Skip to main content
Antwoord

Na update kan ik de 5 Ghz band op mijn versterker niet meer uitschakelen

• October 29, 2025
  • 4 reacties
  • 55 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vannacht de update gehad. Diverse zaken fout gegaan die ik handmatig kon herstellen. Maar: vorige configuratie had ik alles 2.4G en alleen op de experiabox ook 5G. Omdat er tussen die box en TV een matige ethernetkabel ligt. Bij de TV ook één van de twee wifiversterkers. Als ik met laptop connect met die wifiversterker en groot bestand download, begint de TV te stotteren. Dus alleen op experiabox 5G onder afwijkende SSID aangezet, daaraan koppelen met laptop en alles weer OK.

Maar nu dus de vraag: hoe zet ik 5G uit op de wifiversterker (of allebei) terwijl die wel onder andere naam beschikbaar is op alleen de experiabox?? Ik kan n.l. ook niet meer inloggen op de wifiversterkers (192.186.2.150 blijkt onbereikbaar na de update).

Admin: afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@voornaam b, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Uit jouw bericht staat niet expliciet welk modem jij hebt en welke softwareupdate je hebt gekregen. Maar omdat jouw bericht oorspronkelijk uit een ander topic komt, heb ik even gekeken of ik daar meer informatie uit kan halen. Daar gaat het over de Experia Box V10, dus ik doe de aanname dat dit ook voor jou geldt.

Op de Experia Box V10 met de oude software kon je inderdaad 2.4 GHz en 5 GHz splitsen door ze ieder een andere naam te geven. De update die jij hebt gehad, is vermoedelijk de update naar de nieuwe KPN Software. En met deze software is het inderdaad niet meer mogelijk om op deze manier onderscheid te maken tussen jouw netwerken. Alle modems met de KPN Software maken gebruik van een gecombineerd wifi signaal, waarbij het eindapparaat zelf de keuze kan maken met welke GHz deze wil verbinden.

Wat wel mogelijk is, is het aanmaken van een extra wifinetwerk in te stellen met de functie ‘Extra Wifi':

Hoe stel ik Extra Wifi in via de webinterface van het modem?

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik in de bovenrij op Extra wifinetwerk
  5. Je komt op deze pagina:

Extra Wifi

Helemaal bovenaan, in het paarse blok, kies je of je een Extra Wifinetwerk op 2,4 GHz of op 5 GHz wilt maken of aanpassen. Je kunt los van elkaar de 2,4 GHz en 5 GHz frequenties aan/uit hebben staan en instellen.

In het blauwe blok zet je de Extra Wifi aan door het schuifje aan te klikken. In het onderste blauwe blok kun je instellen of de wifinaam ook zichtbaar moet zijn in netwerklijsten.

Wifinaam (SSID) en wachtwoord instellen

In het rode blok vind je de netwerknaam (SSID). Dit is standaard je normale wifinaam gevolgd door _ExtraWiFi2G of _ExtraWiFi5G. Je kunt dit aanpassen als je wilt. Geef je de 2,4 en 5 GHz frequenties dezelfde naam, dan zullen deze een meshnetwerk vormen met elkaar.

Ook kun je hier het wachtwoord aanpassen. Dit hoef je niet te doen, maar raden we wel aan.

Je kunt kiezen of je een 2.4 GHz of 5 GHz netwerk aanmaakt. En vervolgens kan je dan apparaten handmatig met dit netwerk verbinden. Dan zijn ze toch een beetje gescheiden.

Kom je er zo uit?

4 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 31, 2025

Hi ​@voornaam b, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Uit jouw bericht staat niet expliciet welk modem jij hebt en welke softwareupdate je hebt gekregen. Maar omdat jouw bericht oorspronkelijk uit een ander topic komt, heb ik even gekeken of ik daar meer informatie uit kan halen. Daar gaat het over de Experia Box V10, dus ik doe de aanname dat dit ook voor jou geldt.

Op de Experia Box V10 met de oude software kon je inderdaad 2.4 GHz en 5 GHz splitsen door ze ieder een andere naam te geven. De update die jij hebt gehad, is vermoedelijk de update naar de nieuwe KPN Software. En met deze software is het inderdaad niet meer mogelijk om op deze manier onderscheid te maken tussen jouw netwerken. Alle modems met de KPN Software maken gebruik van een gecombineerd wifi signaal, waarbij het eindapparaat zelf de keuze kan maken met welke GHz deze wil verbinden.

Wat wel mogelijk is, is het aanmaken van een extra wifinetwerk in te stellen met de functie ‘Extra Wifi':

Hoe stel ik Extra Wifi in via de webinterface van het modem?

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik in de bovenrij op Extra wifinetwerk
  5. Je komt op deze pagina:

Extra Wifi

Helemaal bovenaan, in het paarse blok, kies je of je een Extra Wifinetwerk op 2,4 GHz of op 5 GHz wilt maken of aanpassen. Je kunt los van elkaar de 2,4 GHz en 5 GHz frequenties aan/uit hebben staan en instellen.

In het blauwe blok zet je de Extra Wifi aan door het schuifje aan te klikken. In het onderste blauwe blok kun je instellen of de wifinaam ook zichtbaar moet zijn in netwerklijsten.

Wifinaam (SSID) en wachtwoord instellen

In het rode blok vind je de netwerknaam (SSID). Dit is standaard je normale wifinaam gevolgd door _ExtraWiFi2G of _ExtraWiFi5G. Je kunt dit aanpassen als je wilt. Geef je de 2,4 en 5 GHz frequenties dezelfde naam, dan zullen deze een meshnetwerk vormen met elkaar.

Ook kun je hier het wachtwoord aanpassen. Dit hoef je niet te doen, maar raden we wel aan.

Je kunt kiezen of je een 2.4 GHz of 5 GHz netwerk aanmaakt. En vervolgens kan je dan apparaten handmatig met dit netwerk verbinden. Dan zijn ze toch een beetje gescheiden.

Kom je er zo uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

Dank voor de reactie. Maar als ik het goed begrijp heb ik daarmee nog steeds niet bereikt dat een bepaalde SSID niet met de Wifi versterkers connect maar alleen met de Experia V10. Ik heb dat nodig omdat de verbinding tussen de V10 en de TV+wifiversterker traag is en de TV gaat stotteren als ik een bestand download via die wifiversterker. Een tweede wifiversterker staat vlak bij de V10.

Maar de plaats waar ik doorgaans mijn laptop gebruik staat ok dicht bij de TV en op grotere afstand van de V10.

Bram.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 31, 2025

@voornaam b  wat jij wil gaat niet meer.

met deze update is de V10 ook onderdeel geworden van het Wifi Mesh systeem. je kunt de V10 dus als hoofd punt zien, en de wifi versterkers als “slave” punten. alle instellingen die je in de V10 zet worden dus ook gesynchroniseerd met de wifi versterkers, je kunt deze niet meer apart instellen.

het enigste wat je wel kunt doen is aparte wifi netwerk voor enkel 2.4Ghz of 5Ghz wifi kanalen. de Hoofd wifi zend allebei de frequenties uit. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat ​@joey92 zegt, klopt helemaal!