Skip to main content

Hi,

 

ik ben sinds enige maanden verhuisd van een appartement naar een eengezinswoning.

in de nieuwe woning is glasvezel beschikbaar, maar al vanaf het begin enorm slechte verbinding met zowel Wifi, Tv als mobiele verbindingen (soms maar 1 a 2 streepjes).

op de begaande grond is het voornamelijk de tv en de telefoon die moeite heeft een stabiele verbinding te ontvangen, maar vanaf de 2e etage is wifi zo beperkt dat mijn telefoon al geen verbinding meer kan maken met bijv. een Chromecast.

op zolder heb ik inmiddels een powerline adapter geïnstalleerd, hier wordt bekabeld hooguit 18 mbps ontvangen, om over wifi nog niet eens te spreken.

 

Hoe kan ik dit oplossen? 

Zelf zit ik te denken aan een Mesh Wifi systeem, (SuperWifi van KPN wordt uit eindelijk duurder dan wanneer ik bijv. voor een 3 pack van TP link kies en is eigenlijk geen optie hierdoor)

Hi en welkom op ons forum @KVNx010. Ik kan me voorstellen dat je wilt weten wat je kunt doen, als de snelheid tegenvalt.

Het is vrij druk op het moment, waardoor we niet eerder bij je topic zijn. Ik hoop dat je intussen verder gekomen bent! Zo niet, wat voor abonnement heb je en welke snelheid haal je? En welke snelheid haal je als je een computer of laptop (tijdelijk) rechtstreeks met een kabel op je modem aansluit? Dat is de beste manier om je daadwerkelijke snelheid te testen. Via wifi en zelfs via je stroomnetwerk heb je last van storingsfactoren die de snelheid beïnvloeden.

Wat je wifi verbinding betreft, raad ik je aan om onze Wifi Manager eens te volgen. Die helpt je om de verbinding te controleren en wifi te verbeteren. Je kunt inderdaad nadenken over een mesh wifi systeem, dat helpt vaak ontzettend om je wifi verbinding te verbeteren. Wat betreft je powerline adapters, lees ons kennisbank artikel over onze Draadloze Verbindingsset eens door. Je vind er informatie en tips over hoe je ze het beste kan aansluiten.

 


hoi Alexandra,

 

sorry niet zo heel actief op het forum en lees nu pas je bericht.

ik heb contact gehad met de klantenservice die hebben e.e.a. geprobeerd maar de situatie verbeterd niet.

er is mij verteld minimaal 24 uur te wachten omdat de modem tijd nodig heeft om te verbeteren maar dit heeft tot nu toe geen effect gehad.

ik heb een 1 gb glasvezel abbo als ik voor de meterkast sta waar de modem staat en het aansluitpunt van het glasvezel haal ik max 700mb binnen, 1000 wordt nergens behaald.
stap ik de gang uit en de woonkamer in kom ik al uit op max 300mb, een verlies van ruim 500 mb door hooguit 5 meter te verplaatsen.

op de boven verdieping heb ik maar een kabel aangesloten op een wifipunt hier haal ik bekabeld 20 mb.

meerdere malen de wifimanager gebruikt die lijkt het probleem steeds alleen erger te maken.

 

inmiddels opnieuw een afspraak in geplant met de klantenservice om e.e.a. uit te zoeken.

ik denk dat er toch een monteur zal moeten komen maar ben niet van plan hier ook maar een cent aan te geven zeker gezien kpn mijn hele snelheid al niet haalt waar ik wel de volle mep voor betaal, hoop dat de klantenservice het probleem nu kan oplossen anders zit er in mijn ogen niets anders op om over te gaan stappen naar een concurrent.

woon nu ruim een half jaar op dit nieuwe adres en niets anders dan problemen met zowel internet als tv als mobiele verbinding.


@KVNx010  1 GB via wifi ga je nooit halen. Dat ligt niet aan kpn maar dat is de beperking van wifi. Die snelheid is alleen bekabeld te halen.  Je moet echt van goeie huize komen wil je meer dan 500 halen. Je zal dan appartuur moeten hebben wat wifi 6 ondersteunt maar bovenal een een perfecte opstelling van wifipunten. Wifi heeft maar een kort bereik.  Op een afstand van 4 meter ben je al de helft kwijt. De snelheden beneden die je noemt zijn gewoon goed. Boven is een ander verhaal.  Welke wifiversterker heb je daar staan?


Dag Joep,

 

dat de volledige snelheid via WiFi niet gehaald wordt snap ik. Maar op dit moment is het internet niet eens redelijk te noemen, valt continue weg of is gewoon helemaal niet te gebruiken.

 

Zojuist contact gehad met de klantenservice, komt er op neer dat er niks aan te doen valt.

