Skip to main content
Vraag

Nokia kastje past niet, provisorisch opgelost maar twijfel over de oplossing

• April 1, 2026
  • 8 reacties
  • 73 keer bekeken

Goedemiddag,

Gisteren heb ik geprobeerd het nieuwe zwarte kastje over het kpn glasvezelkastje te schuiven. Dit lukte niet omdat er volgens mij nog een ombouw omheen zit van een vorige aansluiting (zie foto). Ik kreeg de ombouw niet los en durfde er ook niet te hard aan te trekken omdat het glasvezelkastje eronder deels niet meer vast zit aan de muur. Ik heb het nu opgelost door de groen/witte kabel die uit de glasvezelkast komt in het nieuwe kastje te doen. 

Ik vraag me nu af of het wel goed is om het zo op te lossen. Alles werkt maar het is denk ik niet de bedoeling om de kabel van het vorige kastje te gebruiken. Ik krijg de kabel echter niet losgestekkerd uit het glasvezelkastje.

Ook begreep ik later dat ik had moet opletten met het uiteinde van de groen/witte kabel ivm infrarood licht dat de ogen kan beschadigen. In hoeverre kan het kwaad dat ik dit niet heb gedaan?

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 1, 2026

Wat vind jij hier van ​@Ik_Combineer ?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

@Cin40 

dat kleine vierkantje kun je indrukken om de vergrendeling los te maken van de Patchcover. dit knopje dus indrukken en tegelijkertijd de patchcover rustig naar beneden halen.

hierbij een foto van hoe het eruit ziet:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

@joey92 

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb een poging gewaagd, maar het blijkt het kpn kastje zelf te zijn dat deels "open" staat door de patchcover. Ik ben weer gestopt omdat ik niets wil slopen. Heb je hier toevallig ook een tip voor?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

Je moet hem niet naar je toe halen maar omlaag schuiven.

Nu met je platte hand even hem aanduwen, dan zou hij weer dicht moeten klikken. Hierna het kleine vierkantje indrukken en langzaam omlaag schuiven.

Als bovenstaande te eng klinkt kan je beter een monteur inschakelen. Wij komen kosteloos deze handeling voor je uitvoeren.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

aan de zijkant zit ook een vergrendeling van de FTU. deze kun je eens rustig proberen of deze weer vast klikt. 

als het niet lukt, gewoon een monteur vragen. dan komen we het fixen voor je.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

@joey92 en ​@Ik_Combineer 

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb geprobeerd om het weer in elkaar te klikken, maar ben denk ik te voorzichtig. Ik ga het aan een monteur overlaten. 

Kan ik tot die tijd mijn provisorische oplossing laten zitten? En hoef ik me geen zorgen te maken over mijn ogen?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

als het werkt, lekker laten zitten voor nu.

als de monteur belt en zegt dat de verbinding in dienst is. zeggen dat die toch langs moet komen omdat de Glasvezel NT niet past.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

@joey92 

Dat verklaart waarschijnlijk dat ik online geen afspraak kan maken voor een installatiemonteur. Ik bel er morgen achteraan.

Bedankt voor je hulp. Fijne avond!