Skip to main content

Sinds ik nieuwe buren heb is mijn Wi-Fi nog veel trager geworden. Kan ik zien of zij op mij wifi zitten? Alvast bedankt.

 

Groeten

Hallo @Jamie19 praktisch is de kans uitzonderlijk klein dat zij op jouw wifi zitten, dan zouden ze je wachtwoord moeten kennen.

Bij twijfel kun je voor alle zekerheid je wachtwoord aanpassen binnen je modem, dan kun je binnen je modem meteen zien welke apparaten er verbinding hebben.

 


De kans is wel groot dat uw buren een heel sterk WiFi punt geplaatst hebben, mogenlijk meerdere, wat uw WiFi wegdrukt. Daar is niets aan te doen. Althans... u kunt ook zo'n sterk WiFi punt kopen natuurlijk... 


Hallo @Jamie19 en @Nick83 je kunt ook met de buren afspraken ieder een eigen vast kanaal te gebruiken. Jij kanaal 6, de linker buur kanaal 1 en de rechter buur kanaal 11 bij de 2.4-band.

Bij de 5.0-band is dat niet aan de orde.

 

 


Hallo @Jamie19 en @Nick83 je kunt ook met de buren afspraken ieder een eigen vast kanaal te gebruiken. Jij kanaal 6, de linker buur kanaal 1 en de rechter buur kanaal 11 bij de 2.4-band.

Bij de 5.0-band is dat niet aan de orde.

 

 

Huh? Ook binnen de 5 ghz kun je elkaar in de weg zitten. Maar gelukkig kun je ook daar kanalen selecteren. 


Hallo @HGD , binnen de 5.0-band heb je géén overlappende kanalen en is de reikwijdte veel korter, dus werkt héél anders dan de 2.4-band die wèl overlappende kanalen kent en een veel groter bereik heeft.

 


Hallo @HGD , binnen de 5.0-band heb je géén overlappende kanalen en is de reikwijdte veel korter, dus werkt héél anders dan de 2.4-band die wèl overlappende kanalen kent en een veel groter bereik heeft.

 

Maar je kunt nog steeds op hetzelfde kanaal als de buren zitten...


Bovendien, als iedereen 80 MHz kanalen gaat gebruiken op 5 GHz ben je daar ook snel door je kanalen heen.


Hi @Jamie19, welkom op ons forum en bedankt voor jouw bericht. De kwaliteit van wifi is afhankelijk van een groot aantal externe factoren, waar we niet altijd invloed op uit kunnen oefenen. Zoals gezegd, kan het wifi netwerk van de buren er voor zorgen dat de kwaliteit van jouw wifi minder wordt. Je kunt in dit geval de Wifi Manager doorlopen. Deze zal de wifi verbinding analyseren en ook verbeteren. Allereerst zal hij een aantal metingen uitvoeren, om na te gaan hoe de situatie is, vervolgens zal hij deze proberen te verbeteren. Na deze verbeteringen zal hij nogmaals een aantal metingen uitvoeren. Als dan blijkt dat de wifi niet voldoende verbeterd is, dan zal hij vervolgstappen aanbieden, om de wifi alsnog te verbeteren.