Skip to main content

Beste mensen,

 

Gisteravond moest ik voor enkel sites een SSL aanmaken. 1 domein hebben we meteen verhuisd naar een andere host. In eerste instantie zag ik niet dat de nameservers niet goed werden overgenomen.

 

Op mijn mobiele data bij Simpel werkt de site wel, op KPN WiFi kom ik op de parkeerpagina uit.

 

Hoe vaak resolved KPN de nameserver database? Ik heb begrepen dat KPN een eigen database heeft.

 

Ik kan een moderator wel de juiste domeinnaam geven, ik deel deze niet openbaar.

 

Met vriendelijke groet,

Wouter

Hoi Wouter, bij DNS is het zo dat elk record een TTL heeft. Die geeft de tijd aan dat een DNS query geldig is. Meestal staat deze op 12 of 24 uur. Wat dan betekent dat als er een DNS query is gedaan, en je bezoekt dezelfde site binnen die periode weer, dan wordt de waarde uit het cachegeheugen gebruikt in plaats van een nieuwe DNS query te doen. Waardoor het dan kan zijn, als je het DNS record hebt aangepast, dat het dan ook een zo'n tijd kan duren voor alle DNS resolvers de nieuwe gegevens binnen hebben. Je kunt die TTL zelf aanpassen. Als het erg belangrijk is dat een wijziging gelijk overal opgepakt wordt, dan kun je (tijdelijk) de TTL even heel laag zetten.