Skip to main content

Vorig jaar in juni(!) een monteur laten komen, omdat de experia box geen internetverbinding gaf.

De monteur was voor zover ik in kon schatten vrij lang bezig, maar zei uiteindelijk dat het hem gelukt was door de box te resetten. Hij gaf daarna het wachtwoord en de netwerknaam waarop wij vervolgens konden inloggen. Hij zei dat deze de originele gegevens van de box waren, en dat door de reset dit nu de geldige gegevens zouden zijn (het gaat hier om een huurapartement, waar de box al aanwezig was).

 

Nu meer dan een jaar na dato ben er ik er per toeval achter gekomen dat dit het netwerk is van een van mijn onderburen(!). Ik heb dus meer dan 15 maanden op iemand anders’ netwerk geinternet.

 

  1. Hoe kan dit gebeuren. Hoe heeft een monteur toegang tot de netwerkgegevens van een ander?
  2. Is dit een fout die kan gebeuren door een of andere verwarring, door meerdere experia gebruikers in hetzelfde gebouw, of heeft de monteur hier echt hard gefaald?
  3. Kan ik het geld terugkrijgen voor de 15 maanden die ik KPN heb betaald voor niks? 
  1.  De monteur heeft geen toegang tot de login gegevens van andere modems. Tenzij er met die modems binnen het pand verhuist wordt. Het systeem van KPN onthoud de gegevens van het eerst aangesloten modem en zet bij het plaatsen van een nieuw modem, die oude gegevens weer terug, zodat je als klant niks op je toestellen hoeft te wijzigen. Je geeft aan dat het een huurwoning is en de experiabox al aanwezig was. Loopt dit abonnement via de verhuurder? Het kan zomaar zo zijn dat deze box eerst bij je buren stond.
  2. .Meerdere boxen in hetzelfde pand maakt niet, iedereen heeft een eigen verbinding naar de centrale. Monteur heeft ook niet gefaald. 
  3. Je zegt voor niks, maar hebt wel de laatste 15 maanden gewoon internet en wifi gehad, precies waar je voor betaalt. 

  1.  De monteur heeft geen toegang tot de login gegevens van andere modems. Tenzij er met die modems binnen het pand verhuist wordt. Het systeem van KPN onthoud de gegevens van het eerst aangesloten modem en zet bij het plaatsen van een nieuw modem, die oude gegevens weer terug, zodat je als klant niks op je toestellen hoeft te wijzigen. Je geeft aan dat het een huurwoning is en de experiabox al aanwezig was. Loopt dit abonnement via de verhuurder? Het kan zomaar zo zijn dat deze box eerst bij je buren stond.
  2. .Meerdere boxen in hetzelfde pand maakt niet, iedereen heeft een eigen verbinding naar de centrale. Monteur heeft ook niet gefaald. 
  3. Je zegt voor niks, maar hebt wel de laatste 15 maanden gewoon internet en wifi gehad, precies waar je voor betaalt. 

Wat betreft punt 3. Ik heb betaald voor een eigen internet verbinding. Dat de monteur mij vervolgens de inloggegevens van een buurman geeft lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling, noch het geld waard. Ik had ook in de McDonalds kunnen zitten voor gratis wifi. Die 15 maanden aan abonnement geef ik liever aan de buurman dat aan KPN die me dit flikt.

Ik begrijp niet hoe dit kan gebeuren, noch hoe dit blijkbaar een begrijpelijk verhaal is wat jou betreft. 

Internetverbinding is niet gefixt en ik heb zonder mijn weten meer dan een jaar op iemand anders z’n netwerk gezeten.

 


KPN flikt je niks, iemand heeft na alle waarschijnlijk aan het modem gezeten (less, omgewisseld) waardoor zoiets kan gebeuren. Daar kan een monteur niks aan doen. 

Ik herhaal:

“De monteur heeft geen toegang tot de login gegevens van andere modems.” (tenzij modems zijn omgewisseld, en zo ja kan kpn daar niks aan doen) 

 


Het zou zo kunnen wezen dat de monteur is bij de onderburen is geweest. Om WiFi te installeren. Maar anders is het onmogelijk. De monteur kan de WiFi gegevens van een willekeurig adres niet zomaar opvragen ofzo.