Enige oplossing kan zijn om te kijken wat je via laptop/pc binnen haalt als deze rechtstreeks op de modem aangesloten staat. Dit net getest haal dan bekabeld 800 mb binnen. Ook hier dus niet de volle 1000.

wat betreft de aangesloten mesh punten, dit is een TP Link Deco (volgens mij de x50) met 3 punten, op elke verdieping 1 en de hoofd ontvanger staat in de meterkast aangesloten op de modem zodat deze de verbinding over kan nemen.

enige oplossing die kpn mij momenteel bied is het leggen van kabels door me gehele woning. Voor mij niet geheel wenselijk aangezien deze kabels ook weggewerkt zullen moeten worden en er door me hele woning gaten geboord zal moeten worden om die kabels door te zetten.

 

normaal nooit problemen gehad maar sinds de verhuizing niks anders dan ellende, tv verbinding die veel storingen heeft, mobiele verbinding van mijn iPhone heeft hooguit 2 streepjes, WiFi die hapert of soms helemaal niet te gebruiken is.

 

de wifimanager komt er bijna wekelijks aan te pas, heb nu denk al 20c de modem gereset en/of terug gezet op fabriek instellingen.


Bekabeld aan het modem zonder andere aangesloten appartuur zou je rond de 930/930 uit moeten komen.  Je hebt namelijk altijd enigzins verlies. De wifi van het modem is toch wel uit?? 


@Joep1965 dat red ik dus al niet maximale wat er uit komt zonder andere apparatuur er tussen is 800. & ja de WiFi is uit op de experiabox het knopje aan de zijkant in gedrukt tot led uit is netwerk is ook niet meer te vinden.


Ok de wifi is dus overgenomen door de Deco's dus dat is wat kpn betreft niet meer relevant.  Wat me wel opvalt is dat je hoofdontvanger in de meterkast hebt staan.  Dat is niet de beste plek want je begint al met een barrière.  Probeer die net buiten de meterkast te hangen. Hoe minder obstakels hoe beter. Wat het meten betreft is de enige betrouwbare manier de Ookla app die je vind in de windowsstore.  Uiteraard zonder actieve browsers. Probeer het en plaats er even een screenshot van als je wil. Overigens komt er bij die snelheid heel veel rekenwerk aan te pas dus je hebt daar echt wel een goeie pc of laptop voor nodig.


Ik heb nu tijdelijk de Deco even buiten de meterkast geplaatst, zal een betere plek voor gevonden moeten worden mocht dit het probleem oplossen… zal hier dan alleen andere ehternetkabels voor moeten hebben de meegeleverde zijn namelijk vrij kort en redden t anders niet meer naar de modem.

als ik de Speedtest uitvoer kom ik nu uit op +/- 700. Zie screen. (Uitgevoerd met mijn iPhone, laptop zal wat lastig gaan ben ik bang aangezien deze van mijn werk is en ik geen apps e.d. Mag downloaden), kan het evt nog wel op mijn MacBook proberen.

 


Voor wifi is dit echt een uitmuntende snelheid!! 


@Joep1965 

ook even geprobeerd de laptop aan te sluiten op de Deco via een ethernetkabel, krijg dan de onderstaande resultaten.

 


De download is gewoon goed. De upload blijft iets achter maar het zou kunnen dat de laptop net iets verstuurd. Dan zou je een paar keer over de dag verspreid moeten meten. Alles opgeteld ziet je verbinding er keurig uit. Misschien moet je je wel afvragen of je die snelheid echt nodig hebt. Je moet echt een datavreter zijn wil je het echt nodig hebben maar dat kan alleen jij bepalen.


@Joep1965 de metingen zijn echter beide van hooguit 10cm van de modem/Deco genomen.

zodra ik de test die via de wifi op Bijv. Mijn iPhone zakt deze in de woonkamer al naar 300mb, boven verdieping 200 en zolder wisselt enorm. (Tussen 20 en 60mb)

ben voor 1000 gegaan aangezien ik regelmatig game en graag een snellere verbinding wil hebben als mijn Xbox bekabeld aangesloten wordt.

ik zal toch moeten overwegen kabels te trekken in ieder geval naar zolder aangezien ik thuiswerk. Lijkt op dit moment de enige oplossing aangezien ik er met de klantenservice ook totaal niet uitkom..


@Joep1965 de metingen zijn echter beide van hooguit 10cm van de modem/Deco genomen.

zodra ik de test die via de wifi op Bijv. Mijn iPhone zakt deze in de woonkamer al naar 300mb, boven verdieping 200 en zolder wisselt enorm. (Tussen 20 en 60mb)

ben voor 1000 gegaan aangezien ik regelmatig game en graag een snellere verbinding wil hebben als mijn Xbox bekabeld aangesloten wordt.

ik zal toch moeten overwegen kabels te trekken in ieder geval naar zolder aangezien ik thuiswerk. Lijkt op dit moment de enige oplossing aangezien ik er met de klantenservice ook totaal niet uitkom..

