrijft helaas. Daarbij zal ik het artikel dat je hebt doorgestuurd ook nog even doornemen. Mocht ik er alsnog niet uitkomen, dan kom ik weer even in de lucht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Ik heb nog even een reset uitgevoerd van de modem, maar mijn netwerk blijft een andere naam houden t.o.v. van het kaartje. Heb daarbij nog even ingelogd op mijn router via http://mijnmodem.kpn/, om te kijken of ik daar wellicht nog wat terug kon vinden. Kwam er daarbij achter dat mijn Mesh-netwerk dat ik gebruik om ook goed bereik te hebben op zolder een max. bitrate heeft van 100 Mbit, waardoor het wellicht sowieso verstandiger is om te downgraden naar 100Mbit.

Na de reset werkte overigens de Wifi Manager wel! En daarbij klopte het Admin wachtwoord wat achterop mijn router stond, wel weer.. ondanks de overige informatie die dus niet klopte. Dat blijft bijzonder.

Op zich zou ik alsnog verwachten dat ik wanneer ik rechtstreek verbind met de modem van KPN een verbinding van >100 Mbit zou moeten kunnen krijgen, maar ook als ik er direct naast sta met mijn telefoon komt ie niet boven de 90 uit. Dan lijkt het me toch dat ik vrij weinig last zou moeten hebben van mogelijke obstakels. 

Edit:
Ik ga maar niet downgraden naar 100Mbit, want ben overgestapt met een bepaalde korting en dan zou ik dus meer moeten gaan betalen voor een lagere snelheid :). Dan hoop ik dat ik alsnog iets kan ondernemen om die 200Mbit in ieder geval op de begane grond te laten functioneren.

Jeroen Tee
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • February 27, 2026

[Voor ​@Jan van KPN  en ​@CRS01 hieronder mijn bevindingen na een reset.]

Vanmiddag (een week na ingebruikname van mijn verbinding) heb ik een reset gedaan, en dan niet door een paperclip in het RESET-gaatje aan de achterkant van het modem/router te steken, maar via de gebruikersinterface van het modem: 

Instellingen > Systeem > Reset dit apparaat > Zet terug naar fabrieksinstellingen

Dit doet precies hetzelfde als de harde reset via de paperclipprikkel, maar het lijkt me altijd ‘zachter’ voor de hardware. En ik hoef er niet eens voor op te staan.

Na de reset was alles – voor zover ik kan nagaan – alsof de KPN Box 12 net uit de fabriek gekomen was:

• Thuisnetwerk/Wifinetwerk had weer de waarden zoals op de sticker op de achterkant van het modem staan bij ‘Wi-Fi Name’ en ‘Wi-Fi Password’.
  •  Login wachtwoord: hier stond toen ik het modem voor het eerst begon te gebruiken ‘Aangepast’. Maar het was desondanks gewoon de waarde van achterop het modem. Nu staat er weer gewoon ‘Standaard instellingen’ (en een kleine toevoeging van deze redacteur en taalfreak: mag het alsjeblieft zonder spaties, dus ‘Loginwachtwoord’ (of beter nog ‘Inlogwachtwoord’) en ‘Standaardinstelling’ (bovendien enkelvoud)).
  • En bij Internetverbinding > DNS is ‘DNS-proxy gebruiken’ aangevinkt, zoals aanbevolen wordt.
  • KPN’s Wifi Manager deed het gewoon, zonder problemen. Ik heb het niet helemaal doorlopen, want ik heb nauwelijks problemen met wifi in mijn huis. Het signaal op de bovenverdieping, in de hoek die het verste verwijderd is van het modem, is zwakker (twee boogjes in plaats van drie boogjes) en schakelt meestal naar 2,4 GHz over van de eigenlijk gewenste 5 GHZ, maar een probleem is dat niet echt. Soms merk ik het als ik YouTube-filmpjes in bed bekijk. De snelheid in die uithoek is 100 Mbps up en down, terwijl ik beneden wel de 200/200 van mijn abonnement haal. Nog steeds snel genoeg.
  • Ik heb de namen van de vier verschillende wifinetwerken opnieuw aangepast naar mijn wensen. Er bleek niks op een KPN-server (Motiv? opgeslagen te zijn, maar dat zal wel het gevolg zijn geweest van de oorspronkelijk afwijkende instellingen. Van te voren had ik alles opgeslagen in 1Password, die zelfs de mogelijkheid bleek te hebben om ‘Draadloze router’-items aan te maken, waarbij ook een QR-code wordt aangemaakt. Daarmee kun je dus ook heel simpel inloggen naderhand op je wifinetwerken (net als via de QR-codes in de modeminterface).

Enfin, alles werkt weer naar behoren. Dus ik ben tevreden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 3, 2026

Hoi ​@CRS01 en ​@Jeroen Tee , bedankt voor jullie waardevolle terugkoppeling!

Na de reset werkte overigens de Wifi Manager wel! En daarbij klopte het Admin wachtwoord wat achterop mijn router stond, wel weer.. ondanks de overige informatie die dus niet klopte. Dat blijft bijzonder.

Fijn dat de Wifi Manager na de reset wel werkte en dat het Admin wachtwoord daarna ook klopte maar dat die overige informatie niet juist, kan ik zo niet verklaren! Ik ga daar nog even navraag voor doen!

[Voor ​@Jan van KPN  en ​@CRS01 hieronder mijn bevindingen na een reset.]

Vanmiddag (een week na ingebruikname van mijn verbinding) heb ik een reset gedaan, en dan niet door een paperclip in het RESET-gaatje aan de achterkant van het modem/router te steken, maar via de gebruikersinterface van het modem: 

Instellingen > Systeem > Reset dit apparaat > Zet terug naar fabrieksinstellingen

Dit doet precies hetzelfde als de harde reset via de paperclipprikkel, maar het lijkt me altijd ‘zachter’ voor de hardware. En ik hoef er niet eens voor op te staan.

Heb je helemaal gelijk in hoor! Ik ben nog van de oude garde uit de tijd dat je een modem alleen kon resetten met een paperclip of tandenstoker maar gelukkig kan zoiets tegenwoordig ook via de gebruikerinterface van het modem. Maar je hebt gelijk dat deze manier van resetten minder belastend is voor de hardware dus een hele nuttige toevoeging waarmee je mij ook weer op scherp zet 💪🏻

Enfin, alles werkt weer naar behoren. Dus ik ben tevreden.

Gelukkig maar en super dat je dit hier ook nog eventjes hebt willen delen! Plus je meer dan duidelijke uitleg, erg waardevol 👌🏻