Skip to main content

Beste KPN, 

Ik heb twee SuperWifi 2 apparaten gekocht om thuis een wifi mesh netwerk aan te sluiten. De producten ontvang ik de volgende dag al thuis. 

Maar in de handleiding lees ik dat wanneer je een Experia Box V10 hebt, je altijd één van de SuperWifi 2 apparaten bekabeld aan de modem moet laten zitten. Kennelijk bevat de Experia Box V10 geen Wifi 6, en neemt het SuperWifi 2 apparaat de wifi over, zodat wel een Wifi 6 signaal kan worden verstuurd naar de andere SuperWifi 2 apparaten die je draadloos in je huis kan plaatsen. 

Nieuwere modems van KPN, de Experia Box V10a en verder, hebben kennelijk wel Wifi 6. Dus daar hoef je geen SuperWifi 2 apparaat bekabeld aan te verbinden. In dat geval kan je alle gekochte apparaten draadloos in je huis plaatsen. 

Dit had ik graag geweten voordat ik 2 SuperWifi 2 apparaten had gekocht. Ik wil namelijk op twee plekken mijn draadloos netwerk versterken. Dit is mij uit de online informatie niet duidelijk geworden. 

Dus ik heb de klantenservice gebeld met de vraag of ik mijn modem mag vervangen door een nieuw exemplaar, dat wel aan de vereiste hardware voldoet. Het antwoord is simpel: nee. 

Dat verbaast mij. Mijn huidige modem werkt wel, maar voldoet kennelijk niet meer aan de nieuwe standaarden qua hardware. 

Dus in plaats van dat KPN mij een nieuwe modem stuurt, die wel goed kan communiceren met de overige hardware die ze zelf verkopen, moet ik nog een SuperWifi 2 apparaat kopen, à €60,-! 

Ik weet dat KPN mij niet gaat helpen, door mij een nieuwe modem toe te sturen. Dat is mij aan de telefoon heel duidelijk gemaakt. 

Dus ik plaats dit bericht vooral zodat andere klanten van KPN met een Experia Box V10 weten waar ze aan toe zijn als de de aankoop van SuperWifi2 overwegen, en niet onaangenaam verrast worden net als ik. 

Erg jammer dit. Mijn apparaten gaan retour naar KPN. Waarschijnlijk kost de verwerking van mijn retour KPN meer dan mij een nieuwe modem toesturen. 

Nieuwe klanten hebben dit probleem waarschijnlijk niet, want die krijgen wél de nieuwste apparatuur. Een trouwe klant wordt in dit geval niet beloond. 

 

Op dit moment wordt een update uitgerold (tijdens EK even niet) waarbij de v10 volledig mee kan gaan doen in mesh met de Superwifi 2. Even geduld dus.

 


Beste @PeterG , 

Dank voor deze update. Dat wist de klantenservice mij niet te vertellen. 

Een paar vragen:

  1. Wanneer kan ik die update verwachten? Ik overweeg mijn apparaten terug te sturen en dat moet binnen 14 dagen. Maar als ik er zicht op heb dat die update snel komt, wil ik mijn apparaten houden. Is juni 2024 nog steeds realistisch?
  2. Ik lees in in het bericht het onderstaande. En vraag me af: betekent dit dat ik beter mijn SuperWifi apparaten niet kan aansluiten, omdat ik dan langer moet wachten op een update? En waarom is dat zo? 

“Voor nu zullen we eerst alleen klanten overzetten naar de nieuwe KPN Software die géén Wifipunten gebruiken. Maar, mocht je na deze update SuperWifi 2 aanschaffen, dan zullen deze automatisch ook updaten en heb je een mesh wifinetwerk.”

 


1 meestal duurt zo'n uitrol wel enkele weken. 

2 klopt. Als je ze aansluit ben je pas aan het eind van de 'rij'.

Voor nu zou ik de aankoop annuleren. Daarop zal een verzoek tot terugsturen komen. 

Je kunt ze ook laten liggen tot de update bij je binnen is.

Ps. Wist je dat je ze ook kunt huren?

http://kpn.com/superwifi

 


Maar even voor de duidelijkheid: de v10 gaat nooit WiFi 6 ondersteunen. Maakt voor de verdere werking niet uit.


Dank weer voor de updates!

Enkele weken is oke voor mij. Ik vraag me wel af, wat dat inhoudt als je achteraan de wachtrij staat. Maar goed, dat moet ik dan maar afwachten. Ik denk nog even na over wat ik doe: terugsturen of afwachten. 

En dan toch nog even een vraag o.b.v. de opmerking van @Nick83: heb ik dan na de update alsnog een slechter netwerk dan iemand met een nieuwere KPN modem?  

 

Tot slot: huren is uiteindelijk altijd duurder dan kopen, dus dat doe ik zo min mogelijk


Aan de andere kant. De SuperWiFi 2 werken niet in combinatie met andere provider. Of een eigen modem.


De SuperWiFi 2 werken niet in combinatie met andere provider. Of een eigen modem.

Waarom niet? Ik heb ze hier achter m'n eigen router staan. Dat werkt gewoon hoor.


Reageer