Skip to main content

Na het wijzigen van mijn Wifi wachtwoord op de Experia blijft het oude wachtwoord ook gewoon actief. Nu heb ik drie (!) valide wachtwoorden en dat vertrouw ik niet…

 

De aanleiding: na 7 jaar internet KPN met zelfde Experia box zonder veel problemen gaat het mis. Meerdere devices (TV, tablet, e-reader) vergelijkbaar:

  • Wifi-connectie valt uit en Wifi-connectie opnieuw verbinden lukt niet; en soms traag internet
  • dit alles erg onregelmatig; andere devices hebben er geen probleem mee
  • de gewone Internet manager van KPN diverse keren fouten laten opsporen, maar via die happy flow komen er geen issues naar boven: snelheid top

Ik heb de Experia box opnieuw opgestart, wifi wachtwoord gewijzigd devices herstart etc. Geen resultaat

 

Lijkt erop dat de Experia box stuk is. Wie herkent dit?

Heeft u WiFi versterkers? Accesspoints? Repeaters?

Welke Experiabox heeft u?


Experia box v10 op de begane grond. Dat is waar de problemen zijn op diverse devices

Op zolder nog een kpn wifi versterker en die werkt prima voor alle devices.

 

Reset van experia box gaf ook geen resultaat overigens


Welke WiFi versterker heeft u? Wit? Zwart? Vierkant? Rond?

Heeft u het wachtwoord op deze WiFi versterker ook gewijzigd? Of zend deze WiFi versterker een netwerk uit met een heel andere naam?


De wifiversterker op zolder is wit, vierkant met afgeronde hoeken. Daar heb ik geen wachtwoord van gewijzigd. Hij staat ook te ver weg met betonnen vloeren die evt verstoring naar de begane grond uitsluiten. 

 

Overigens is de situatie nu op de begane grond:

- experia box gereset.

 - enkel oude wachtwoord wordt geaccepteerd

- de meeste devices beneden kunnen verbinding leggen met de Experia. Andere devices hebben wel bereik naar de experia, maar verbinding leggen gaat niet.

De experia box lijkt stuk


Na het resetten word het oude wachtwoord weer hersteld vanuit KPN. Dit kan soms verwarrend werken. U zult dan opnieuw het nieuwe wachtwoord moeten instellen.

De versterker op zolder staat dan misschien te ver weg voor een goede verbinding. Maar het netwerk is misschien beneden wel aanwezig. Het is daarom van belang dat de netwerknaam echt anders is. Anders word het een rommeltje. Is dat bij u het geval?


Het wachtwoord is niet het grootste probleem. Diverse devices kunnen geen verbinding leggen. Ook niet als ik het oude wachtwoord gebruik na de reset


Hey @Peter_G, welkom! Probeer eens, op de devices die geen verbinding kunnen maken, om het netwerk eens helemaal te vergeten. Vaak lukt het daarna dan wel om weer te verbinden.


Beste Erik, dank voor je reactie. 

Ook dat heb ik met al deze devices al geprobeerd.  Maar zonder resultaat

 

Peter 


Bij die versterker, die overigens wel echt verouderd is, moet je een ander ssid gebruiken dan wat het modem heeft. Ook moet je daarop apart inloggen. Het is zeer waarschijnlijk dan uw mobiele apparaten wel verbinding maken met de wifiversterker maar dat de afstand te groot is voor de overdracht van data.


Beste @Joep1965 . Er zitten 2 dikke betonnen nieuwbouwvloeren tussen de Experiabox op de begane grond (met wifiproblemen op sommige devices) en de zolder waar de versterker staat (en waar Wifi op alle devices probleemloos werkt).

Bedoel je dat de devices die wel verbinding kunnen leggen op de BG in werkelijkheid hun Wifi van zolder halen ipv de Experia beneden? En dat de minder sterke devices geen signaal van zolder krijgen en dus helemaal niet werken beneden? Dat zou het verschil in devices wel verklaren


Dat laatste is precies wat ik bedoel. Met de huidige generatie wifipunten kan je wel het hele huis doorlopen zonder de verbinding te verliezen en inloggen. Denk er over na. Ik had dezelfde en ben overgestapt naar de nieuwe generatie. Een verademing!!



Je zet me wel aan het denken. In feite zeg je dat de Experia Box v10 uit 2017 (nagenoeg) kaduk is en ik nu dus leun op de wifiversterker op zolder.

 

Mijn eigen oudere devices (tablet uit 2020, TV en E-reader uit 2017) hebben de slechtste ontvangst. Alle nieuwere devices doen het OK en halen data dus blijkbaar van zolder.

 

Wat zou ik volgens jou het beste kunnen vervangen @Joep1965, de Experia of the wifiversterker ?



Je zet me wel aan het denken. In feite zeg je dat de Experia Box v10 uit 2017 (nagenoeg) kaduk is en ik nu dus leun op de wifiversterker op zolder.

 

Mijn eigen oudere devices (tablet uit 2020, TV en E-reader uit 2017) hebben de slechtste ontvangst. Alle nieuwere devices doen het OK en halen data dus blijkbaar van zolder.

 

Wat zou ik volgens jou het beste kunnen vervangen @Joep1965, de Experia of the wifiversterker ?

Niets. Gewoon voor netwerknamen zorgen. Zoals ik ook al meerdere malen aangegeven heb. Maar dat schijnt niet bij u binnen te komen ofzo.


De Experiabox v10 word niet vervangen door KPN. Dat is het beste modem wat KPN heeft op dit moment.

Die oude versterker zou u kunnen vervangen. Maar dan moet u er meteen 2 aanschaffen. Want het WiFi van de Experiabox word uitgezet als daar een SuperWiFi op aangesloten word. Dus als u op zolder een SuperWiFi plaatst heeft u beneden geen WiFi meer.


Probeer de Wifimanager.  Vaak krijgt u dan de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief wifipunten te kopen. U heeft er minimaal twee nodig.


Dank voor de tips @Joep1965 @Nick83 

Ga ik proberen