Skip to main content
Vraag

Nieuw modem nodig die ook als mesh punt werkt met SuperWifi

• August 26, 2026
  • 4 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik heb net akkoord gegeven op €57,48 per maand inclusief mijn twee wifi-punten. Ik begreep achteraf dat de nieuwe modem ook als wifi-punt werkt. Zou ik daarom ook de nieuwe modem kunnen krijgen, zodat ik mijn huidige opstelling kan vereenvoudigen?

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 26, 2026

Welk type modem heb je nu?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2026

Experia box v10

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2026

Ik heb nu een Experia Box V10 met twee wifi-punten. Nu ik toch een nieuw abonnement heb afgesloten, kan ik dan een KPN Box 12 krijgen? Ik begrijp dat de Box 12 zelf ook als wifi-punt werkt. Kan ik daardoor één van mijn twee wifi-punten anders gebruiken zonder dat mijn maandbedrag van €57,48 verandert?

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 26, 2026

Zowel de Box 10 als de Box 12 kunnen naast SuperWifi als zelfstandig wifi-punt worden gebruikt. In het verleden werd bij de Box 10 de interne wifi uitgeschakeld en moest er een SuperWifi-punt rechtstreeks op de Box 10 worden aangesloten. Dat is inmiddels niet meer nodig.

Dat gezegd hebbende: de Box 10 ondersteunt geen mesh. SuperWifi 1 evenmin, terwijl de Box 12 en SuperWifi 2 dit wel ondersteunen.

Onder normale omstandigheden wordt een Box 10 niet proactief omgewisseld voor een Box 12. KPN past hiervoor lifecycle management toe. Daarbij wordt actief gekeken welke hardware nog voldoet aan de actuele eisen. Zodra KPN bepaalt dat een bepaald type modem niet meer aan de gestelde eisen voldoet, kan besloten worden deze te vervangen. Volgens mij gaat het momenteel bijvoorbeeld om de Experia Box V8 en ouder. Met een Box 10 zit je wat dat betreft dus nog goed.

Hier vind je meer informatie over mesh:
https://www.kpn.com/beleef/blog/dit-is-mesh-netwerk-opzetten

Kort gezegd: bij wifi-apparatuur zonder meshfunctionaliteit bepaalt de client grotendeels zelf wanneer hij van wifi-punt wisselt. Het kan daardoor voorkomen dat een apparaat verbonden blijft met een minder sterk wifi-punt, terwijl er een ander punt met een sterker signaal beschikbaar is.

Bij een mesh-netwerk wordt het roamingproces beter ondersteund en kunnen wifi-punten en clients samenwerken om ervoor te zorgen dat een apparaat op een geschikt moment naar een ander wifi-punt overstapt. Hierdoor verloopt het wisselen tussen wifi-punten doorgaans soepeler.