Maar het is een bijzonder verhaal. Als u de Experiabox uitzet, dan heeft u dus nog steeds WiFi op uw apparaten? Heeft u ook tv? Want... die doet het dan toch niet meer hé? 🤔


Het zou zo kunnen wezen dat de monteur is bij de onderburen is geweest. Om WiFi te installeren. Maar anders is het onmogelijk. De monteur kan de WiFi gegevens van een willekeurig adres niet zomaar opvragen ofzo.

Maar het is een bijzonder verhaal. Als u de Experiabox uitzet, dan heeft u dus nog steeds WiFi op uw apparaten? Heeft u ook tv? Want... die doet het dan toch niet meer hé? 🤔

TV doet het gewoon. Ik heb er geen verstand van verder, maar dat betekent dus dat de verbinding wel gefixt is, maar hij me de verkeerde gegevens heeft gegeven? Of dat mijn box dezelfde gegevens gebruikt als de onderburen?


Hoi @M34234 ,

Welkom op het forum, en goed dat je dit aankaart. Binnenkort zal een van mijn collega’s dit topic gaan oppakken, maar om e.e.a. sneller af te kunnen handelen is het wel handig als je dan je gegevens in je profiel ingevuld hebt. De gegevens die aangeduid worden in je profiel met de toevoeging “(privé)” zijn slechts zichtbaar voor de moderators, en met die gegevens kan men wel achterhalen om welke aansluiting het gaat, en zodoende misschien een beter beeld vormen over het probleem. Wil je die gegevens nog even aanvullen?

 


Ik heb wat gegevens ingevuld en er is inmiddels met KPN gesproken, maar zoals verwacht krijg ik niets meer dan de verwachte antwoorden: ‘monteur kan gegevens van ander niet zien’ etc. etc. 

 

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat ik niet alles begrijp van de techniek en mijn openingspost enkel vragen bevatte en geen beschuldigingen, maar feit is (en ik kan het bewijzen mocht het zover komen): de monteur gaf mij een briefje met netwerknaam en wachtwoord voor de box. En dit blijkt een jaar later het wachtwoord en de netwerknaam van de onderburen. Dat is een feit en ik kan ik zelfs voor het gerecht hard maken. 

 

Nu is de vraag hoe dit kan.

 

  1. Een hier geopperde mogelijkheid is dat de boxen zijn verwisseld. Ok. Dit ga ik controleren (kan gebeurd zijn voor ik huurde).

Graag hoor ik alle andere mogelijkheden.

 


Heeft u nu inmiddels uw apparaten ingesteld op uw eigen WiFi? 


Heeft u nu inmiddels uw apparaten ingesteld op uw eigen WiFi? 

Ik ben inmiddels verhuisd, dus ik heb geen toegang meer tot de box. Bij het verhuizen zijn we achter dit hele feit gekomen (netwerknaam en wachtwoord stonden op mijn whiteboard). Zit nu met het probleem dat onderbuurman denkt dat die gehacked is (door mij) en dat ik vermoed dat ik KPN voor niks betaald heb een jaar lang.

 


Voor niets sowieso niet. Want u heeft het in ieder geval wel gebruikt voor tv.

Het lijkt me het beste om dit verder maar te laten rusten.


Als de monteur de juiste netwerkgegevens van jouw ExperiaBox heeft gehaald (waar ik niet aan twijfel maar wat nu niet meer te controleren is omdat je bent verhuisd) dan denk ik eerlijk gezegd dat het precies andersom is.

De buurman heeft gebruik gemaakt van jouw internet, niet andersom. Die (ex)buurman moet maar eens kijken naar de juiste gegevens op zijn ExperiaBox.

 

 


Gebruikte jij in dat appartement een "draadloze" verbindingsset? (Internet via het lichtnet)

Zo ja, had de onderbuurman ook zo'n "draadloze" verbindingsset?


Dag M, welkom op het forum. 

Ik kan hier kort over zijn en het is inderdaad het antwoord dat je al hebt gekregen. De monteur kan simpelweg niet zomaar gegevens van een andere modem opvragen, het is dus onmogelijk dat hij dit zomaar aan je had kunnen geven zonder binnen te lopen bij de buren en deze te achterhalen. Ik zou nu voorstellen om dit te testen met welke modem je daadwerkelijk verbonden bent/was, dat kan echter niet omdat je daar al niet meer woont lees ik. Hoe het kan dat jij en de buurman dezelfde inloggegevens hadden? Dan gok ik ook dat of 1. het modem ooit is verplaatst of 2. dat de buurman op jouw netwerk zat.