Skip to main content
Vraag

Ondanks snelle glasvezel verbinding 's avonds slechte wifi

• December 19, 2025
  • 19 reacties
  • 162 keer bekeken

Wifi vooral  savonds   ( meeste gebruik savonds) slecht,  dikwijls welles/ nietes verbonden., uitvallen , tijdens kijken  videoland, dan videoland opnieuw moeten opstarten.

Heb al alles gereset, ander kanaal. 

Overdag ook slecht beeld, you tube,  alle instellingen veranderd en enige dat helpt is geavanceerd op 720 zetten., voor helder beeld you tube te krijgen, bij elke video. .  netflix begint wazig, pas na 5 minuten helder beeld. 

Alles ligt bekabeld, abonnement voor 1 gig.

Is er een oplossing?

19 reacties

• December 19, 2025

Alles bekabeld schrijf je. Waarom heb je het in de topictitel dan over WiFi? 

Heb je al eens een speedtest gedaan?

• Auteur
  • Topper
  • December 19, 2025

Allereerst, ik ben geen techneut ;) 

Met wifi bedoel ik op gsm of tablet. En dacht dat streamen videoland en netflix  ook via wifi liep op tv 

De speedtest heb ik direct na verzenden, van dit bericht gedaan

.

Download 6.6 mbps,  ping 16  ms en upload 15,4 mbps , jitter 103  ms

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 19, 2025

@Liezet Nu wordt vooral interessant welke randapparatuur je aangesloten hebt. Maak je gebruik van wifiversterkers of andere apparatuur die impact heeft op je verbinding?

Die snelheidstest die je gedaan hebt, is die op kabel of wifi uitgevoerd? Kun je de snelheid ook meten met een internetkabel?

• Auteur
  • Topper
  • December 19, 2025

Is een experiabox v10 met 2 arris tv ontvagers, glasvezel, bekabeld aangelegd

Speedtest was op tablet. 

Zou niet weten of ik zo'n kabel heb en hoe je dat dan doet, bekabeld testen

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 19, 2025

Dank voor de informatie! Branden alle lampjes op je experiabox wel groen? Maak je gebruik van Wifiversterkers? 

Probeer anders even de Wifi Manager te doorlopen! Deze kun je vinden door hier te klikken. Dan hebben we even een goed beeld van de situatie. 

• December 19, 2025

Als je die speedtest doet op een bekabeld aangesloten pc of laptop, welke snelheid haal je dan?

• Auteur
  • Topper
  • December 19, 2025

Na wifi manager gedaan te hebben, geen internet meer,  dus geen wifi meer, kan ook niet handmatig meer invoeren op gsm.…

Vaste telefoon verbind ook niet meer, wel tv

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 19, 2025

Na wifi manager gedaan te hebben, geen internet meer,  dus geen wifi meer, kan ook niet handmatig meer invoeren op gsm.…

Vaste telefoon verbind ook niet meer, wel tv

Dat is ook niet de bedoeling. Welke lampjes branden er op je modem? Als wireless niet aan is kun je het volgende doen:

• Op de smalle kant van de Experia Box v10 zitten 3 knopjes. 
  • Druk het middelste knopje 2 lange seconden in
  • Laat het knopje los, na enkele seconden zou wireless moeten gaan branden. 

Ik heb zelf de V10a en het komt met dat knopje nog al precies op die 2 seconden aan heb ik ervaren, dus misschien moet je het een paar keer proberen. 

• December 19, 2025

Het modem is gereset. En nu heeft het WiFi netwerk een andere naam denk ik. 

Maar op een bekabeld aangesloten pc of laptop zou je gewoon internet moeten hebben.

Telefoon heeft even tijd nodig. Hopelijk herstelt zich dat wel weer.

• Auteur
  • Topper
  • December 19, 2025

Gelukt t was wireless, weer wifi, dank u

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 23, 2025

Hoi ​@Liezet en bedankt voor jouw bericht :)

Langzaam internet is altijd irritant maar met een glasvezelverbinding van 1 Gbit/s zou dat natuurlijk niet zo moeten zijn! Sowieso wil je ook alvast verwijzen naar deze pagina op onze Kennisbank. Hier vind je veel handige en praktische tips die jou kunnen helpen de wifi bij jou in huis beter te maken, ik wil je aanraden om dit eens door te nemen!

Gelukt t was wireless, weer wifi, dank u

Heel goed om te lezen maar belangrijkste; hoe is de snelheid nu? Ervaar je nog steeds problemen of gaat het nu juist beter?

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

Goedenavond 

Laatste dagen , geen gebruik gemaakt van meerdere wifi apparaten tegelijk , niet netflix of videoland gekeken, alleen you tube op tablet, telkens handmatig op 720 moeten zetten.begint bij automatisch 144.

Na vorige reset, geeft de vaste telefoon nu een ingesprekstoon, zowel bij uit als in bellen.

Dus geen vaste telefonie nu !

Net weer de wifi manager gedaan, maar er staat weer,  wifi instellingen ophalen mislukt.

Heb kabel in laptop en experiabox gedaan, 4 keer speed test gedaan, 1e keer download 93,  upload 93,  de  volgende 3 tests 56 mbps download gemiddeld. Upload 92

Nogmaals ben geen techneut :-)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 24, 2025

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Liezet :)

Enorm balen dat de telefoon nu niet meer werkt, zo raken we een klein beetje van de regen in de drup en dat willen we natuurlijk niet. Ik wil je aanraden om daar een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk. Zij kunnen vanuit daar meteen je verbinding doormeten en kijken wat er met de telefoon aan de hand is, ik verwacht dat we het op die manier vrij snel voor je op kunnen lossen. 

