Skip to main content
Beantwoord

Kun je met een switch of losse router glasvezel werkend krijgen?

• 11 januari 2025
  • 6 reacties
  • 121 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Naar aanleiding van deze topic.

Ik begrijp van ​@wjb dat je geen modem nodig hebt bij glasvezel.

En daar ben ik het mee eens.

Maar ik heb wel een vraagje:

Als je de Experiabox of Box12 zou vervangen door een switch of losse router, werkt dan alles?

Alleen zit je dan met het probleem van WIFI.

Maar dit is puur uit nieuwsgierigheid. 

Beste antwoord door Rowi.

Dan komen we bij het onderwerp eigen routers terecht.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Hett hangt van de specificaties af van de apparatuur. In principe kan je een redelijk recente computer zelfs direct op de rj45 van de mediaconverter/ NT aansluiten.

Er zijn zelfs routers waar die functie zit ingebouwd de Fritz!box 5590 kon namelijk direct op de Ftu worden aangesloten.

Wifi is geen probleem je hangt gewoon accespunten achter de router of switch. De naam router dekt de lading ook nog niet eens in de KPN apparaten zit ook nog een stukje wat telefonie afhandeld. En bijna elke commercieel verkrijgbare router heeft bijna standaard wifi ingebouwd.

Terzijde je bedoelt uiteraard internet via een glasvezel verbinding. Glasvezel zelf is een dood materiaal.

Bekijk origineel

6 reacties

• 820 reacties
  • Antwoord
  • 11 januari 2025

Dan komen we bij het onderwerp eigen routers terecht.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Hett hangt van de specificaties af van de apparatuur. In principe kan je een redelijk recente computer zelfs direct op de rj45 van de mediaconverter/ NT aansluiten.

Er zijn zelfs routers waar die functie zit ingebouwd de Fritz!box 5590 kon namelijk direct op de Ftu worden aangesloten.

Wifi is geen probleem je hangt gewoon accespunten achter de router of switch. De naam router dekt de lading ook nog niet eens in de KPN apparaten zit ook nog een stukje wat telefonie afhandeld. En bijna elke commercieel verkrijgbare router heeft bijna standaard wifi ingebouwd.

Terzijde je bedoelt uiteraard internet via een glasvezel verbinding. Glasvezel zelf is een dood materiaal.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 13016 reacties
  • 11 januari 2025

Hartelijk dank.

• 3655 reacties
  • 11 januari 2025

Je kan een pc rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten. Bij de adapter instellingen kun je vlan 6 instellen. Dan moet je nog een PPPoE verbinding maken. Dat zit ook standaard in Windows denk ik. Maar dan werkt het volgens mij, volgens mij is dat mogelijk.

https://www.digitalcitizen.life/how-setup-and-use-pppoe-internet-connections-windows-10/

Maar dan heb je dus alleen internet op die ene pc. En verder niet. Als je meerdere apparaten aan wilt sluiten heb je echt een router nodig. Dat lukt niet met een switch. 

JanD
Superuser
  • 8573 reacties
  • 11 januari 2025

Een switch kan niet 'routeren’, dus die rechtstreeks op de glaskast aansluiten gaat niet werken.

Je hebt minimaal een 'router’ nodig en die hoeft niet (meer) per se van KPN te zijn ​@joop2011 

JanD
Superuser
  • 8573 reacties
  • 11 januari 2025

Beste ​@joop2011 ik weet nog, jaren geleden, toen ik nog klant was bij UPC, nu Ziggo,

kreeg je een kabel-modem waar je 1 pc bekabeld op aan kon sluiten, maar omdat ik ook vaste telefoon had, kreeg ik er nog een kastje bij die ik weerop het modem aan moest sluiten om te kunnen telefoneren.

Toen mijn wensen uitgebreider werden, kon je bij UPC een wifi-router-switch kopen, die je weer op het modem aansloot, zodat je meerdere pc's bekabeld aan kon sluiten en ook apparaten draadloos aan kon sluiten, Dus ik had al een bureau vol apparaten om e.e.a. goed te kunnen laten werken en een apart bureau om zelf aan te werken.😎

• 820 reacties
  • 11 januari 2025

WjB of andere leden weten hier ongetwijfeld meer over te schrijven ,echter er zijn managed en niet managed switches en een managed switch is in theorie al genoeg, er is namelijk een stukje DHCP nodig, zover mijn kennis gaat. Dan kom je bij de termen layer2 en Layer3

In aanvulling op JanD

Nog ver voor de kabelaars met internet begonnen had elke pc een ingebouwde modem. 

Toen de kabelaars hieraan begonnen had je genoeg aan een netwerkkaart in de pc.

Reageer