Skip to main content
Antwoord

Ondanks 4Gbit abonnementblijft de bekabelde snelheid hangen op 100mbit

• June 14, 2025
  • 15 reacties
  • 208 keer bekeken

Goedenavond,

Wij hebben sinds afgelopen donderdag het 4 gb/s internet pakket van KPN, i.c.m. de Box 14. Na het verhelpen van enige kinderziektes met het aansluiten/instellen van het SuperWifi2 punt werkt alles nu, op één ding na:

Bij het meten van mijn snelheid via de bekabelde verbinding (1 gb/s switch op poort 2 van de Box 14, en cat5e kabels) meet ik maar een maximale snelheid van 94-100mbps. Nu weet ik dat ik mijn switch moet gaan vervangen, dit was al gepland. Ook lag de kabels door heel het huis vervangen door cat 7 al in de planning.

Maar met deze setup had ik bij Ziggo standaard 930-980 mbps, dus ik weet dat de switches, en de bekabeling maximaal 1000 mbps aan kan, toch haal ik dit niet via KPN.

Ik heb de internet test van het modem gedaan, waar ik zie dat ik sowieso 4000mpbs download, en 3500 mbps upload heb. Via apparaten op WiFi heb ik ook een goede verbinding van minimaal 300mpbs. 

Kan iemand mij hier hulp bij geven, ik ben ten einde raad.

Bvd,

Spitss.

Beste antwoord door Spitss

Het is opgelost. Er was één kabel waar de stekker idd niet goed zat gemonteerd. Ook was de netwerk poort van mijn laptop defect. Dankjewel voor alle reacties. 

15 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • June 14, 2025

Zijn er op de switch instellingen aan te passen?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 14, 2025

Wat krijg je te zien als je inlogt op de box 14 bij de ethernetpoorten ?  

Ik heb niets aangesloten op poort 2 en dan zie je ook 0 Mbps 

Bij jou zou daar 1 Gbps moeten staan.  Als dat er niet staat kun je kabel en/of switch gaan vervangen 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 14, 2025

Zijn er op de switch instellingen aan te passen?

Nee, dit is simpelweg stekker in het stopcontact en werken.

Wat krijg je te zien als je inlogt op de box 14 bij de ethernetpoorten ?  

Ik heb niets aangesloten op poort 2 en dan zie je ook 0 Mbps 

Bij jou zou daar 1 Gbps moeten staan.  Als dat er niet staat kun je kabel en/of switch gaan vervangen 

Dit:

Verder is mijn switch aangesloten op poort 2 van de Experiabox (de groene poort). Op 3 en 4 zijn alleen mijn TV+ boxen aangesloten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 14, 2025

Je sluit een 1 Gbit switch aan op een 2.5 Gbit poort.  Ik zou zowieso die switch aansluiten op een 1 Gbit poort van de box 14. 

En anders de kabel ertussen vervangen door een andere om het een en ander uit te sluiten.  

Ik zou zelf even een pc/laptop zonder switch aansluiten op die poort met die kabel en kijken hoe m,n speedtest dan uitvalt.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 14, 2025

Je sluit een 1 Gbit switch aan op een 2.5 Gbit poort.  Ik zou zowieso die switch aansluiten op een 1 Gbit poort van de box 14. 

En anders de kabel ertussen vervangen door een andere om het een en ander uit te sluiten.  

Ik zou zelf even een pc/laptop zonder switch aansluiten op die poort met die kabel en kijken hoe m,n speedtest dan uitvalt.  

