Skip to main content
Vraag

Ondeugdelijke, scheve en slordige montage glasvezelaansluiting – verzoek tot herstel

• December 4, 2025
  • 5 reacties
  • 0 keer bekeken

Tajko
Nieuwkomer

Beste KPN,

Onlangs is in mijn woning een glasvezelaansluiting geplaatst als onderdeel van de collectieve installatie in ons flatgebouw. Hoewel ik begrijp dat deze aansluiting kosteloos wordt aangelegd, betekent dit uiteraard niet dat de installatie op een beunhaas-achtige manier mag worden uitgevoerd. De kwaliteit van de montage voldoet op meerdere punten niet aan de professionele standaard die je van KPN mag verwachten.

Hieronder licht ik de concrete problemen toe:

1. Beide glasvezelkastjes hangen scheef
    Zowel de ODF-unit als het AOP zijn niet waterpas gemonteerd. Dit wijst op een gebrek aan zorg en aandacht tijdens de installatie.

2. Schroeven zijn schots en scheef geplaatst
    Diverse schroeven staan onder een verkeerde hoek, zijn niet volledig vastgezet of steken zichtbaar uit. Dit duidt op onzorgvuldig en haastig werk.

3. De vulplek onder de kastjes is slordig en onafgewerkt
    De muur is gevuld met een ruwe, slecht aangebrachte gipsprop die niet is gladgestreken of netjes afgewerkt. Het geheel oogt alsof het hastig is weggesmeerd zonder enige aandacht voor het eindresultaat.

4. De glasvezelkabel is slordig geleid
    De kabel hangt deels los en is onregelmatig en scheef met klemmen bevestigd. De lus is te groot en niet strak begeleid, wat er niet alleen slordig uitziet, maar ook voor onnodige spanning kan zorgen.

5. De totale afwerking oogt onprofessioneel
    De combinatie van scheef hangende kastjes, slecht geplaatste schroeven, een onafgewerkt vulgat en een slordig geplaatste kabel maakt duidelijk dat hier niet gewerkt is volgens normale professionele normen. De installatie lijkt eerder gehaast afgeraffeld dan zorgvuldig aangebracht.

Nogmaals: ik begrijp dat de aanleg kosteloos gebeurt, maar dat mag nooit een reden zijn voor dit niveau van afwerking. Een glasvezelaansluiting is een vaste voorziening en hoort netjes, stabiel en volgens norm geïnstalleerd te worden.

Verzoek
Ik verzoek KPN vriendelijk maar dringend om:

• Een kosteloze herstelafspraak in te plannen;

• Dit te laten uitvoeren door een bevoegde KPN NetwerkNL-monteur;

• De installatie volledig te herstellen: kastjes recht, schroeven correct geplaatst, vulgat netjes afgewerkt, kabel strak en volgens norm bevestigd;

• Schriftelijke bevestiging van ontvangst en de te nemen stappen.

Bijgevoegd stuur ik een foto ter verduidelijking van de huidige situatie. Ik ga ervan uit dat KPN deze klacht serieus oppakt en de montage netjes en professioneel laat herstellen.

5 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 4, 2025

Beste ​@Tajko, welkom!

Je bevindt je hier bij het providerdeel van KPN, dit verzoek moet je bij KPN Netwerk indienen. Op het klantenforum kunnen we je niet helpen, hier helpen klanten elkaar met ondersteuning van moderators voor provider gerelateerde zaken.

Je kan via de volgende link je klacht indienen:
https://netwerk.kpn.com/formulieren/klachtenformulier/#klacht

• December 4, 2025

Nou wat een drama,... Je foto is ook scheef. Denk dat je beter bij ODF terecht kunt en voor het AOP moet je bij Ziggo zijn. Over het glasvezelaansluitpunt van KPN wordt geen wordt gerept.

Tajko
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 4, 2025

Nou wat een drama,... Je foto is ook scheef. Denk dat je beter bij ODF terecht kunt en voor het AOP moet je bij Ziggo zijn. Over het glasvezelaansluitpunt van KPN wordt geen wordt gerept.

De foto kan dan scheef zijn, maar dat verandert niets aan het feit dat de montage zelf wél scheef en slecht is uitgevoerd.

En je reactie klopt simpelweg niet:

• De installatie ín de woning is gedaan door KPN NetwerkNL, niet door Ziggo.

• Het kastje waar jij op doelt heeft niets met coax te maken, dus je opmerking slaat nergens op.

Kortom: je leest half, reageert verkeerd en het probleem blijft gewoon bestaan: de installatie is prutswerk.

• December 4, 2025

Je begint zelf over ODF en een AOP hé, lees je startbericht nog maar eens na 🤣

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Ik las je bericht en hoopte ontzettend op een foto om de ramp te zien welke ik in me hoofd voor me had getekend. En toen scrolde ik naar beneden en zag ik een; zeer mooi uitziende FTU.

Het linker kastje is van ODF. Hier gaat KPN helemaal niks mee doen en zijn we 0% voor verantwoordelijk. Het rechter kastje is KPN de provider ook niet verantwoordelijk, maar inderdaad wel KPNNetwerk. Als je daar klachten over hebt kunt u dat het beste op hun website aangeven. Maar realistisch gezien is dit gewoon keurig werk. Er is geen spraken van stress op de kabel door de klem. Het is glasvezel dus de kabel moet juist in een bocht en mag niet recht met hoeken worden afgewerkt. Ook komt er nog een ONT overheen dus die schroef valt daar dan onder en is niet meer te zien. 

Klacht / schade ODF:

https://opendutchfiber.nl/nl/glasvezelinformatie/een-klacht-over-open-dutch-fiber-zo-lossen-we-het-op

Klacht / schade KPNnetwerk:

https://netwerk.kpn.com/formulieren/klachtenformulier/#klacht

De verwarring hierboven komt door uw eigen gebruik van het woord AOP, zo heet namelijk het coax aansluitpunt van ziggo. Bij KPN gebruiken we IS/RA voor koper en FTU voor glasvezel.