 

De echte gamer doet het bekabeld. Wifi is nooit stabiel genoeg om echt goed te kunnen gamen. Wil je door het hele huis optimaal wifi hebben dan moet je op iedere verdieping een bekabeld wifipunt hebben. Ik geef je even een korte toelichting op wifi. Wifi gaat over de 2.4ghz en de 5ghz band.  De 2.4ghz band heeft een bereik van een meter of 10 maar kan geen hoge snelheden aan.  70 is de max. De 5ghz band kan hoge snelheden aan maar heeft een kort bereik. Zonder muren en deuren is het maximaal 8 meter. Hoe verder van het modem hoe meer de snelheid afneemt. In jouw geval wordt het signaal al meteen tegen gehouden door de meterkast. Voordat het signaal het wifipunt op zolder bereikt ben je dus misschien wel 70% kwijt!!! Het moet echt anders wil je de volledige snelheid kunnen gebruiken.  Ik heb op drie plaatsen bekabelde wifipunten staan en de snelheid wordt volledig gehaald. Je kan dus twee dingen doen. Of je accepteert de snelheid zoals het is of je gaat met kabels aan de slag. 


Daar was ik al bang voor.. nu de Deco buiten de meterkast staat blijf ik overigens dezelfde problemen houden. Dus zal moeten gaan werken met kabels. 
 

wat betreft het gamen, ja daar ben ik zeker voorstander van alleen moet de optie er wel zijn in een kabel te gebruiken 😉 inmijn geval kan ik niet herleiden waar mijn loze leidingen etc uit komen en ben niet van plan overal een draad in het zicht te laten liggen door de gehele woning.

 


Ik snap je hoor. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is gewoon veel werk. Hoe is de opstelling van de deco's?


Op dit moment staat de hoofddeco buiten de meterkast met de meegeleverde platte UTP kabel in de modem van KPN, de 2e unit staat draadloos op de 2e verdieping recht voor de trap en de 3e unit staat naast de deur van de zolder eveneens draadloos.

 

het is te proberen deze dichter bij elkaar te plaatsen maar ben bang dat ik niet uit ga komen met de stopcontacten… die zijn helaas beperkt in de woning.

 

overigens geven beide units in de tp app al aan dat ze 2 van de 3 streepjes signaal pakken dus zal voor een wat stabielere verbinding toch dichterbij geplaatst moeten worden.

weet niet of het nog veel verschilt maakt als de Deco hoofd unit ingesteld staat als accespoint of router standaard?


Is een accespoint dus zo instellen.  Het mooiste is nr. 1 net buiten de meterkast nr.2 op de eerste overloop en nr.3 op de tweede overloop. 


Oké dan had ik de hoofdunit goed ingesteld deze staat idd op accespoint aangezien de modem geen WiFi meer uitstraalt.

de unit op de 2e etage moet met een beetje passen en meten en goed wegwerken misschien nog te doen zijn, de 2e wordt wellicht wel een probleem aangezien ik dat niet ga redden qua stopcontact maar het is te proberen.


Ik lees ook dat het met de tv niet lekker gaat. Bedoel je de tv ontvanger?


Klopt de ontvanger hapert zo nu en dan of valt ineens uit.

 

heeft 100% te maken met de aansluiting.

voorheen had ik de tv rechtstreeks aangesloten op de modem (toen stond de modem nog in de woonkamer omdat daar de aansluiting zat) maar in de nieuwe woning is een cinewall geplaatst waar achter de stekkers zijn weggewerkt.

Ook hier het probleem dat ik geen idee heb waar de loze leidingen etc uitkomen en de vorige bewoner heel fijn alle draden afgeknipt heeft tot op het punt waar de kabel de vloer in gaat niet de mogelijkheid gehad om de tv ontvanger op de modem aan te sluiten.

Hier dus gekozen om een een adapter van opnieuw TP link te gebruiken om een draadloze verbinding te maken met de tv ontvanger. Werkt verder redelijk hoor maar zet ik bijvoorbeeld de electrische haard aan in de cinewall loopt kpn voor enige seconden vast of krijgt dan even storing. (Werkt verder redelijk dus is niet zozeer een probleem waar ik me enorm aan stoor dat is het internet dan net wel)


Je hebt toch niet dit soort dingen hoop ik???

 


Haha helaas wel, alleen dan een DVS van TP Link. (Was een goedkopere oplossing dan die van KPN zelf) 

klein gelukje bij een ongelukje is dat ik op de benede verdieping alle plinten nog moet leggen en kan er evt voor kiezen om achter de plinten toch een kabel weg te werken mocht het me lukken om een klein gat te krijgen ik de cinewall waar de stekker doorheen kan.


Heb jij de nieuwste tv box of nog de oudere ontvangers? 


@Joep1965  heb zo klein kastje van Arris (zwart van kleur), geen idee of dat een oudere is of een nieuwe eerlijk gezegd heb hem al enige tijd.


Ok dat is een oudere maar wordt nog steeds ondersteunt.  Probeer in ieder geval een kabel naar de tv ontvanger te leggen zodat je snel van die dvs's bent verlost.


Reageer