Heb kabel in laptop en experiabox gedaan, 4 keer speed test gedaan, 1e keer download 93,  upload 93,  de  volgende 3 tests 56 mbps download gemiddeld. Upload 92

Nogmaals ben geen techneut :-)

Als ik het goed begrijp, zijn deze snelheden dus gemeten met een laptop die direct met een kabel is aangesloten op de Experia Box? Met een bekabelde verbinding zou de snelheid juist stabiel moeten zijn maar afgaande op wat je deelt, lijkt het toch nog te haperen. Daarom kan het sowieso geen kwaad om de hele verbinding eens door te laten meten, benieuwd wat daar uitkomt. Deel je hier de uitkomst ook nog even als je hier contact over hebt gehad met onze Helpdesk? 

• Nieuwkomer
  • January 4, 2026

Ook hier glasvezel en een beroerde internetverbinding. Inderdaad met name op de drukke momenten, maar evengoed nog steeds om 01:00/01:30 uur.

Dit sowieso al de hele maand december 2025. En na jaren zonder problemen.

Vrijwel alle “consumenten-troubleshooting” gedaan. Op afstand snelheid laten beoordelen. Constant tablet en Experia V10 herstarten, wifi aan/uit, wifi netwerk vergeten en weer aanmelden, enz. enz. En daarbij een hardnekkig, dagelijks bufferprobleem tijdens het darten op Viaplay.

Nu op 4 januari 2026 voor het eerst een soepele dag, zoals het hoort (voor deze prijs).

Wellicht dat een moderator kan aangeven in hoeverre er problemen waren aan de kant van KPN. Want dat is wel het gevoel wat ik er bij heb…

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 4, 2026

@Dickies 

Fijn dat het nu weer goed gaat. Als de problemen terugkeren zou ik je aanraden een eigen topic aan te maken als je dit nog niet gedaan hebt! Deze problemen zijn namelijk vaak afhankelijk van de thuissituatie, de apparatuur en hoe het netwerk opgebouwd is: het verscheelt dus per huishouden wat er aan de hand is. 

Laten we hopen dat het zo blijft!

• Nieuwkomer
  • January 4, 2026

@Flitsend 

Ik dacht met mijn probleem redelijk aan te sluiten bij dit topic…

Maar ik stond op het punt komende week KPN te benaderen. En om een afdoende oplossing te vragen. Want dit kon echt niet langer zo.

We hebben een heel bescheiden aantal apparaten in gebruik. Technisch niks spannends, hoe wij van internet gebruik maken.

Maar dank voor je reactie

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 5, 2026

Goedemiddag ​@Dickies , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Dat is inderdaad op z'n minst merkwaardig te noemen dat je de hele maand december ineens problemen ervaart en ook dat dit zich (naast de drukke momenten) om 1.00/1.30 voordoet. Ik heb daar niet meteen een verklaring voor maar ben blij dat het sinds gister weer goed lijkt te gaan. Mocht het probleem onverhoopt toch terugkeren, maak dan vooral een nieuw eigen topic aan zodat we je vanuit daar verder kunnen ondersteunen.  En mocht je dit nog niet hebben gedaan (ik lees er in ieder geval niks over terug) dan kan ik je vanaf hier ook altijd nog het advies geven om eens aan de slag te gaan met de KPN Wifi manager. Deze online tool kan jou helpen om de kwaliteit van de wifi bij jou in huis te verbeteren en hopelijk heb je hier iets aan mocht het probleem zich toch weer voordoen! 

• Nieuwkomer
  • January 5, 2026

Beste Jan van KPN, dank voor je reactie.

Dank voor je snelle reactie. 

Wat is eigenlijk dan de meerwaarde van een eigen topic aanmaken?

Als ik de kop boven dit topic “Ondanks snelle glasvezel verbinding 's avonds slechte wifi” neem, dan valt mijn probleem daar toch ook onder?

Het lijkt mij dat je dan de boel centraal houdt….

Maar goed, als geschreven; treedt het euvel weer op, dan zal ik KPN rechtstreeks benaderen.
Om dan na zoveel troubleshooting van mijn kant (inclusief de befaamde WifiManager) te blijven rondhangen in een community…

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 5, 2026

Graag gedaan ​@Dickies en ook een terechte vraag met betrekking tot waarom een eigen topic aanmaken, ik snap dat.

Wanneer iemand een eigen topic aanmaakt, dan heeft dit verschillende voordelen. We kunnen op deze manier sneller en gericht ondersteunen en door in een bestaand topic een nieuw (soortgelijk) probleem aan te kaarten, kan er voor zorgen dat je vraag 'verstopt' raakt in een oud of een ander onderwerp. Tevens zorgt het ervoor dat de reacties specifiek zijn afgestemd op situatie, het voorkomt 'ruis'. En ook al lijkt een probleem op dat van iemand anders, vaak is er toch sprake van een net iets andere situatie. Denk bijvoorbeeld aan het type modem of tv ontvanger. Of het type abonnement. 

Daarbij blijft in een eigen topic alle communicatie bij elkaar en kunnen wij als moderators het onderwerp makkelijker blijven volgen! Kortom, heb je een eigen vraag of probleem, dan adviseren we eigenlijk altijd om hier een eigen topic voor aan te maken. Het is sneller, duidelijker en vergroot de kans op een oplossing!