Hoi Eddy,

Zoals eerder benoemd: woensdag had ik nog Ziggo, en toen had ik stabiel rond de 1gb/s met dezelfde setup. Het enige verschil is dat het nu glasvezel is van KPN en de Box 14 ipv van het modem van Ziggo. Daarbij, ik weet dat ik maar maximaal 1 Gbit kan halen uit deze poort, maar dit zou technisch toch geen probleem moeten vormen? Overigens, als ik de switch aansluit op de 10Gbit poort, zie ik geen verschil. Ik heb alleen de TV+ boxen aangesloten op 3 & 4 omdat ik dit makkelijker vond/zo uit kwam

Ik zal morgen proberen met een cat7 kabel en mijn laptop om te zien wat hij dan doet.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 14, 2025

Niet iedere poort schakelt op alle snelheden terug of op..   Ik weet uit ervaring dat de 10 Gbit poort wel naar 5 en 2.5 en 1 kan terugschakelen.  Echter is het nooit aan te raden.  Ik heb al aardig wat routers voorbij zien komen die alle poorten naar 100 Mbit terugschakelen zodra er 1 op die snelheid is aangesloten.  

Ziggo kun je echt totaal niet vergelijken met KPN.  behalve dan dat je daar max 100 mbit upload hebt en hier (kuch kuch)  4000 mbit  :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 14, 2025

Niet iedere poort schakelt op alle snelheden terug of op..   Ik weet uit ervaring dat de 10 Gbit poort wel naar 5 en 2.5 en 1 kan terugschakelen.  Echter is het nooit aan te raden.  Ik heb al aardig wat routers voorbij zien komen die alle poorten naar 100 Mbit terugschakelen zodra er 1 op die snelheid is aangesloten.  

Ziggo kun je echt totaal niet vergelijken met KPN.  behalve dan dat je daar max 100 mbit upload hebt en hier (kuch kuch)  4000 mbit  :) 

Dus theoretisch gezien, als ik de switch aansluit op poort 3 van het modem, zou ik wel 1 Gbit moeten krijgen op mijn PC?

Leen59
Wijsgeer
  • June 14, 2025

Dan zou ik voor de grap ook poort 1 eens proberen, benieuwd wat die dan aangeeft.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 14, 2025

Ik bedoelde meer dat als je een laptop/pc aansluit op poort 3 met dezelfde kabel kun je zien of die wel 1 Gbps doorgeeft.   Dan weet je dat het aan je switch ligt.  Als hij op poort 3 ook geen 1 Gbps doorgeeft een andere kabel proberen.  

En dat kun je voor de grap natuurlijk op alle poorten proberen.   :P 

Leen59
Wijsgeer
  • June 14, 2025

Cat7 lijkt mij sowieso niet verstandig, is geen officiële norm heb ik begrepen.

Cat7 is geen officiële standaard en wordt niet gecertificeerd zoals Cat6 of Cat8, dus ieder fabrikant kan deze opdruk gebruiken zonder goedkeuring of licentie. Bovendien gebruikt Cat7 geen RJ45 maar GG45 connectoren en andere kleur codering dan Cat6. Als je een ader fout verbindt, heeft je geen 10gbs maar 100mbs kabel. Je kan beter een Cat6/Cat6e kabel kopen of als je geld over hebt, Cat8 verleggen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 15, 2025

Beste ​@Spitss , zoals ​@Leen59 eerder schreef, gewoon CAT6 of CAT6a kabels gebruiken en geen cat7, dat is vragen om moeilijkheden.

Iedere poort moet gewoon 1Gigabit kunnen doorlaten, als jij dan bij bijvoorbeeld bij een tv decoder maar 100Mbit ziet staan, is dat omdat de poort op de tv decoder door KPN begrensd is op 100Mbit.

Succes.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Spitss, ik zie dat de enkele community leden al flink wat advies hebben gegeven. Hoe staat het er inmiddels voor? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • June 21, 2025

Het is opgelost. Er was één kabel waar de stekker idd niet goed zat gemonteerd. Ook was de netwerk poort van mijn laptop defect. Dankjewel voor alle reacties. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 21, 2025

Wel Cool dat de apparatuur van Ziggo daar zonder problemen  mee werkt  :)  

Veel plezier met je 4Gbps verbinding :)  

En bedankt dat je nog even meld dat het opgelost is. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mooi om te lezen dat het is opgelost.