Skip to main content

Neemt de internet bandbreedte toe als je de tv uit je abonnement haalt?

Nee... waarom denkt u dat?


Omdat de bandbreedte volgens mij wordt opgeknipt in tv, internet, telefoon e.d.

Ik haal bij speedtesten ook nooit de afgenomen bandbreedte uit de bundel...


Dat laatste kan komen als je een dsl aansluiting hebt die lager is dan het abonnement. 

Via dsl zijn de abonnementen tot snelheden.

Wat is je abonnement? Wat meet je?

Wat kan je lijn? Zie fourstack. 

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8 .


Ik heb glasvezel en die kan tot 1 Gb aan.

Mijn abonnement heb ik overgezet van 100mb naar 200mb vanwege meer streamen…

Ik heb nog nooit snelheden gezien die daarbij in de buurt komen.

Eerder minder dan 80mb vaker richting 40 a 50mb…

Dat vind ik best laag voor zo'n abonnement.

Als de signalen worden opgeknipt, begrijp ik de lagere scores, anders niet…

4K TV neemt m.i 50Mb van de bandbreedte weg, dan blijft er voor de rest nog maar 150Mb over.

Wifi , internet en vast telefoon.


als het zoals bij ziggo wordt gedaan dan gaat IPTV via een aparte service flow en daarmee niet van het normale internet bandbreedte af

 

ook klink het alsof je een fast ethernet snelheid heb ipv gigabit als je kabel gebruikt

 


Eerder minder dan 80mb vaker richting 40 a 50mb…

Ik denk dat dit aan uw eigen apparatuur ligt.

Meet eens bekabeld rechtstreeks op de Experiabox of KPN Box. Met rechtstreeks bedoel ik: 1 kabel tussen pc of laptop en de Experiabox/KPN Box. Geen extra kastjes of dergelijks er tussen, geen switch, geen kabel die door de muur loopt, gewoon 1 losse kabel. En verder alle andere apparaten losgekoppeld. 


Zeker bij glasvezel wordt er geen ruimte voor tv afgesnoept van je abonnement. De overgebleven ruimte wordt daarvoor gebruikt. Bij een 200/200 abonnement op glasvezel wordt de overgebleven 800 dus gebruikt voor tv (alleen decoders DIW7022, VIP5202, VIP2952 en HMB2260).

En wat je lagere meting betreft:

Hoe meet je met het betreffende apparaat? Kan ie het wel aan? Met mijn laptop kom ik niet boven 35 Mb/s via wifi (2.4 Ghz). Met mijn smartphone via 5 Ghz wifi krijg ik wel de '’volle'’ bak van mijn abonnement.

Dat je op één apparaat (test apparaat) minder binnenkrijgt zegt niks over de totale snelheid. Er zijn op een toestel soms gewoon beperkingen als wifi 2.4.

Meet bij voorkeur bedraad (laptop met utp aansluiting). Zet alles verder uit of maak er geen gebruik van (phone bijvoorbeeld). Ik gebruik zelf altijd https://kpn.com/speedtest .


Alles uitgezet en rechtstreeks op de experiabox kom ik inderdaad nu richting de abonnementswaarde…

Wel vreemd dat je in een normale situatie dus best veel verliest her en der…

Ik werk niet vanuit de meterkast tenslotte :)

 

Dank voor alle hulp hier, ik ben wijzer geworden...

 


je kan dan het beste een lan kabel vanuit de meterkast trekken naar de plek waar de pc staat 


Nog even wat indrukken m.b.t. verbruik

Een 4k stream neemt 25 Mb/s in beslag.

Een HD stream HD kanalen kpn 7,3 Mb/s en HDglas momenteel 12,5 Mb/s met 1080i

Via bv Netflix is HD ook 5 Mb/s maar met 1080p; 4k stream Netflix 15 Mb/s.

Downloaden website; tot zo'n 3 Mb/s gedurende enkele seconden.