Skip to main content

We hebben een Experia box V10 die begin december 2024 door KPN van een nieuwe software update is voorzien. Sindsdien wordt de Wifi extreem traag wanneer de TV-kabelontvanger aan staat. De TV-ontvanger zit via een ethernetkabel met de Experia box verbonden.

We hebben een 1Gbps glasvezelverbinding naar buiten toe. Als de TV-ontvanger uit staat haalt het internet een up en download snelheid van 200MB. Het internet wordt verzorgd door de Experia box. Als de TV-ontvanger aan staat is de internetsnelheid zeer traag tot non-existent. 

Voor de update werkte het in het algemeen naar behoren. 

Wat nu te doen?

Beste ​@J.F. Groote , welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Heb je al eens een andere netwerkkabel tussen modem en tv-decoder geprobeerd en/of een andere LAN-poort op de modem?

Is de snelheid bekabeld gemeten of draadloos?

Zie onderstaande link voor aanvullende info en mogelijke oplossingen:

en

Succes

De TV-decoder is een ARRIS VIP 2952 V2. De internetkabel gaat via twee routingkastjes. Een daarvan is een airport extreme kastje voor het maken van updates. 

De gemeten snelheid is de snelheid van de Wifi wanneer de TV uit en aan staat. 

Voor de softwareupdate werkte alles goed. Het is dus onwaarschijnlijk dat het aan de volgorde van de aansluitingen van de internetkabels zou liggen. Het is naw. ook geen probleem met de Wifi per se want die werkt uitstekend als de TV-decoder niet aan staat. 

Mogelijk is er sprake van een “handige” nieuwe instelling. Het interface van de experia box is volledig veranderd (als je die benadert via 192.168.2.254, wat de standaardmethode is). 

De Wifi werk uitstekend als de TV decoder uit staat. Zet je de TV decoder aan, dan is Wifi effectief onbruikbaar. Ik zou verwachten dat meer mensen hier last van hebben. 

Beste ​@J.F. Groote sluit de tv-decoder eens rechtstreeks op de KPN-modem/router aan, dit om e.e.a. uit te sluiten. Gaat het dan goed, dan weet je dat het aan een van de tussenliggende apparaten ligt, sluit die dan 1 voor 1 aan en test, zou gauw als het mis gaat weet je welk apparaat of een instelling daarvan, de oorzaak is.

Succes.

Dag JanD,

Het probleem lijkt gerelateerd te zijn aan de Apple Airport Time Capsule uit 2013. Als die er tussenuit wordt gehaald is het probleem verdwenen. Concreet is de Apple Time Capsule weggehaald uit de bedrade verbinding tussen de router en de TV-decoder. De Wifi wordt verzorgd door Experia V10 modem en dat loopt niet via de Apple Time Capsule. Blijkbaar is er na update iets in de Experia modem van KPN aangepast zodat hij in de war raakt als hij communiceert met de Time Capsule.

Ik zou het nog wel aardig vinden te weten wat hier de oorzaak van is. Maar het primaire probleem is nu opgelost. Dank daarvoor. 

Beste ​@J.F. Groote bedankt voor de update, goed om te lezen dat het opgelost is en graag gedaan uiteraard.

Ik heb geen verstand van Apple-producten, maar ik heb wel eens gelezen dat de Apple Time Capsule sterk verouderd is en niet meer door Apple ondersteund wordt.

Reageer