Skip to main content

In juli is ons glasvezelkastje vernieuwd en we hebben 1 Gbit/sĀ gekregen. Speedtest ziet er een stuk beter uit, mede door superversterkers. Maar als ik thuis werk dan lopen de verbindingen met het kantoornetwerk via VPN. Voorheen was dat geen probleem, up- en downloaden ging iets minder snel (begrijpelijk door VPN), maar sinds de installatie van het nieuwe glasvezelkastje zijn de up- en download snelheden via VPN heel traag. Een wat groter bestand doet er soms 2 a 3 minuten over voordat het is opgeslagen of geopend. Waar kan dat aan liggen? Ik heb een paar maal modem gereset (stroom eraf) maar dat levert niets op.

Wie maakt mij wijzer, alvast dank voor de reacties.Ā 

Als je bekabeld een speedtest doet met 1 pc rechtstreeks op de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit, haal je dan wel ongeveer 920/920Mbit/sĀ @Peter WoerdemanĀ ???

E.e.a. zonder VPN natuurlijk meten.


Hallo @Peter WoerdemanĀ hoe ben je met je eigen netwerk verbonden als je thuis werkt? Via wifi of bekabeld? Dat maakt nog wel een verschil.

Zeker bij het vervangen van apparatuur kan het zijn dat je van wifi-kanaal wisselt en op een band terechtkomt die net wat minder gunstig is. Je kan je verdiepen in de wifi-kanalen en handmatig eentje selecteren die proefondervindelijk het beste werkt, maar je blijft afhankelijk van invloeden van buitenaf.

Daarom is het altijd beter om bekabeld te werken, dan heb je altijd een gegarandeerde snelheid.


Heb je de snelheid nog wat weten te verbeteren Peter? Wellicht kan het opnieuw configureren/instellen van de VPN uitkomst brengen?


Reageer