Skip to main content
Vraag

Onterechte inflatiecorrectie 2026, nieuw contract sinds 22 juni

• July 1, 2026
  • 7 reacties
  • 79 keer bekeken

Beste dames en heren,

Op 22 juni 2026 heb ik mijn contract ‘internet thuis’ verlengd voor een jaar, hetgeen direct inging. Tot mijn verbazing kreeg ik 5 dagen later bericht van KPN, dat er per juli 2026 inflatiecorrectie doorgevoerd zou worden. Er is hier juridisch gezien sprake van een nieuw contract en een actieve verlenging

Mijns inziens is het doorvoeren van inflatiecorrectie in strijd met uw algemene voorwaarden. Art. 9.1 lid c stelt: “De indexatie geldt alleen voor jou als je overeenkomst op het moment van indexeren langer dan 3 maanden geleden is ingegaan.” Aangezien hier sprake is van een actieve verlenging met contractdatum van 22 juni, is het doorvoeren van inflatiecorrectie binnen de 3 maanden juridisch niet toegestaan.

De klantenservice gaf als antwoord dat er een verschil zit tussen ‘nieuwe klanten’ en ‘bestaande klanten’, maar art. 9.1 van de algemene voorwaarden maakt hierbij geen onderscheid. Het artikel spreekt slechts over “overeenkomsten die langer dan 3 maanden geleden zijn ingegaan.” Hun antwoord gaat mijns inziens in deze situatie niet op.

Wanneer ik mijn contract niet had verlengd - en zodoende stilzwijgend had laten doorlopen - had KPN per juli inderdaad een inflatiecorrectie mogen doorvoeren. In een dergelijk geval was ik voor 1 april bij KPN klant geweest en was zodoende de 3-maandenregel van toepassing geweest.

In dit geval gaat het om een actieve verlenging en is er juridisch sprake van een nieuwe overeenkomst, hetgeen een ingangsdatum na 1 april 2026 kent. Met 22 juni 2026 als contractsdatum kan er - mijns inziens - geen inflatiecorrectie binnen de 3 maanden worden doorgevoerd.

Kunt u mij alstublieft helpen om hierover duidelijkheid te scheppen?

Met vriendelijke groet,

J.L.A. Schrijver

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 1, 2026

Hallo ​@JLA Schrijver ,

Beste dames en heren,

Op 22 juni 2026 heb ik mijn contract ‘internet thuis’ verlengd voor een jaar, hetgeen direct inging. Tot mijn verbazing kreeg ik 5 dagen later bericht van KPN, dat er per juli 2026 inflatiecorrectie doorgevoerd zou worden. Er is hier juridisch gezien sprake van een nieuw contract en een actieve verlenging

KPN kent twee verschillende vormen van verlengen. Jij hebt er kennelijk voor gekozen om jouw bestaande contract te verlengen op dezelfde voorwaarden en prijs. Alleen waarschijnlijk met een tijdelijke korting. 
Jouw contract is dan niet gewijzigd, alleen verlengd met één jaar. 

Er is nog een tweede manier van verlengen. Je zet dan jouw contract daadwerkelijk om naar de nieuwste voorwaarden en prijs. Dit heet ook wel “vernieuwen”. Had je dat gedaan tussen 1 april en 1 juli, dan had je de inflatiecorrectie wel ontlopen. Bij vernieuwen ontvang je geen tijdelijke korting, maar wel een nieuw contract. 

Beste ​@Noordzee 

Bedankt voor jouw snelle antwoord!

Volgens de wet is een contractverlenging een nieuw contract, ongeacht of KPN twee vormen van verlengen hanteert. Het moet daarbij niet uitmaken of je tijdelijk korting op het basistarief krijgt. Bovendien zijn de voorwaarden recentelijk veranderd, dus ik heb niet verlengd met dezelfde voorwaarden en prijzen.

De algemene voorwaarden van KPN zijn heel duidelijk en spreekt niet over termen als ‘verlengen’ of ‘vernieuwen’. Dit kan juridisch ook helemaal niet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 1, 2026

Prima ​@JLA Schrijver ,

Ik heb de werkwijze van KPN beschreven. 

Ik ga hier verder niet een juridische discussie starten, dat mag je eventueel doen met een medewerker van KPN. 

Die medewerker (moderator) komt hier meestal na ongeveer twee werkdagen. 

Beste ​@Noordzee ,

Prima, dat is immers waar ik aanvankelijk om vroeg.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 1, 2026

O ja, nog één ding: 

Stel dat wat jij wilt echt zou kunnen. Dan zou je elk jaar tussen 1 april en 1 juli kunnen verlengen op het oude tarief en dan nooit meer een inflatiecorrectie hebben. Dat is te mooi om waar te zijn. Dat gaat echt nooit gebeuren, want dan zouden alle klanten van KPN dit gaan doen…..

• Auteur
  • Topper
  • July 1, 2026

Als aanvulling op mijn eerdere bericht, het volgende:

KPN schijnt twee vormen van ‘verlengen’ te hanteren (dank ​@Noordzee ):

1. Verlenging met behoud van oude pakketstructuur (technische verlenging);
  2. Overstappen naar een volledig nieuwe propositie (nieuwe productnaam, vernieuwing).

Bij situatie 1 zou KPN de volgende ‘logica’ hanteren: KPN ziet dit administratief als een verlenging van de looptijd van de bestaande productlijn. Aangezien de oorspronkelijk productvoorwaarden al langer dan 3 maanden lopen (voor 1 april), mogen zij per juli een inflatiecorrectie doorvoeren.

Mijn juridisch bezwaar: de ingangsdatum van mijn contractverlenging staat zwart-op-wit op 22 juni 2026, waardoor mijn contract op 1 juli pas 9 dagen oud is. Op basis van de letterlijke tekst van art. 9.1 lid c van de algemene voorwaarden - waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe en bestaande klanten - zou de inflatiecorrectie binnen deze 3 maanden juridisch niet toegepast mogen worden.

Voorts maakt de wet evenmin onderscheid tussen een contract dat qua inhoud lijkt op het vorige of een contract met een nieuwe productnaam. Zodra er een nieuwe einddatum en een nieuwe handtekening/akkoord is, start er een nieuwe contractperiode. De algemene voorwaarden van KPN (art. 9.1 sub c) hanteert de term “overeenkomst”. KPN maakt in haar voorwaarden dus expliciet geen onderscheid tussen ‘technische verlenging’ of ‘nieuwe proposities’. Wanneer er sprake is van onduidelijkheden in de voorwaarden, dienen deze op grond van art. 6:238 lid 2 BW altijd in het voordeel van de consument uitgelegd te worden.

• Auteur
  • Topper
  • July 1, 2026

O ja, nog één ding: 

Stel dat wat jij wilt echt zou kunnen. Dan zou je elk jaar tussen 1 april en 1 juli kunnen verlengen op het oude tarief en dan nooit meer een inflatiecorrectie hebben. Dat is te mooi om waar te zijn. Dat gaat echt nooit gebeuren, want dan zouden alle klanten van KPN dit gaan doen…..

Dat is heel simpel! Om dat scenario tegen te gaan, moeten ze hun algemene algemene voorwaarden aanpassen. Zoals het er nu staat is het juridisch onjuist.